Az egész úgy kezdődött, hogy itt, Újlipótvárosban, a Wallenberg utcában minden nap többször is elhaladok egy emléktábla alatt, mely tudatja, hogy a házban, amelynek falán márványlik, lakott egykor Simon István költő.

 
Simon István (fotó: Molnár Edit, MTI)

És én évek óta minden nap, sőt gyakorta egy nap kétszer is elmélázom az emberi mulandóság felett. Milyen nagy név volt a Simon Istváné gyerekkoromban. Mi mindent elért a paraszti sorból kiemelkedő, halk szavú poéta: szép pesti lakáshoz jutott itt, megkapott minden létező díjat, József Attilát többször és persze Kossuthot, parlamentben képviselt, Kádár Jánossal sakkozgatott, nem volt olyan iskolai ünnepség, amelyen verse ne hangzott volna el.

És most, tessék… Ember meg nem mondja, ki volt.

Gondoltam, utána megyek. Föl­ke­re­kedtem hát és levonatoztam Sümegre, a költő nevelő városába. Találtam a kiránduláshoz nyelvet is, egy kedves sümegi barátot.

Egy napi séta nyomán kibontakozott a bakonyalji kisváros múltja és jelene, de még a jövőből is fölsejlett valami.
Sümegnek számos korszaka volt. Először akkor kapott jelentőséget, mikor a végvárak sorába sorolván és meglehetősen bevehetetlennek bizonyulván a veszprémi püspökök a vár biztonságos falai közé hurcolkodtak be.

A török nem is vette be a várat soha, de Bocskai 1605-ben igen, és ha már bevette, rögtön le is nyakaztatta a püspököt, akinek fejét legurigáztatta a várdombról. Hiába, még a hajdúk nagy királya is szerette a mókát néhanap.

A második időszak a barokk kora, amikor ugyan már felépült a palota Veszprémben is, de jó néhány egyházfi szívesebben időzött Sümegen, a ma is álló és éppen csinosodó, kiállításoknak otthont adó barokk nyári lakban. Ennek az időszaknak legbecsesebb emléke Anton Maulbertsch a plébániatemplomot tetőtől talpig kitapétázó lélegzetelállító freskósora, de szép a ferencesek rendháza és temploma is.

Az ekkortájt itt letelepedő kisnemesség házai, kúriái is jórészt megmaradtak, mindenekelőtt Kisfaludy Sán­dor csinos hajléka, amelyben ma a vá­­ros múzeuma van.

A harmadik a polgári kor, a tizenkilencedik és részben még a huszadik század időszaka, amikor a helyi polgárság felvirágoztatta a városka iparát, de mindenekelőtt kultúráját: ekkor jött létre a múzeum és a gimnázium. Erős, meggyökerezett és biztonságban élő, gyarapodó zsidó közössége is volt Sümegnek; ennek ma már csak a temetőben lelni nyomát.

Aztán némi hanyatlás következett, a település még a városi rangját is elpotyogtatta, s csak az ötvenes évektől, a bauxitbányászat föllendülése vitt némi vérkeringést az álmos barokk díszletek közé.

Ma pedig szinte semmi sincs – csak a vár. Az viszont nagyon van; Sümegnek a várra ráépülő idegenforgalom szinte az egyetlen reménysége ma.

A vár „kapitánya”, Papp Imre és az ő terebélyes és örvendetesen tovább gyarapodó családja huszonöt éve építi, tatarozza a várat és bástyázzák azt körül mára elképesztő méretű és mennyiségű vendéglátó-ipari létesítményekkel: szállodákkal, fürdővel, lovakkal teli istállóbirodalommal, zsúfolt kocsiszínnel, hatalmas restaurációkkal, lovagtermekkel, fedett lovardákkal és egész évben szüntelenül pezsgő élettel. Sok száz embernek ad munkát a vállalkozás ma már.

Végezetül utána eredtünk a költőnek is.

Simon István nevét ma is mindenki ismeri – Bazsiban, ebben a Sümegtől pár kilométerre lévő kedves kis faluban, ahol a költő született.

Egyutcás, hajdan püspöki, máig színkatolikus, barátságos falu szülőház-múzeummal, kultúrház névvel, emléktáblával, emléknapokkal őrzi legnevesebb szülöttének emlékét, nyomát.

Kicsit utána olvasgattam, szimpatikus, szerény figura volt, akit mindenki – pályatárs és egyszerű paraszt földi – egyként szeretett.

Egyéniségét a szegényparaszti otthon, a sümegi gimnázium, a háborús katonáskodás, az orosz hadifogság, az Eötvös-kollégium formálták – és a kultúra mindenekelőtt. A szegény parasztsorból – a korbeli társadalom segedelmével – a tudás, a kultúra grádicsán kapaszkodott föl. Nem csak művelt volt és olvasott, de mélyen át is élte, be is építette lényébe az irodalmat, a könyvet, a szót.

Nem kell visszasírni semmit, de nem lehet mindent elhazudni sem.

Ha nem is kérkedett vele, de katolikus volt és kommunista is. De nem a párt katonája volt, hanem a magyar kultúráé. Amit ő a fennálló rendszertől kapott. És ő ezt nem feledte, és úgy remélte, hogy amit ő kapott, azt sok-sok százezer szegénységbe született magyar gyerek és fiatal is megkaphatja majd. Tévedett, hatalmasat.

És nem csoda, hogy el van ma felejtve országosan.

Csak Bazsiban őrzik emlékét.

No meg a pesti Wallenberg utcában. Táblailag.

 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!