Az Országgyűlés december 21-én fogadta el a médiaszolgáltatásokról és a tö­­meg­­kommunikációról szóló törvényt. Schmitt Pál aláírásáról végül csütörtök délután számolt be a Magyar Közlöny szerkesztősége. A január 1-jétől érvényes jogszabály az elektronikus és nyomtatott sajtó mellett szabályozza az internetes újságokat és a szerkesztett blogokat is.

 

Az MSZP közölte, hogy meg fogja tenni azt, ami Schmitt Pál kötelessége lett volna: soron kívüli eljárásban bízva az Alkotmánybírósághoz fordul normakontrollért. Hasonló lépést tesz az LMP és a Jobbik is.

A médiatörvénnyel szembeni nemzetközi és hazai tiltakozásokra a kormány az elmúlt napokban kétféle választ adott. Egyrészt: a törvény minden pontja megtalálható uniós tagállamok médiaszabályaiban. Másrészt: még senki sehol nem mondta meg, konkrétan mit kifogásol a törvényben. Lapunk szakértőket szembesített a kormányzati érvekkel. Ezek alapján hét pontban megfogalmazzuk konkrét jogi aggályainkat.

Ami sérti a sajtószabadságot: a mé­­dia­törvény hatálya az elektronikus mellett, a nyomtatott és az internetes sajtóra is kiterjed, közvetlen hatalmi ellenőrzés alá kerül a teljes tájékoztatási szektor.

Kormányzati érv: a médiahatóság hatásköre Portugáliában, Olaszországban és Franciaországban is kiterjed az eletronikus mellett a nyomtatott és internetes sajtóra is.

Bayer Judit médiajogász szerint ez nem igaz. – Csak olyan részkérdéseket szabályoznak a külföldi médiatörvények, mint a bejelentés, a kereszttulajdonlás, vagy a reklám. Portugáliában önszabályozással működik a rendszer, Francia­or­szágban csupán sajtóregisztrációt ír elő a szabályozás, a szlovéniai modellben pe­dig csak a közszolgálati médiumokkal foglalkozik a helyi ombudsman. Nincs olyan, hogy a hatóság bírságot szabhat ki a sajtóra tartalmi okok miatt. Az, hogy az „in­­ternetet” felügyeli, túl nagy általánosítás. Az internetes tévét, azt lehet. De nem a szöveges tartalmat. Az audiovizuális irányelv – ahogy az elnevezés is mutatja – a televíziót szabályozza, ez terjed ki a netes tévére, de a rádióra és az egyéb szöveges tartalmú médiára nem – érvelt a szakember.

Ami sérti a sajtószabadságot: a magyar médiahatóságot a miniszterelnök bizalmasa vezeti, a közmédia vezetőit az egypárti fideszes befolyás alatt álló Médiatanács javaslatára nevezi ki a Közszolgálati Kuratórium.

Kormányzati érv: Nagy-Britanniában a médiát felügyelő hatóság elnökét és tagjait is a médiáért felelős miniszter nevezi ki. Az olasz hatóság vezetőjét a köztársasági elnök – a kormányfő javaslatára. A német Bundesnetzagentur az illetékes mi­­nisztérium irányítása alatt áll, Ausz­triában pedig a kormány nevezi ki a hatóság tagjait. Hollandiában az illetékes szakminiszter javaslatára az uralkodó dönt a médiahatóság vezetőjéről. Svéd­or­­szágban a médiahatóság mellett a Mé­­diatanács is kormány alá rendelt szervként működik. Az ír hatóság vezetőjét a kormány jelöli ki, Dániában pedig a kultúráért felelős miniszter.

Nehéz-Posony Márton jogász szerint a fő kérdés az, hogy a hivatkozott európai hatóságoknak milyen jogosítványaik vannak. Valamint, hogy melyek a visszahívás lehetőségei, és milyen tartalmi intézkedések vannak a hatóság kezében. Fontos, hogy milyen jogi garanciák vannak arra, hogy ne kézi vezérléssel működtessék a médiát. Nálunk mindenre kiterjed a bebetonozott elnök jogköre.

