Miközben globalizált világunkban pár nap eltéréssel szinte mindenki ugyanazokat a tévéműsorokat nézheti, egyre nagyobb a nézők étvágya a helyi, nekik szóló történetek iránt – magyarázza a Vasárnapi Híreknek Wayne Henry. Az HBO saját gyártású műsorokért felelős európai alelnöke olyan sorozatokon dolgozott producerként, mint a Terápia, a Társas játék, vagy a legutóbbi közönségsiker, az Aranyélet. Szerinte a jövőben olyan sorozatok is születhetnek nálunk, melyek megütik az Emmy vagy a Golden Globe színvonalát.

 
Wayne Henry, az HBO saját gyártású műsorokért felelős európai alelnöke - Fotó: Ferenczy Dávid

– A hazai nézők körében igen népszerűek, komoly rajongói bázissal rendelkeznek az HBO itt gyártott sorozatai. Külföldiként is lehet a magyar sorozatokat élvezni?

– Mielőtt a Terápia első szériájának forgatására Budapestre jöttem – eredetileg három hónapra, és négy évvel később még itt vagyok, korábban is nemzetközi terepen dolgoztam, Ausztráliában, Los Angelesben, majd Lengyelországban és Oroszországban. Általában hamar ráérzek a kulturális nüánszokra, de a saját gyártású sorozatainknál fontos, hogy univerzális témákat dolgozzanak fel, és a helyi közönség számára is izgalmasak legyenek. A magyar sorozatok ezért a magyar életről is szólnak, jellegzetesen magyar történetekkel. Ilyen például a Terápia második szériájában a Máté Gábor által alakított politikus karaktere is, melyet szinte teljesen a magyar írócsapat talált ki.

– Miben vagyunk jók, vagy akár kivételesek a sorozatgyártás terén?

– Magyarországon nagyon jól strukturált a filmes és tévés szakmai háttér. Rendkívül tehetséges, professzionális stábbal dolgozhatunk, közülük sokan a nemzetközi filmiparban is aktívak. Idén magyar filmesek is szerepelnek az Oscar-jelöltek közt. Szívesen dolgozunk például az operatőrökkel, mert elég bátrak ahhoz, hogy filmszerűen forgassanak le egy tévésorozatot; és a rendezőkkel, mert nyitottak a kísérletezésre és az úttörő megoldásokra – ilyen például a digitálisan vetített háttér, amit a Terápia magyar és a lengyel második szériájában már alkalmaztunk, egy lépéssel Hollywood előtt járva. Remek színészek vannak itt, komoly színházi hagyományokkal, és különleges forgatási helyszínek… Minden feltétel adott ahhoz, hogy elsőrangú produkciók készülhessenek. Ezért jönnek ide olyan élvonalbeli filmesek is, mint Ridley Scott és az HBO Europe is, mely vezető szerepre törekszik a minőségi tartalomgyártásban.

– Megéri országonként saját gyártású sorozatokra költeniük?

– Európában, de világszerte is éhes a közönség olyan történetekre, amelyeknek helyi vonatkozása van, ezért is bővül mindenhol a lokális gyártás. A Romániában készült Az Árnyak című krimisorozatunk – melynek főhőse kettős életet él, nappal bukaresti taxis, éjjel alvilági figura – népszerűsége például az ottani fiatal közönség körében megelőzte még a Trónok harcáét is. A kelet-európai piac jellemzője, hogy nagy az érdeklődés a hasonló témák iránt, olyannyira, hogy már készül Az Árnyak második évada is. Az első évadát szinkronizáltan vetítjük Magyarországon és Lengyelországban. Az ukrán–lengyel határon dolgozó határőrök életét bemutató A falka című lengyel krimisorozatot már bemutattuk Magyarországon, nemsokára Romániában tűzzük műsorra.

– Ezek után akár az amerikai vagy a globális tévés piacra is kivihetnek innen egy jó sorozatot?

– Abszolút lehetséges. A lokális gyártásban még egy nagyon fontos szempontunk van: igyekszünk erős, eredeti történeteket találni. Most is több ilyen forgatókönyvünk van különféle fejlesztési szakaszokban, és azokat szeretnénk megvalósítani. Az itteni munkánk legkomolyabb tapasztalata az, hogy minden, amit tettünk – elindítottuk a forgatókönyvírók képzését, munkamódszereket tanítottunk rendezőknek és operatőröknek –, serkentőleg hatott a régió tévés piacára. Komoly szerepünk volt abban, hogy egyre több minőségi produkció születhessen itt, és továbbra is szeretnénk pártfogolni a tehetséges helyi alkotókat, hogy még színvonalasabban el tudják mesélni a helyi történeteket.

– Tervezik, hogy a jövőben elindítanak, mondjuk, egy magyar sorozatot az Emmyvagy a Golden Globe-díjért?

– Nagyon szeretném, hogy ez megtörténjen. A legjobb példa a remek fesztiválszereplésekre a dokumentumfilmeké. Számos rangos nemzetközi díjat gyűjtöttek már be. S ha találunk megfelelő, nemzetközi színvonalú sorozatot, minisorozatot, bizonyosan kivisszük az Emmyre vagy a Golden Globe-ra. Úgy vélem, Magyarországon már most a minőségi tartalomgyártás élvonalában vagyunk. Csak egy jó sztori kell, ami megszólítja a nézőket.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!