Diákszemmel - Az oktatási tiltakozáshullám fontos eleme, hogy a pedagógusok nem csupán saját terheik csökkentéséért küzdenek. Sok szó esik arról, hogy a rendszer legnagyobb áldozatai a gyerekek. Így a szülők és az idősebb, középiskolás diákok is nagy számban állnak a célkitűzések mellé, egy részük az ő iskolai életüket is könnyebbé és nem utolsósorban eredményesebbé tehetné. Félő azonban, hogy egy esetleges egyezkedés során éppen a diákok szempontjai sikkadhatnak el.
„A Köznevelési Kerekasztal esetében ilyesmitől nem tartok, hiszen a lényeges szereplők le sem ültek tárgyalni, aki mégis megtette, mára megbánta. Egy valódi szakmai egyeztetés esetében fontos lenne, hogy a diákok képviselői is jelen legyenek, de ez most nem az. Úgy látom, hogy a most tiltakozó iskolák és képviselőik tényleg eltökéltek abban, hogy a mi szempontjainkat is érvényesítsék, mindez értünk is történik” – mondja Gyetvai Viktor, a Független Diákparlament egyik alapítója. Az idén érettségiző diák úgy látja, a legfontosabb, hogy csökkenjen a terhelés, a lexikális tananyag ugyanis befogadhatatlanul nagy még egy lelkes, jó tanuló számára is. Sokat javítana a helyzeten, ha akár azonnal eltörölnék a teljesen értelmetlen és szervezetlen mindennapos testnevelést. „A legtöbben szeretnek sportolni, de nem feltétlenül az iskolában, ahol sokszor csak lépcsőztetik a diákokat, mert másra nincs lehetőség, sem hely. Az lenne a lényeg, hogy pozitív élmény legyen a tanulás és az iskola, ahonnan mindenki hasznosítható digitális készségekkel, nyelvtudással távozik. Most ez nem így van” – mondja Viktor, aki azt várja, hogy sok diák is részt vesz majd a szombati tüntetésen, akik jórészt a tanárokkal és a kisebbekkel szembeni szolidaritásból lesznek kint. Arra ugyanis kevés a remény, hogy az oktatási rendszer néhány hónap vagy egy év alatt annyit forduljon, hogy nekik lényegesen jobb lehessen. A változásokat ugyanis csak felmenő rendszerben, széles körű egyeztetések után lehet meghozni.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!