Bayer Judit szerint a régi demokráciák régi szabályai másképpen minősülnek: más a politikai kultúra. Ott ezek nem jelentik a kritikus hangvétel akadályát. – Meg kell nézni nálunk a közszolgálati híradót, vagy a Kossuth rádió múltkori „egyperces” fiaskóját (a stúdióba meghívott vendég véleményét nem engedték kifejteni, azért mert szolidaritását akarta kifejezni a tiltakozókkal). Ez nem más, mint öncenzúra. Az angol politikai kultúra minőségét szokás az angol gyephez hasonlítani: Magyar­országon is van gyep, meg Angliában is, csak ott ötszáz éve ápolják, nálunk meg maximum két évtizede – mondta Bayer Judit, aki felhívta a figyelmet arra is: a hivatkozott Svéd­országban csak az online tv-t szabályozza az ottani törvény, ezért a magyar törvénnyel való összevetése óriási csúsztatás.

A német Bundesnetzagenturral való összevetést a német külügyminisztérium államminisztere is cáfolta. Werner Hoyer szerint ez az intézmény nem szól bele a média tartalmi kérdéseibe, csupán technikai jellegű hatásköre van. A közszolgálati médiát felügyelő szervekben a társadalmilag fontos csoportok képviseltetik magukat, nem csak a politikai pártok képviselői, különösen nem kizárólag egyetlen párt képviselői.

Ami sérti a sajtószabadságot: a mé­­diahatóság vezetőjének kilencéves mandátuma ellentétes az európai normákkal.

Kormányzati érv: Fran­cia­ország, Len­gyel­­ország, Ausztria és Csehország mé­­dia­­hatóságának vezetője hat éven át tölt­­heti be hivatalát. Auszt­rália, Hol­lan­dia, Írország és Portugália sajtó­fel­ügye­leti szerveinek vezetői is öt éven át, tehát választási cikluson túlnyúlóan őrizhetik meg széküket.

Bayer Judit vélekedése szerint a maximum, amit fel tudtak hozni példának, hat év, ami éppen a kétharmada a kilenc évnek. – Úgy tűnik, hajlamos a kormányzat a kétharmadot száz százaléknak tekinteni, egyéb kérdésben is.

A kilenc év elsősorban annak fényében aggályos, hogy a jelöltek pártdelegáltak, nem pedig a kormányzat által kiválasztott független szakértők, s hogy újraválaszthatók – mondta a médiajogász.

Nehéz-Posony Márton ügyvéd szerint a választási ciklusokon túlnyúló kinevezéseknek ott van értelme, ahol önálló államhatalmi tényezővel bír az adott intézmény. Ilyen például az Alkot­mány­bí­róság, az Állami Szám­vevőszék, a Legfelsőbb Bíróság vagy az ügyészség. Ezeknek a legitimitása független a parlamenti többségtől. A mé­­dia­­hatóság azonban teljesen a Fidesz uralma alatt áll, így a hatalmi ágak szét­választásának elve sérül.

 Polyák Gábor egyetemi oktató szerint ez a nemzetközi össztűz ürügy: betelt az EU és tagországainak pohara. – Az unió médiaszabályozása a reklámokra és a gyermekvédelemre terjed ki, nem tartalmaz olyan elemeket, amilyeneket a hazai tervezet. Blöff azt állítani, hogy megfelel az európai normáknak és a többi tagország szabályozásának. Sántítanak a kormány példái: olyan szabályozás sehol sincsen, amely összevonja a nyomtatott és az elektronikus sajtót. A bizonytalan megfogalmazások fenyegetettséget eredményeznek, öncenzúrára késztetik az újságírókat és megsértik a sajtó- és véleményszabadságot. Európai Bírósági döntések várhatóak, ha a nem Magyarországon működő adókra is kiterjesztenék a szabályozást és az esetleges bírságokat, hiszen az európai irányelv szerint annak az országnak a szabályai a mérvadóak, amelyben az adott médium működik. Kérdés, mennyi pénze lesz egyáltalán a hatóságnak, ugyanis a digitális átállás következtében az eddigi 1,5-2 milliárdos bevételtől, amit az RTL Klub és a TV2 eddig fizetett az ORTT-nek, elesik a rendszer. S mivel a műsorszolgáltatási díjat minden rádió- és televízióadónak fizetnie kell, nálunk 30 millió Ft évente, viszont a környező országokban ilyen nincs, a hazai rendszer versenyképtelenné válik. Nem véletlen, hogy a kb. 80 hazai tévéadóból csupán 10 működik Magyarországról. Az online piacon is hasonló lesz a helyzet hamarosan. Polyák Gábor úgy véli: várhatóan nem lesz akkora apparátus, ami minden feltételezett jogsértést ki tud vizsgálni, a feltáratlan jogsértések hatalmas száma viszont indokolatlanná teszi a törvényt.

