Ha jókedve van a robotnak - A robotépítés sokkal többről szól, mint programozásról és műszaki ismeretekről, a marketingstratégia kitalálása éppúgy a feladat része, mint a világmegváltás. Budapesti gimnazisták robotépítő csapata világbajnokságra indul.

 
 
 

Rengeteg kisebb gyerek és néhány nagyobb diák feszülten figyel és drukkol egy terepasztal körül – ez a látvány fogad minket, amikor belépünk az Alternatív Közgazdasági Gimnázium Robotika Szakkörére.

A terepasztalon egy Legóból épült robot különböző feladatokat hajt végre – lerombol egy házat, az ebből keletkező hulladék anyagot szortírozza, egy polipot visszavonszol a tengerbe, különböző elemeket tologat, rakosgat előre meghatározott, milliméterre kiszámolt koreográfia szerint. Az AKG ReSAP csapata – amely először jutott ki a magyarok közül az április végén St. Louisban rendezett világbajnokságra – éppen ottjártunkkor mutatta be a kisebbeknek, mit tud a robot, amivel a versenyen indulnak.

A csapat tagjai, Szabolcs Sára (Sasa), Mezey Dorka, Canesi Dávid, Tóth Keve Csongor, Slezák Ádám, Hajdu Tamás, és Fernezely Simon számára már nincs más hátra, mint reménykedni, hogy robotjuk is úgy dönt, jó pályát fut a világbajnokság napján. Sasa szerint ugyanis a robotnak saját akarata van. Más magyarázatot nem találtak arra, hogy néha miért teljesít sokkal rosszabbul, mint az várható lenne tőle.

„Szerencse kell hozzá, hogy jól működjenek. A hozzájuk tartozó programnyelv nem valami jó, valójában ezért ilyen kiszámíthatatlan, hogyan szerepel a pályán” – erősíti meg Ádám.

A First Lego League (FLL) egy globális versenysorozat, amelynek döntőjét rengeteg helyi selejtező előzi meg. A világon összesen több mint 230 ezer gyerek vesz részt a selejtezőkön 80 országból, ezért is hatalmas siker a döntőre való kijutás. A verseny azonban nem csupán Lego robotok építéséről és programozásáról szól. Az FLL minden évben komoly globális problémák feldolgozására és megoldási javaslatok keresésére sarkallja a diákokat. Dorka azt meséli, tavaly a tanulási nehézségek volt a témakör, idén pedig azt az egyszerűnek egyáltalán nem nevezhető a feladatot kapták, hogy találják ki: hogyan tudnák elérni, hogy kevesebb szemét termelődjön. „Ezt pedig nem csak hasraütésszerűen kell megválaszolni, hanem a már meglévő tudományos válaszok, megoldási javaslatok ismeretében kell innovatív ötlettel előállni, aminek nem is kell feltétlenül a robotikához kapcsolódnia. Készíteni kell egy költségvetést, arról, hogy mennyibe kerülne az adott termék előállítása, és nagyon szeretik, ha már van is készen belőle” – meséli Dorka.

A csapat úgy gondolta, hogy a legfontosabb a hulladékkezelés kérdésében, hogy a gyerekeket már kiskoruktól kezdve a környezettudatosságra neveljék, ezért egy olyan hagyományos, táblás társasjátékot gyártottak le, ami (több nyelvre lefordított!) telefonos applikáció segítségével ismerteti meg a játékosokkal a különböző hulladéktípusokat. Az Earth Aidnek (Elsősegély a Földnek) elnevezett játékról legfeljebb tüzetesebb vizsgálat után lehetne megállapítani, hogy nem egy tömegtermékről van szó, hanem diákok csinálták 3D-nyomtatóval és a saját kezükkel. Profi a grafika, kidolgozott a szabályrendszer, hívogató a design. A versenyen a csapat tagjai egy ötperces prezentációban mutatják be a játékot, a szeméttípusokat jelképező szuperhősöknek öltözve, egy kis színdarab segítségével.

„Az AKG 2009-ben majdhogynem véletlenül került kapcsolatba a robotikával és az FLL versennyel is, de azóta is minden évben indultunk. Nem véletlen, hogy több diákunk, aki itt kóstolt bele a robotozásba már a világ legrangosabb egyetemein tanul mérnöknek” – meséli Nádori Gergely természetismeret tanár, aki szerint egy oktatónak kevés jobb élménye annál, mint amikor a diákjai olyan dolgokat csinálnak, amik meghaladják a tudását.

A szakkörön tulajdonképpen a diákok mentorálják egymást. A mostani csapatot Bán Titusz segíti, aki a maga 19 évével már kiöregedett a versenyzők közül. Jövőre a mostani versenyre készülő 7 diák nagy része is túlkoros lesz már, de abban biztosak, hogy a versenyekre való felkészülés tapasztalatait a továbbtanulás során is hasznosíthatják. Már csak annak kell drukkolni, hogy a robot a világbajnokságon a rendelkezésére álló 2 és fél percben engedelmes kedvében legyen.

Munkatársunk, Szabó Kata korábbi interjúja Nádori Gergellyel:

"Ez történik, amikor az iskola elszakad a világtól - Interjú az AKG tanárával"

"A 21. századi eszközökhöz 19. századi módszerek párosulnak a magyar iskolákban. Pedig a magyar pedagógusokban igenis megvan a fejlődés igénye, de a köznevelési törvény által teremtett környezet ezt egyáltalán nem támogatja. Nádori Gergellyel, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium természetismeret-tanárával beszélgettünk, aki a minap nagy feltűnést keltett írásban javította ki Czunyiné dr. Bertalan Judit közoktatási államtitkár tárgyi és elvi tévedéseit."
Az interjú itt olvasható.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!