- Ha kevesen szavaznak az április 8-i választáson, jó eséllyel újra nagyot nyer a Fidesz

- 70 százalék feletti részvétellel szinte biztosan le lehet váltani az ország legjobban szervezett kisebbségét

- Vannak olyan egyéni szavazókörzetek, ahol néhány száz pluszvoks döntő lehet

  <h1>A Fidesz bázisa (listás voksok, szövetségesekkel együtt) - és Részvételi arányok a választásokon az első és második fordulóban</h1>-
  <h1>VH, 2018. március 3.</h1>-

A Fidesz bázisa (listás voksok, szövetségesekkel együtt) - és Részvételi arányok a választásokon az első és második fordulóban

- – Kép 1/2

Talán még az ellenzéki összefogásnál is fontosabb a választási részvétel a Fidesz gyengítése vagy megbuktatása szempontjából. Mivel a jelenlegi kormánypártnak régóta stabil, de érdemben nem bővülő a szavazóbázisa – nagyjából 2-2,5 millió választópolgár sorolható ide – a győzelem vagy annak aránya egyértelműen attól függ, hogy a nem fideszes 5,5-6 millió választó elmegy-e szavazni. (Jelenleg valamivel 7,9 millió felett van a magyarországi választójogosultak száma, a külhoniak névjegyzékében pedig 350 ezren vannak.) Ha kevesen szavaznak, biztosan behúzhatja a Fidesz ezt a választást is.

Az ellenzéknek 65 százalék feletti részvételnél már lenne esélye, 70 százalék felett pedig akár a győzelemnek is örülhetne. Amennyiben a többség elmegy szavazni, azaz nem csak a Fidesz saját, felizzított tábora mond véleményt a választáson, azzal a helyzettel aligha tud mit kezdeni a kormánypárt. Akkor ugyanis nem működik az a trükk, hogy a legjobban szervezett kisebbség  jelöli ki az irányt. A magas részvétel a Fidesz leváltásának legfontosabb eszköze, és ezt a korábbi választások adatai egyértelműen mutatják.

 Legutóbb a hódmezővásárhelyi időközi polgármester-választás igazolta az összefüggést. Ott egy hete a teljes ellenzék által támogatott független jelölt, Márki-Zay Péter győzte le 57:41 arányban a Fidesz– KDNP által indított Hegedűs Zoltánt. Márki-Zay 13 076 szavazatot kapott, míg ellenfele 9468 voksot. A választási részvétel pedig elképesztően magas, 62,45 százalékos volt. (Az önkormányzati voksoláson általában 25–45 százalék között szokott lenni a részvételi arány, az időközi voksolások általában ennek az alsó része körül alakulnak.) A városban legutóbb 2014-ben az azóta elhunyt fideszes Almási István 8160 szavazattal tudott fölényesen nyerni, de akkor alig 36 százalékos részvétel mellett. Vagyis úgy veszített most a fideszes jelölt, hogy a korábbi választáson elért eredménynél is több voksot kapott, viszont mivel a részvétel kiemelkedő volt, jelentős sikert ért el az ellenzék ott, ahol korábban esélye sem volt a győzelemre. A szavazókat valószínűleg az egymást követő korrupciós botrányok (például az Elios-ügy), továbbá az ellenzéki jelölt és támogatói elleni hadjárat is a szavazóurnákhoz vitte. Nem véletlen, hogy a Fidesz most igyekszik visszavenni az agresszióból és a sorosozásból.

Beszédes a részvételi adatok és a fideszes győzelmek közötti összefüggés a korábbi parlamenti voksolások esetében is. 1998-ban például a Fidesz – az akkor kétfordulós választáson – 57 százalékos részvétel mellett tudott nyerni, azaz mindössze 4,5 millió ember mondott véleményt, amiből a Fidesz 1,34 millió voksot gyűjtött be a területi listán.
(A szocialisták ennél ugyan többet, de épp a Fidesz által azóta eltörölt kétfordulós rendszer tette lehetővé, hogy sok egyéni helyet a kisgazdák segítségével a Fidesz szerezzen meg.) 2002-ben, amikor szocialista– szabad demokrata kormány alakulha ott, a választás második fordulójában rekordmagas, 73,5 százalékos volt a részvétel. Vagyis akkoriban majdnem 5,7 millió ember tartotta fontosnak, hogy véleményt mondjon az ország jövőjéről. Érdekesség, hogy akkor a közös Fidesz–MDF lista 2,3 millió szavazatot kapott, de a győzelemhez ez sem volt elég – éppen a magas részvétel miatt. 2006-ban az első fordulóban 67,8 százalékos részvétel (ez összesen 5,4 millió szavazó) után ugyancsak MSZP–SZDSZ kormány alakulhatott meg, pedig a Fidesz–KDNP ugyanúgy hozta a majdnem 2,3 millió szavazót, mint négy évvel korábban.

