Személyes „kedvencem” a rózsaszín, nyomásra sípoló plüsskocka, ami jól bírja a nyálat, merthogy kizárólag csecsemőknek ajánlják. És van rajta Nagy-Magyarország térkép, szokja korán a gyerek. Körülnéztünk az úgynevezett nemzeti cikkek piacán. Kiderült: a Vivat Victor! társasjáték már nincs forgalomban. Túl drága volt.

 

Az egyik szélsőségesen jobboldali portálon szeptember elején jelent meg a hirdetés: Magyar Gárda-baba kapható. – Egyet rendeltem magamnak vagy tíz napja, még nem érkezett meg – mondja az egyik budai „nemzeti üzlet” működtetője. Nevét nem árulja el, nevezzük Árpádnak, aki szerint „a Gárda sokakban pozitív érzést kelt, nyilván, ezért dobták piacra”. Ő nem akar vele kereskedni, egyébként is túlkínálat van, mondja. Árpád azért nyitotta 2006-ban – hitelből – a boltját, hogy „ápolja a magyarságtudatot”. Könyvekkel kezdett kereskedni, de rájött: nem tartják el az üzletet. Hogy egyéb jobboldali igényeket is kielégíthessen, más portékákat is beszerzett, és bőséges árukínálat várta a betérőket: Nagy-Magyarország alakú matricák, ablakképek, hasonló mintájú kulcstartók, hűtőmágnesek, poháralátétek, ruhaneműk, Horthy Miklóst fénykorában ábrázoló festmény, valamint a kormányzó eskütételét megörökítő képeslap. Játékokkal is kereskedtek: a Szürke Péter kártyapakli ajánlója szerint „Fekete Péter napjainkra ültetve”, a kártyalapokon a Medgyessy-kormány tagjai. A Gyurcsány-kormányról is készült rajzos könyvecske. Biztos akad, akit szórakoztat. Zömében őstörténeti, a Szent Korona, ötvenhat, a trianoni békekötés történetét feldolgozó kötetek, sorakoznak a polcain. – Eltartják az üzletet? – Fogalmazhatunk így is. Már nem lepődnék meg, ha Szálasi Hungarizmusát a Libriben is látnám. Ezt persze ő is árusítja. – Az utóbbi időben ezen a piacon is megjelentek a profitorientált cégek. Az üzleti életben ez normális, de a nemzeti boltozás más. – Miben? – Bizonyos viselkedés kevésbé tolerálható. Hogy mi, azt csak hosszas unszolásra árulja el. Az nem tetszik neki, hogy az egyik konkurense más üzletágból váltott „nemzetire”, szerinte csak a haszon kedvéért. Persze Árpád is váltott nemrég. Boltja honlapján nemrég még a kurucinfo hirdetése villogott, most az Echo Tv bannere. Hosszasan szidja a konkurensét: „nemzetinek tartják a vállalkozásukat, de nem az, előtte mással foglalkoztak, most egy nagy kanyarral idekerültek, pedig néhány éve betelt a piacunk”. Tény, hogy a konkurencia könyvkínálata nagy százalékban azonos Árpád boltjáéval. Azt az üzletet keresem, amelyik az elsők egyike volt ezen a piacon. Miután elmondom, miért érdeklődöm, egy férfi válaszol, a nevét azonban nem mondja meg. Nevezzük Attilának. Attila 2005-ben az interneten nyitotta hagyományőrző kereskedését. Úgy találta, ezekre a termékekre akad kereslet. Szerinte „ahogy ébred a nemzeti öntudat, élénkül a forgalom”. Azóta – két éve – utcai boltot is nyitott. – A nemzeti mintás pólók, a honfoglalást idéző kézművestermékek a legkeresettebbek. Még nem tartja el magát a boltom, kicsi a piac is, több lábon állok. Attila netes kereskedésének holnapján az áll, a „MAGYAR HARCOS” termékek 10 százalék kedvezménnyel kaphatók. A legkeresettebbek közt kardos turulos, Trianon feliratú, címerpajzsos turul trikó. „Sokan mondják, szépek a pólóink, de nem vásárolnak, mert nem mernek ilyet felvenni.” Szerinte ez azért alakult ki, mert a balliberális média indulatból üldözte az egészséges nacionalizmust. Úgy véli, hiába nyert kétharmaddal a Fidesz, idő kell, amíg elmúlik az emberekből a „gyávaság”. Attila régebben a Vae Victis – Vivat Victor! (Jaj a legyőzötteknek – Éljen a győztes!) társasjátékot is árulta. Középkori törvényeken alapul, a játékosok földesurak, és a királyi címért harcolnak. A társas most nincs készleten, én sem találom az interneten. – Nem volt rajta haszon. Házilag rakták össze, a papírt kinyomtatták, és otthon hajtogatták, sok időbe telt, ezért nem adhattuk olcsón. Helyette új van: az Így lesz, így volt játék, melynek célja „hazánk újraegyesítése, amit 1920- ban az antant kutyák elcsatoltak tőlünk”. Sok taktikai lehetőséget nyújt az orosz és az amerikai csapatok megállítására. Lehet lázadást szítani, deszantos egységet kérni, és lehet baráttal szövetkezni, hogy együtt győzzenek az ellenfeleken. Alapverziója 12 ezer forint, a másik 25 ezer. – Ezt is otthon rakják össze. Amúgy a beszállítók – kézművesek, játékgyártók – mind úgy vetődtek a pályára – árulja el Attila –, hogy autodidakta módon kezdték. Mindenből keveset gyártottak, én is csak akkor rendeltem tőlük, ha akadt a termékre vevő. Azóta van, aki mestere lett a szakmájának. A gárdababa olyasmi, mint Barbi párja, Ken, csak rajta a Magyar Gárda egyenruhája, Árpád-sávos sállal. Attila szerint a gárdababa is otthon eszkábált lehet. – Ha többet gyártottak volna belőle, keresnének, hogy forgalmazzam. Ez még nem történt meg. Egy nemzeti trikógyártó korábban úgy nyilatkozott: 2000-től nőtt meg a kereslet, amikor a Fidesz magyarabb lett. Ő is másodállásban űzte a ruhagyártást. Csodaszarvasos rugdalózókat is piacra dobott. Csakhogy azóta élesedik a harc, nyomul a konkurencia. Július 5-én Kínából érkezett 1156 darab, zöld színű, Magyar Nemzeti Gárda feliratú pólót foglaltak le a vámosok Budapesten.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!