 Szombaton estig több mint ötvenezren csatlakoztak az „Egymillióan a magyar sajtószabadságért” felhíváshoz a Facebookon, és a szervezők több megmozdulást is terveznek. A francia Le Monde online kiadása december 31-én A tekintélyuralmi sodródás kellős közepén álló Magyarország veszi át Európa vezetését címmel jelentetett meg a médiatörvényt és egyéb magyar belpolitikai eseményeket taglaló írást. A Le Monde szerint a magyar sajtó retteg. Az írás idézi Dunja Mijatovicot, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) sajtószabadság-felelősét, aki szerint a törvény, „ha rosszul alkalmazzák, hallgatásra kényszerítheti a bíráló médiát és a közvitát az országban”. Ugyanakkor Fabio Liberti politológus az Ausztriával kapcsolatos korábbi európai uniós szankciók csekély hatékonyságára emlékeztet.

 Alkotmány- és uniós jogsértő pontok a médiatörvényben:

- a nyomtatott és az online médiát hatósági felügyelet alá vonja a törvény. Ez a véleményszabadság szükségtelen és aránytalan korlátozása, ellentétes a hatályos alkotmánnyal

- a nyomtatott és az online média esetében sérti az Európai Unió jogát, hogy nem magyar joghatóság alatt álló sajtótermékekkel szemben is eljárhat a médiahatóság, ugyanis a közösségi jog ezt csak az elektronikusnál engedi meg

- a frekvenciák pályáztatása nem felel meg az Alkotmánybíróság által meghatározott átláthatósági és jogorvoslati követelményeknek

- a médiahatóság ellenőrzési jogkörében nyomozati jellegű eszközök is szerepelnek, ezek alkalmazása a nyomtatott és az online média esetében elfogadhatatlanok, a rádiók és a televíziók esetében pedig csak akkor elfogadhatóak, ha megfelelő garanciák mellett kizárólag a tulajdonosi összefonódások feltárására korlátozódnak

- a bírságok összege kirívóan magas, nincsenek garanciális szabályok a hatósági önkény megakadályozására. Ez a médiajogban „chilling effect”-ként ismert öncenzúrára vezethet

- a nyomtatott és az online média esetében a nyilvántartásból való törlés mint szankció az elnémítással egyenlő

- a kiegyensúlyozottsági követelményt a közszolgálati médián kívül is előírja a törvény, ez alkotmányosan nem indokolható

 A médiahatóság vizsgálatot indított a Tilos rádió ellen, mert az szeptemberben egy amerikai rapper, Ice-T trágár szavakkal teli dalát sugározta este hat órakor. A hatóság szerint a zeneszám alkalmas a 16 éven aluliak fejlődésének „kedvezőtlen befolyásolására”, ezért csak este kilenc után lehetett volna közzétenni. Az MSZP-s Molnár Csaba nyílt levélben tudakolta, ki és mennyiért készítette a dalszöveg magyar fordítását. Maga Ice-T is reagált a magyar Médiatanács vizsgálatára. A Twitteren annyit írt: Imádom! A világ még mindig fél tőlem. - Felesleges bármiféle hatósági önkényt keresni az ellenőrzés mögött, nem történt más, mint a törvény megfelelő alkalmazása – áll a médiahatóság közleményében.

 A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Jogi Igazgatósága képviseletében Geszti Gábor felszólítással fordult az index.hu-hoz, ugyanis Tóta W. Árpád blogjában élesen bírálta a médiahatóságot és Szalai Annamáriát. „Otromba, ízléstelen és visszataszító. Kérjük ezért, hogy a linket haladéktalanul tüntessék el a hírportál oldaláról” – áll a felszólításban, ami még a médiatörvény kihirdetése előtt született.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!