2010-re viszont visszaesett a részvétel 64, illetve a második fordulóra 46 százalékra, a Fidesz pedig saját szempontjából kitűnően sikerült mozgósítással 2,7 millió szavazatot zsebelhetett be, amivel kétharmados többséget szerzett. Az elsöprő győzelemhez nyilván hozzájárult, hogy az akkori 176 egyéni helyből 173-at megnyertek, ugyanakkor az is igaz, hogy 70 százalékos részvétel mellett (5,6 millió szavazó) már jó eséllyel nem lett volna meg a listás voksok többsége. A 2014-es 61,7 százalékos részvétel pedig – a választási szabályok durva átírásával kiegészítve – ismét elég volt a kétharmadhoz a „szokásosnak” mondható 2,26 millió listás szavazattal.

Ezt a 2014-es eredményt, illetve az egyéni körzetek túlnyomó többségének elnyerését sok helyen jó eséllyel meg lehetett volna akadályozni, ha többen kelnek ki a karosszékből és mennek el szavazni az adott körzetben. Sok helyen alig néhány száz pluszvoks elég lett volna a Fidesz megveréséhez, hiszen okkal feltételezhető, hogy a Fidesz mindenkit elvitt a táborából, akit csak lehet. Azaz a pluszvoksok az ellenzék jelöltjét segítették volna. A budapesti 6-os egyéni választókerületben (VIII. kerület) a fideszes Vas Imre mindössze 540 szavazattal előzte meg az ellenzéki pártok jelöltjét, Pál Tibor Gyulát. Mindezt alig 57 százalékos részvétel mellett. A 15-ös választókerületben (XVIII. kerület) pedig Kunhalmi Ágnes 56 szav zattal kapott ki a fideszes Kucsák Lászlótól. Azaz ott az ellenzék győzelméhez elegendő lett volna, ha kevesebb mint egytized százalékkal többen keresik fel a szavazóhelyiségeket.

A választási kampány utolsó, bő egy hónapjának kérdése tehát az, hogy a kormánnyal elégedetlen, de passzív választópolgárok bepörgetik-e magukat annyira, hogy tömegesen menjenek el szavazni. A Fidesznek az lehet az esélye, ha ezt megakadályozza vagy az ellenzéki jelöltek egymásnak esnek. Ez utóbbi esetben ugyanis sokan érezhetik, hogy felesleges is rájuk szavazni.

Repülő szavazók.  
Amennyire csak lehet, nehezíteni próbálja a kormány a külföldön dolgozó magyarok szavazását, akik a külhoniakkal ellentétben nem szavazhatnak levélben, csak személyesen a külképviseleteken. Csakhogy ehhez nem ritkán több száz kilométert kell utazniuk. Elsősorban a Nagy-Britanniában dolgozók lehetnek gondban, ha részt akarnak venni a választáson, de akad néhány extrém példa is. A mérce.hunak például egy Máltán élő férfi beszélt arról, hogy ott nem tud szavazni az áprilisi választáson (mivel nincs magyar külképviselet), így repülőre ül és a tunéziai magyar követségen fog szavazni. „A repülőjegy oda-vissza 80 euróba fog kerülni, plusz még a szállás, szóval meg merem kockáztatni, hogy ez lesz Magyarország egyik legköltségesebb szavazása” – mondta a férfi. Egy másik, Izlandon élő magyar pedig azt írta a 444.hu-nak, hogy mivel – külképviseleti szempontból – ő Norvégiához tartozik, ezért csak akkor tudna voksolni, ha Oslóba repülne. Beszédes adat, hogy a külképviseleti névjegyzékben alig több mint 16 ezer ember van, pedig a legszerényebb becslések szerint is több százezer magyar van, aki külföldön vállalt munkát. 


 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!