Az azúrkék tenger, a napsütés, a parton napozó szépségek éppúgy hozzátartoznak a Cannes-i Filmfesztivál atmoszférájához, ahogy a vörös szőnyegen pózoló sztárok vagy maguk a filmek. Nos, idén a szerdán nyílt fesztivál legelső napjaiban csak a filmekből és a sztárokból jutott az idelátogatóknak. A 69. Cannes-i Fesztivál zuhogó esőben és példátlan terrorellenes készültségben nyitotta meg a kapuit. A helyszínről jelentjük.

 
Nemes Jeles László idén zsűritagként van jelen a fesztiválon - Forrás: Profimedia

A fémdetektorok és a táskák átvizsgálása minden egyes belépéskor a fesztiválpalota területére már jól megszokott rutinnak számítanak. Párizs és Brüsszel után viszont idén minden korábbinál nagyobb a készültség. Ez azonban nem befolyásolja a fesztivál hangulatát. A tömeg ugyanúgy hömpölyög a Croisette sétányon, az éttermek zsúfolásig telve, a fesztiválpalota előtt pedig hosszú, tömött sorokban várakoznak az emberek a bebocsátásra. Cannes-ban mindenkinek várnia kell, az akkreditáció szigorú hierarchiát szab, a különbség csak az, hogy a rangsorban előrébb lévők kevesebb rostokolással, viszonylag könnyedén juthatnak be a vetítésekre, míg az alacsonyabb kategóriába soroltak sokszor órákig ácsorognak és jóval bizonytalanabb számukra a bejutás.

A fesztivál már sok bírálatot kapott a hollywoodi produkciókat és sztárjaikat övező felhajtás miatt. Thierry Frémaux művészeti vezető viszont már többször kifejtette: a szuperprodukciók nélkül nem lennének láthatók a kisebb művészfilmek sem. A nagy filmek nagy nevei hozzák a szponzorokat. Az ő támogatásuk nélkül sosem sikerülne ennyi nagyszerű alkotást Cannes-ba repíteni. Idén 21 film szerepel a hivatalos versenyszekció összeállításában, melyből a Mad Max-filmek rendezője, George Miller vezette kilenctagú zsűrinek kell eldöntenie, hogy ki viheti haza a fesztivál fődíját, az Arany Pálmát.

A zsűriben idén, majd harminc év után, ismét van magyar zsűritag, méghozzá a tavalyi cannes-i nagydíjas, azóta Golden Globe- és Oscar-díjas Nemes Jeles László, aki a zsűri számára rendezett sajtókonferencián elmondta, hogy bár biztosan nehéz lesz a választás, de mégis elkerülhetetlen, mert „ez a játékszabály, másképp nem volnánk itt”. Nemes Jeles László, aki külföldön az egyszerűség kedvéért csak László Nemesként ismert, azt is hozzátette, hogy a „választás véletlenszerűsége is izgalmassá teszi a dolgot, hiszen ez csak azt tükrözi majd, hogy ez a zsűri kit talált díjra érdemesnek, egy más összetételű zsűri esetében a végeredmény is másként alakulna”.

Nemes bizonyára ott lesz vasárnap este Makk Károly Szerelem című filmjének vetítésén. A művet felújított változatban láthatja a fesztivál közönsége, bemutatásának 45. évfordulója alkalmából.

Bár a nyitónapon még szinte az utolsó pillanatig ácsolják a díszletet és készítik a vörös szőnyeget a sztárok fogadására, a fesztivál a kezdéstől teljes gőzzel üzemel és az első, a legtöbb látogatót vonzó hétvégére összpontosít, amikor a fesztiválhoz kapcsolódó filmvásár is a legnagyobb fordulatszámra kapcsol. Peregnek a versenyfilmek és egymást váltják a sztárok, a fotósok és a közönség legnagyobb örömére, éppen ezért itt minden csak a pillanatról szól és a siker, bukás vagy botrány egy szemvillanás alatt válik a tegnap hírévé.

Míg a nyitófilm, a Woody Allen rendezte Café Society bemutatóján mindenki Blake Lively és Kristen Stewart öltözékét csodálta, egy nappal később már Julia Roberts, George Clooney és Jodie Foster varázsolta el humorával és intelligenciájával a sajtósok kíváncsi hadát, a vörös szőnyegen pedig ott tündökölt Amal Clooney is, mesés ruhakölteményében túlragyogva a legfényesebb csillagokat. Cannes a legalkalmasabb a felfedezésekre is, ahogy azt az egyik zsűritag Kirsten Dunst is kiemelte a már említett zsűri sajtótájékoztatón. „Kellenek a fesztiválok, mert hol máshol fedezhetne fel az ember olyan alkotásokat, mint például a Saul fia” – mondta az amerikai színésznő.

És, hogy kiket várunk a legjobban az idén? Nos, ebben a 27 éves kanadai, csodagyereknek kikiáltott Xavier Dolan áll az élen, aki először dolgozott a francia filmgyártás krémjével (Vincent Cassel, Marion Cotillard és Lea Seydoux) a Juste la fin du monde-ban. Nicolas Winding Refn Neon démonjának előzetese ígéretes, de Refn már bukott nagyot Cannes-ban a Csak Isten bocsáthat meggel. Az ázsiai mozi kedvelői izgatottan várják Park Chan-wook Handmaiden című filmjét, ami eddig a fesztivál legizgalmasabb előzetesét kapta. A román Cristian Mungiu már nyert Arany Pálmát 2007-ben a 4 hónap, 3 hét és 2 napért, kérdés, hogy sikerül-e ezt megismételnie, vagy éppen egy honfitársa, Cristi Puiu viszi el előle majd a díjat. Esélyeket latolgatni még korai, mivel még csak négy filmet láthattunk a huszonegyből, de az biztos, hogy izgalmas verseny lesz, ami az utolsó pillanatig tartogat majd meglepetéseket.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!