Magyarországon igenis vannak kitűnő sportmarketing- szakemberek és sporttal foglalkozó közgazdászok, akik tudják, mit kellene tenni ahhoz, hogy visszahozzák a nézőket a stadionokba. A magyar labdarúgás az, ami teljességgel irracionális és megmagyarázhatatlan – állítja Dénes Ferenc sportközgazdász.

 
A lelátók a bajnokcsapat mérkőzésén - Fotó: Koszticsák Szilárd, MTI



A szakértővel a Vasárnapi Hírek munkatársa, Kövesdi Péter készített interjút, amely "A magyar foci egy szocialista nagyvállalat" címmel olvasható a friss VH-ban.

Ízelítőül erős állításokat idézünk a beszélgetésből:

"VH: – A hivatalos adatok szerint a helyszínen összesen 9555-en tekintették meg az NB I. 16. fordulójának hat mérkőzését. Történt mindez azután, hogy a magyar válogatott negyven év után kijutott az Európa-bajnokságra, és Csányi Sándor MLSZ-elnök szerint sokat javult a bajnokság színvonala. Meg tudja magyarázni, miért történik mindez?
Dénes Ferenc:– Ez irracionális, megmagyarázhatatlan. A magyar futballgazdaság minden sportközgazdasági tankönyvnek ellentmond, sajnos negatív irányban. Illetve felsejlenek olyan magyarázatok, amiket az ember csak nagyon halkan mer kimondani."

"– Az MLSZ azt mondja, hogy a klubok nem képesek megoldani a saját menedzsmentfeladataikat, ezért olyan ösztönzőket dolgozott ki, amelyekkel „segít” ezeknek a kluboknak, hogy az általa kívánatos útra lépjenek. Súlyos tízmilliókat fizet a fiatal játékosok után, vagy ha a klub kevesebb külföldit játszat. Ez klasszikus tervgazdasági történet. Olyan, mintha a magyar labdarúgást egy vállalati központból működtetnék, csakhogy ez a vállalat egy klasszikus szocialista nagyvállalat."

"– A magyar sportgazdaságban a marketingtudás legalább egy évtizede megvan. A magyar klubok menedzsmentjében is megvan ez az igény. Ennek éppen az ellenkezőjét támogatná a szövetség, ha azt mondaná, hogy én akkor most ehhez pénzt rendelek, és én veszem át ezt a feladatot. Ha a GDP-nek egy látható százalékát a központi akarat néhány klubnak odaadja, akkor bármelyik csapat képes lehet bejutni a BL-csoportkörbe, de attól nem biztos, hogy a szurkolói jobban fogják szeretni."

"Ahhoz, hogy megteljenek a stadionok, ahhoz közösség kell, érzelmi kötődés a klubhoz, egymáshoz. A magyar futballhoz általában. Ezek a kötődések sérültek meg az utóbbi évtizedekben. Kezdetben volt az apa-fiú viszony, hogy ha az apa kiment a meccsre, akkor ment a fia is, a lánya is. Ma már az apa sem megy. Megszűnt ez a fajta családi minta, és ezzel együtt ez a típusú sportesemény-látogatás is kikopni látszik a kultúrából."


A teljes interjú a friss VH-ban jelent meg.
A Vasárnapi Hírek már szombaton megjelent, és a nyitva tartó árusoknál vasárnap is megvásárolható. Előfizetőinknek már szombaton házhoz visszük!

Címkék: Fókusz, magyar foci

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!