A Margitsziget területét öt méter magasan borítaná be az a szilveszterkor és az újév első napján leesett hótömeg, amelyet a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. a feladatát ismét sikeresen teljesítve eltávolított Budapest 1200 kilométeres fő- és tömegközlekedési úthálózatáról annak érdekében, hogy biztosítsa a város működését, lakóinak közlekedését – jelentette ki a cég kommunális igazgatója, Halász Géza. Elmondta: alig egy nap alatt 14 centiméternyi hó hullott Budapestre. A november közepétől téli munkarendben tevékenykedő cégnél emiatt a maximálisnál eggyel kisebb, III. fokozatú készültséget rendeltek el. A IV. fokozatot 30 centiméteres hónál, illetve akkor vezetik be, ha már a kemikáliák nem fejtenek ki olvasztó hatást. Erre már több mint tíz éve nem volt szükség – jegyezte meg.


Visszavonásig érvényes harmadfokú, piros riasztást adott ki az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) tegnap a Dél-Dunántúlra az erős jegesedés, illetve a többfelé valószínű tartós, intenzív ónos eső miatt. Lesz dolguk bizonyosan a közterület-fenntartóknak ma, vasárnap is, hiszen szombat délután riasztást kaptak a meteorológiai szolgálattól, arról, hogy a főváros térségét újabb csapadékzóna éri el, amelyből vegyes halmazállapotú csapadékra kell számítani; az előrejelzés szerint a középső országrész északi felén lehet ez hó, ónos eső és dara egyaránt. Így ismét láthatjuk majd az FKF Zrt. célgépeit és a hómunkásokat is. Ma az észak-magyarországi régióban további 5-15 centiméter friss hó várható, másutt nyugat, délnyugat felől fokozatosan eső váltja fel az ónos esőt. A szakember szerint nagyban megkönnyítette a hóeltakarítási munkálatokat az, hogy pihenőnapon zúdult ez a hótömeg a városra. Így folyamatosan tudtak dolgozni, s január 2-án reggelre már befejezhették a fő- és a tömegközlekedési utak megtisztítását a 150 ezer köbméternyi hótól és a több ezer kilométernyi mellékúthálózat felén is biztosítani tudták a közlekedést.
Tájékoztatása szerint a nagyszabású év végi, év eleji hóeltakarítási, síkosságmentesítési munkálatokban naponta több mint félszáz célgép és több száz hómunkás vett rész. Január 2-án például 60 célgép és öt kisegítő jármű, valamint mintegy 900 hómunkás dolgozott az utakon. A gépkocsik kétszer 12 órás, a hómunkások háromszor nyolcórás munkarendben tevékenykedtek. A jórészt tíz évnél idősebb járművek 74 alkalommal hibásodtak meg. Javításukra csaknem 500 órát fordítottak a cég szerelői. A téli munkarend keretében hadra fogható 112 célgép közül egyébként egyidejűleg 90 járművet tudnának szükség esetén bevetni. A többi tartalék – jegyezte meg az igazgató.
A járműveket többnyire a cég saját dolgozói vezetik, de a november közepétől március közepéig tartó téli munkarend szerint csaknem félszáz külsős járművezetőt is foglalkoztatnak, megbízásos szerződéssel.
A hómunkások a közjárdákat és a közlépcsőket takarítják és a síkosságtól mentesítik. A magánházak és a társasházak előtti járdákon a tulajdonosoknak, illetve a ház kezelőinek kell a hótól mentesíteni a járdákat. Az igazgató ezért arra kéri az érintetteket, hogy az ingatlanokhoz tartozó járdákat tisztítsák meg a hótól és síkosságmentesítsék azokat a balesetek megelőzése érdekében. Ha a takarítás hiánya miatt valakit mégis baleset érne, a felelősség az adott ingatlan tulajdonosáé, kezelőjéé. A zrt. az általa foglalkoztatott hómunkásoknak jelenleg délelőtt 2800, délután 3000, éjszaka pedig 3200 forintos nettó munkabért fizet, alkalmi munkaszerződés alapján. A hideg időjárás könnyebb elviselésére műszakonként többször is forró teát adnak védőitalként a hómunkásoknak – jegyezte meg az igazgató. Hozzátette, hogy ilyen nagy mennyiségű hó eltakarításához több kézi hómunkást is foglalkoztatni tudnának, ha lenne elég jelentkező. Munkabérüket egyébként évek óta a minimálbérhez igazítják.
Halász Géza kitért arra, hogy az utakat só és homok keverékével hintik. A szigorú környezetvédelmi előírások meghatározzák az adott területre maximálisan kiszórható mennyiséget. A cégnek egyre több olyan járműve van, amely alkalmas az úgynevezett nedvesített szórásra; a só-homok mellett, egy másik tartályból kalcium-kloridot is juttatnak az útra. Ezzel az olvasztásos technológiával jóval hatékonyabb lesz az adott úton a síkosságmentesítés. Az igazgató hangsúlyozta, hogy Budapest határán belül kénytelenek az olvasztásos technológiát
