A Pécsi Nemzeti Színház igazgatója, Balikó Tamás ugyan csalódott és méltatlannak tartja a Nemzeti Színház vezetői posztjára kiírt pályázatot, de hírhedté vált mondatával („Ötvenéves evangélikus, adófizető polgárként, háromdiplomás heteroszexuális színházigazgató férfiként pedig úgy ítélem meg, hogy a csalás az bűn.” Dunántúli Napló, 2007. december 21.), senkit nem akart megbántani és rengeteget dolgozik.


– A fenti állításom egy hosszú interjúból kiragadott mondat (a teljes interjú a http://www.dunantulinaplo.hu/index.php?apps=cikk&d=2007-12-21&r=2328&c=649224 címen olvasható), amelynek lényege, hogy önazonosításként felfedem, ki vagyok, mi vagyok és természetesen fel is vállalom mindezt, szemben azzal a hét bírálóbizottsági taggal, akikről semmit nem tudtunk. Személyüket azóta is homály fedi. Édesapám evangélikus lelkész volt, ezért tartottam fontosnak ezt kiemelni és mert ezen értékrendem szerint a csalást bűnnek tartom. A heteroszexualitás valóban magánügy, de mivel színházi berkekben nagy nőcsábász hírében álltam, ezért ez is az identifikációm szerves része – magyarázza Balikó Tamás. Senkit nem akartam megbántani és sajnálom, ha szándékom ellenére mégis ez történt. Ez a kiragadott mondat csak rólam szólt. Egyedül az elbírálási rendszerrel volt problémám, ugyanis amatőrnek és színvonaltalannak tartom, amibe sajnos engem is belerántgattak. A 40 oldalas pályázatomból 10-et kapott meg a zsűri, a nagy része – ugyebár egy fénymásolási hiba miatt – az ítészek lakására érkezett meg utólag. És ez történt Szűcs Miklós kollégám esetében is. Ezért az lett volna a helyes eljárás, ha új pályázatot írnak ki, bár azon biztosan nem indultam volna. A pályázatom gazdasági részének egyébként Kupa Mihály volt a tanácsadója és Valló Péter, valamint Béres Attila mellett az Európai Színházi Unió elnöke, Alexandru Darie, a Bukaresti Nemzeti Színház igazgatója is támogatta.
Remek szakembernek tartom Alföldi Róbertet, még főiskolás korából ismerem. Ennek ellenére úgy gondolom, az a divatos, magas színvonalú német színház jellegű terv, amire csapatával készül a Nemzetiben, csak kevés nézőt vonz és szűkre szabottak a keretei. Véleményem szerint a Nemzeti Színháznak – mivel az adózók tartják fenn – a nép színházának kellene lennie.
Balikó Tamás jelenleg az Abigél című musical egyik prózai főszerepét próbálja az Operett Színházban, amelynek zenéjét Kocsák Tibor, szövegét pedig Somogyi Szilárd írta, valamint rendez Pécsen és Miskolcon és a Kaposvári Egyetemen magántanárként oktat.

Krausz Viktória

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!