Ma már bizonyára mindenki számára ismerősen hangzik a „Xenon lámpás”
autó fogalma. Pár évvel ezelőtt ezt csak a felső, illetve a
luxuskategóriás autók sajátjaként ismertük. Nem véletlen egyébként,
hogy ott jelent meg elsőként ez az egyébként tényleg hasznos
fejlesztés. Ugyanis nem olcsó dologról van szó.
No, de akkor térjünk vissza a mai magyar valósághoz. Elég egy autós újságot, hirdetési lapot vagy akár az internetet fellapozni ahhoz, hogy xenon szettek garmadájával találkozzunk a hirdetésekben. Ezeket a javarészt távol-keleti bóvlikat boldog és boldogtalan árulja mindenféle autóhoz. Ez egy átalakító szett, amivel kiválthatjuk az autó eddigi világítását egy xenonosra. Az áruk elérhető, hiszen kb. 30 ezer forintból megvan a xenon szettünk. Ezért aztán, ahogy az utakon ezt látni is lehet, boldog-boldogtalan szerelteti az autójába. Főleg az idősebb járgányok fiatal tulajdonosai szeretnek „villantani” egy ilyen beruházással, ami egyben rögtön azt a téves gondolatot is generálja bennük, hogy máris egy új (luxus) autóban érzik magukat, ráadásul ez még plusz 30-40 nem létező virtuális lóerőhöz is juttatja őket. De ebbe most ne menjünk bele.
Ami a bosszantóbb, hogy ezek az autók ugyebár nem rendelkeznek automatikus fényszóró szintszabályzó rendszerrel (mitől is rendelkeznének?), ami gyakorlatilag előírás a xenon fényszórókkal felszerelt új autóknál. Sajnos ma már azt látni és tapasztalni az utakon, hogy ezek a Kínában, meg ki tudja hol gyártott távol-keleti bóvli xenon szettekkel felszerelt zömében öreg járgányok úgy vakítják el a szembe jövő autókat, hogy az már kész életveszély. Alaphangon is zavaró a fényük, hát még ha belegondolunk, hogy a lámpatest foncsorzata pláne nem ilyen fényforrásra lett anno kitalálva! De van jobb sztori is. Létezik olyan bi-xenon szett is (pl. Renault Traffichoz), ahol a távolsági fényről csak úgy tudunk visszakapcsolni tompított üzemmódra, hogy előbb lekapcsoljuk(!) az autó világítását, majd újra felkapcsoljuk azt, mivel ez a bizonyára szintén távol-keleti gyártó, nem tudta megoldani a 21. században, hogy a világítás az autó eredeti paraméterei alapján működjön, azaz a kar egyetlen húzásával kapcsolhassunk tompított és reflektor között. Gondolják el ezt éjszaka! Ugye elég borzasztó?
Ami ennél borzasztóbb, hogy ma Magyarországon ilyet lehet forgalmazni és eladni! Egyetlen hatóság sem állít semmilyen akadályt az ilyen egyértelműen balesetveszélyes, utólagosan és engedély nélkül(!) beépített távol-keleti bóvlik ellen. Nem számít kit hogyan vakítanak el az ezzel átalakított rendszerű fényszóró berendezéssel szerelt autók és ki tudja, hány baleset történik e miatt nap mint nap. Tisztelt Illetékesek! Az autó fényszóró berendezése az egyik legfontosabb biztonságtechnikai része a gépjárműnek, amit a gyártó az éppen aktuális és szigorú előírásoknak megfelelően épít be. Önök miért hagyják, hogy ezt bárki engedély nélkül átalakíthassa, bizonytalan műszaki tartalommal és technikával helyettesíthesse az eredeti gyári rendszert? Ami ráadásul már a beépítés pillanatában sem felel meg annak az alapkövetelménynek, miszerint az ilyen rendszerhez automatikus szintszabályzó használata szükségeltetik! KS.