Négy éven át vezettem összkerékhajtású autót, ha valaki egyszer téli,
latyakos úton haladt már felfele összkerekes autóval, pontosan tudja,
mennyit ér ez.

Nyugodt perceket. Nem beszélve arról, ha kanyarodunk a fagyott úton. Egyszer már annyira elszemtelenedtem, hogy szentestén szakadó hóesésben száguldottam a felfagyott úton, mondván, a négykerék-hajtás megvéd. Hát mindenre azért nem jó. Erre rájöttem az árokban. De az kétségtelen, hogy az összkerékhajtás három előnyt jelent az úttartásban: vonóerő, használhatóság, stabilitás. Az összkerékhajtásnál a meghajtó erő mind a négy keréken oszlik meg. A hajtóerő nem befolyásolja a kormányhatást, ezért előrelátható és kiszámítható úttartással rendelkeznek. Az erőátvitel szisztémája azért döntő jelentőségű, mivel a meghajtás módja és az erőelosztás lényegesen meghatározza, hogy mikor jön el az az időpont, amikor a kerék átlépi a maximális súrlódó erőt az útfelületen. Ez különösen a kanyarban fontos, ahol három erő játszik szerepet, a motor hajtóereje, ami az autót előre mozgatja, a súrlódó erő, ami a kereket az útfelületen tartja, és az oldalvezetés, (centripetális erő) ami a másik kettőből adódik. Ez az erő hat a centrifugális erő ellen, és ez minél erősebb, annál biztosabb a kanyartartás. Az oldalvezetés az elvett meghajtó erővel növekszik: például két autónál, amelyeknek ugyanaz a motorteljesítménye, az egyik összkerékmeghajtással rendelkezik, (a meghajtó erő négyfelé oszlik) ezzel nagyobb oldalvezetés érhető el, mint a másiknál, amely kétkerék-meghajtással bír. (Ahol a meghajtó erő kétfelé oszlik.)

TOD (Torque on Demand) – Állandó összkerékhajtás, mely automatikusan változó nyomatékelosztással működik.
AWD (All Wheel Drive) – Állandó összkerékhajtás, rögzített nyomaték- elosztással, ahol a nyomaték 60%-át a hátsó kerekek 40%-át az első kerekek kapják.
Part Time – Kapcsolható négykerék-meghajtás, terepfokozattal.M. R.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!