Pokoli bál, Bozsik Yvette Társulat & Derevo Táncszínház, MüPa. A Budapesti Tavaszi Fesztivál eseménye.

 
Pokoli bál - Fotó: Posztós János, MÜPA

Rémálomszerűen szürreális feketefehér képek, gigantikus szárnyak és tollak, vonagló csupasz testek – a drezdai „emigrációban” alkotó orosz Derevo társulat, kiegészülve Bozsik Yvette táncosaival a látvánnyal émelyítően jóllakatott. A gogoli történetek és a hozzájuk készült Chagall-illusztrációk mellett a Pokoli bálról eszünkbe juthattak Bosch víziói vagy a horror-némafilmek groteszken ijesztő figurái is.

Ügyefogyott kisemberségében ráismerhettünk Vati Tamásban Csicsikov figurájára, akit ezúttal egy lázálmába követtünk. A kopasz, androgünnek tetsző derevósok embriószerű „csúnyasága” és kúszó-mászó mozgása izgalmasan keveredett Bozsik zenélődobozok balerináit idéző táncosainak szépségével és stilizált balettkoreográfiájával. A rendező Anton Adasszinszkij által megformált, hátborsóztató bohóc-ceremóniamesteren furcsamód kacagott a közönség, bár talán csak a feszültségoldás miatt.

Lenyűgözően használták a fényeket, papírfigurák sziluettjéből varázsoltak fenyegető tömeget, plexilap két oldalára állított táncosokkal animált tükörképet. A színpadot konfettiesőhöz hasonlóan elárasztó írólapok, az embernagyságú keringőző könyvborítók,a ruhájából papírdarabkákat pergető, szétporladni látszó figura mind eleven, hatásos, az elmében lenyomatot hagyó képek voltak. Dramaturgiai szövet híján azonban csupán felvillanások, nyomasztó impressziók maradtak, mintha a Holt lelkek művészi képeskönyv- vagy videoklip-változatát néztük volna, egy egzotikus látványcirkusz előadásában.
 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!