alkalmazni. Nem alkalmazható ugyanis az az országúti megoldás, amikor a havat hóekével félretolják; a fővárosban ugyanis nincs hová félretolni a havat. Ha nagy a hó, illetve ha nem elég hatékony az olvasztásos technológia, a főpolgármesteri hivatal intézkedésére, teherautóra rakják és elszállítják az utak mellett összegyűjtött havat. Jelenleg több helyen, köztük a védett fasorokban, mint például az Andrássy úton, a sónál jóval drágább zeolit szóróanyagot használják, s folyamatosan keresik azokat az alternatív síkosságmentesítő anyagokat, amelyekkel csökkenthetik a felhasznált só mennyiségét.
A cég téli munkagépei közül 95-öt már felszereltek műholdas helyzet-meghatározó GPS-GPRS berendezéssel. Ezek segítségével nem csak azt tudja nyomon követni a központi diszpécser, hogy az adott jármű éppen a város mely részén dolgozik, hanem például azt is figyelemmel kísérheti, hogy sót szór-e a jármű, vagy hóekézik. Ennek az információ-
nak dokumentumjelentősége van – mondta az igazgató. Példaként említette, hogy volt már olyan bírósági ügyük, ahol e rendszer segítségével bizonyítani tudták: az egyik hóeltakarító célgépüknek tulajdonított károkozást nem követhették el a panaszos autójában, mivel a jelzett időben nem jártak ott. A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkálatokat jelentősen segítik a meteo-rológiai szolgálattól kapott információk. Naponta négy alkalommal rövid távú, egyszer pedig 4-5 napra kitekintő előrejelzést kapnak. Ezek az információk hozzájárulnak, hogy a cég a legköltséghatékonyabban végezze a hóeltakarítási, síkosság-mentesítési munkálatokat – tudatta a szakember.
Elmondta azt is, hogy egy-egy olyan napon mint például újévkor, 45 millió forint körüli összeg a gépi és a kézi hóeltakarítás és a síkosságmentesítés költsége. Leszögezte: a téli munkák elvégzését nem akadályozza pénzhiány Budapesten. Felidézte: volt már olyan időszak is a cég életében, amikor milliárdos nagyságrendű forrást igényelt a tél során a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés.
Végül az igazgató utalva arra, hogy a tél java része még előttünk áll, kérte a járművezetőket: segítsék a hóeltakarító célgépeket, illetve hogy a biztonságos közlekedés érdekében téli gumikat használjanak, és ne induljanak útnak nem megfelelően felkészített autókkal.
*
Nagy mértékben a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. jó kommunikációjának tulajdonítja Komáromi Endre, az ORFK főosztályvezetője azt, hogy a szilvszteri-újévi hóesés kapcsán a vártnál kevesebb és kisebb súlyú baleset történt Budapesten.
A rendőr ezredes azt mondta: közlekedésbiztonsági szempontból kiemelten jól vizsgáztak ezúttal is az FKF Zrt. munkatársai. A főutak és mellékutak hómentesítése után ugyanis időben jégmentesítették az utakat. A hó- és a jégveszély miatt eleve lassabban haladtak az autósok – jegyezte meg. A figyelemfelhívás és a folyamatos munkavégzés eredményeként pedig jelentősen csökkent a baleseti veszély, kevésbé volt csúszásveszélyes Budapesten a közlekedés – mondta a főosztályvezető. Megjegyezte: a járművezetők odafigyelése mindehhez még hozzájárult. Igazából nagyon jól vizsgázott Budapest közlekedésbiztonsága – szögezte le.
A közlekedésrendészeti szakember hangsúlyozta, hogy a közút kezelésével kapcsolatos feladatok jól szolgálták a közlekedés biztonságát. Kiváló volt az együttműködés a BRFK közlekedésrendészete és a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., illetve ezek központi ügyelete között. Példaként említette, hogy a rendőrségi ügyeletre érkezett jelzések alapján a közterület-fenntartók azonnal intézkedtek a hóeltakarítási és síkosságmentesítési feladatok átcsoportosításáról. Kiemelt prio-ritásként kezelték, hogy gondoskodjanak a tömegközlekedési utak járhatóságáról.
A főosztályvezető elismeréssel szólt arról, hogy az úttisztítási munkálatok helyzetéről folyamatosan tájékoztatta a cég a médiákon keresztül a lakosságot. Jónak tartotta, hogy a cég szakemberei felhívták az autósok figyelmét arra is: a megváltozott útviszonyok miatt lassabban, óvatosabban vezessenek, illetve hogy várhatóan később jutnak el csak úti céljukhoz. Komáromi Endre úgy vélte: a cég tájékoztatása alapján az autósok tudomásul vették, hogy ilyen hóhelyzetben nincs elég kapacitás a fő- és a mellékutak egyidejű tisztítására városszerte. Felhívta a figyelmet: a télnek még nincs vége, s ezért továbbra is szorosan együttműködnek a rendőrök és a közterület-fenntartók. Mindkét szervezet állandó kapcsolatban van a meteorológiai szolgálattal is, s így időben megtehetik a szükséges intézkedéseket nagyobb hó vagy fagyveszély esetén.


B.J

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!