Izgalmas kérdés, mit és hogyan akar elmondani ma a romagyilkosságokról egy fiatal roma rendező, csakhogy Bogdán Árpád filmje épp azt bizonyítja, hogy nincs roma és nem roma perspektíva, csak emberi van.

 

250 millió forinttal támogatta a Nemzeti Filmalap Bogdán Árpád Genezis című játékfilmjét. A…

Ezt a traumát, ami az egész társadalmunkat nyomja tíz éve, csakis az egyetemes humánus és erkölcsi alapvetések mentén szabad vizsgálni. Az író-rendező is a legegyszerűbb emberi makroközösség, a család, és a három központi szereplő személyes szintjén mutatja meg, milyen pusztítást okoz a fajgyűlölet. Párhuzamot von a bibliai Teremtés könyvéből a bűnbeeséssel, majd Mózes történetével is, akit anyja menekített ki, miután az egyiptomi fáraó elrendelte minden elsőszülött zsidó fiúgyermek megölését. Az anyai önfeláldozás árán maradhatott életben családjából egyedül a kilencéves Ricsi (Csordás Milán) is, miután egy éjjel Molotov-koktélokkal és éles lőszerrel támadtak rájuk.

A második (fiktív) történetben egy siket kamaszlány, Virág (Illési Enikő Anna), a harmadikban a lány szerelme (azaz az egyik elkövető) mellé kirendelt védőügyvéd, Hanna (Cseh Annamária) belső útját követjük végig a gyász okozta sokktól a feldolgozás első lépéseiig. Mindhárom erős fejezet, a legfelkavaróbb mégis Ricsié. A túlélő kisfiú lelkében éppúgy örvénylenek az érzések, ahogy elméjében keveredik a valóság és a mesebeli szörnyek világa, amit érzékletesen jelenít meg a rendező természeti és mágikus szimbólumokban gazdag filmnyelve. A három összefonódó sorson végighullámzó motívumokat Dobos Tamás operatőr és Politzer Péter vágó letisztult képi világa, valamint Víg Mihály szívhez szóló filmzenéje teszik még különlegesebbé. A film egészét áthatja a különleges empátia, amivel az amatőr szereplőket is segítették, és amitől reménykeltő az alkotás: egy fontos lépés a tíz éve tartó cinkos, avagy bűntudattal teli hallgatás feloldására.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!