Az adventi időszakban kétféle embertípust különböztethetünk meg: aki pénzt költ – sokat –, és aki pénzt keres – azt gondolnánk, sokat. Egyeseket kisebbfajta pénzügyi válságba sodor az ünnep, másoknak viszont ez az egyetlen esélyük, hogy kilábaljanak egy nagyobbacskából. Mégsem ellenségek ők, vásárló és kereskedő, hanem egymásra utalt felek. Megnéztük, az idei szezonban hol és hogyan találkozik kereslet és kínálat.

 
Németh András Péter felvétele

Üzlet kiadó – hirdeti a felirat az egyik forgalmas belvárosi mellékutca ajándékboltjának ajtaján. Na, nem most rögtön, hanem majd január 1-jétől, hiszen ez a hónap hivatott megmenteni az évet a kereskedők legtöbbjének, így az üzlet tulajdonosai számára is. Napi forgalmuk az év bármely más időszakához képest 150 százalékkal magasabb is lehet – ez a bolttípus a leginkább érzékeny a szezonra –, de még egy évet nem mernek erre alapozni. Hiszen az esztendő utolsó hónapjának úgy nekimenni, a polcokat feltölteni, hogy üres a kassza, hatalmas kihívás és rizikó. Ezért sem engedhetik meg maguknak, hogy leárazzák termékeiket, bár itt és több más boltban is tapasztaltuk, hogy egyedi esetekben felajánlják az engedményt. A megnövekedett forgalommal együtt is ritka madár az igazi vásárló, nem szabad elengedni! A másik oka, hogy nálunk nem csábítják árleszállítások a vevőket – míg például Amerikában a múlt héten egymás sarkát taposták az emberek, hogy az úgynevezett Black Friday (Fekete Péntek) hatalmas akcióit kihasználva bevásároljanak az ünnepekre –, az, hogy az optimista kereskedők arra építenek: a vásárlók bankszámláján elvileg több pénz van, mint az elmúlt években. A híradások szerint ugyanis a háztartások reálkeresete idén 2-3 százalékkal nőtt, mivel a rezsicsökkentésnek köszönhetően kevesebbet költünk a számlákra. Tehát nagyjából ugyanannyit fogunk tudni vásárolni, mint tavaly, amikor átlagosan körülbelül 34 ezer forintot költöttünk karácsonyi ajándékokra, legalábbis a felmérések szerint.

Jó lesz a kínai

Kinek soknak, kinek kevésnek tűnik ez az összeg, az biztos, hogy egy többgyermekes (többóvónénis, többtanítónénis stb.) kiterjedt család minden tagjának nehéz ekkora összegből megfelelő ajándékot választani. Ezért sokan csak nézelődni mennek el a hagyományos kisüzletekbe, ha egyáltalán megfutják ezt a fölösleges kört, vásárolni a kínai boltokba és áruházakba térnek be – vitathatatlanul olcsóbb itt minden, ruhától a kozmetikai cikkekig. A minőség sok esetben hagy kívánni valót maga után, ám van az a pont, amikor ez egyszerűen nem számít, mert nem futja a tutira. Mindezt tapasztalatból is megerősíthetjük: advent első hetében végigjártuk Újpest legforgalmasabb, kisboltokkal teli főútját, a boltok kongtak az ürességtől, míg az egykori nagyáruház, ma már kínai üzletház osztályai nemcsak áruval voltak dugig, hanem vevővel is – kígyózó sor állt a kasszánál hétköznap délelőtt. Itt vesz például ajándékórát is már a többség, vagy ha drágábbra is futja, akkor plázában, de nem egy olyan órásüzletben, melynek tulajdonosát a forgalomról kérdeztük. A bolt 50 éve szolgálja a kerületet, jellemzően csak a törzsvevőkre számíthatnak, meg is próbálnak a kedvükben járni: garanciát adnak, cserélnek, állítanak, beszereznek – mindez a puszta vegetációhoz elég, ahogy több más üzletben is. A december csak némileg dob az éves forgalmon, az egyre bővülő terheket, kisebb árrést pedig már nem kompenzálja.

Ellátogattunk a város vidámabb oldalára is, egy kifejezetten kisboltokból álló budai bevásárlóközpontban jártunk, ahol szintén nem kellett senki lábára lépnünk, hogy a kasszákhoz férjünk. Itt már szinte csak a szolgáltatások működnek, az üzletekben azért ülnek az eladók (akik sokszor egyben a tulajdonosok), mert nincs kinek továbbpasszolni a boltbérletet. Hiá ba szegezzük a kérdést – a válság nem a gazdagokat érintette a legkevésbé? – a szőrmebolt tulajdonosának, lemondóan legyint. Bár nála olcsóbb terméknek a 2-300 ezer forint körüli darabok számítanak, csak azokból ad el – néha-néha. Aki igazán jómódú, az bárhol a világon vásárolhat, aki kevésbé, az már itt is megnézi, mire költ. Ruhaneműre már szinte egyáltalán, hangzik a butikosok egybehangzó véleménye, a december ezekben az üzlettípusokban egyáltalán nem jelent forgalomnövekedést, mivel a plázákban dübörgő olcsó ruhaáruházak elszipkázzák a kevés divatozni vágyót.

Kint vagy bent?

Csalóka képet adhat a karácsonyi vásárlási lázról a drága karácsonyi vásárok forgataga. Egyrészt, mert a tömeg jó része nézelődni, illetve enni-inni jár, mondjuk, Budapesten a Vörösmarty térre, másrészt, mert a vásárlók jelentős része külföldi. Ők leginkább a kézműves termékeket, dísztárgyakat, szuveníreket keresik, bőségesebb, eredetibb és természetesen jóval drágább is az itt kapható portékák nagy része, mint a kisebb vásárokon. Viszont az akár milliós bérleti díjak (illetve az árukészletbe fektetett további százezrek) a kereskedők szűk része számára áll rendelkezésre. Ők egyelőre elégedettek az idei forgalommal, nem így szerényebb pályán próbálkozó kollégáik. Az újpesti vásáron kínálja saját kézzel varrt puffjait Virág. Portékája hiába veheti fel a versenyt a belvárosban árult kézműves termékekkel, annak a 200 ezer forintnak a kigazdálkodása (így év végén) is komoly erőfeszítést jelent számára, amelyet a bódéért kellett előre letennie. A városnak ezen a részén azonban kevés a pénz, és hiába árulja minimális haszonnal a puffokat, alig akad vevő – így viszont szinte lehetetlen beljebb települni a városba. Ezeken a helyeken mintha valami egyezményt kötöttek volna a kereskedők és a vásárlók: minden évben ugyanaz a kínálat. Szinte fejből felsorolható, hogy milyen termékekkel fogunk találkozni (sapka, gyertya, bögre, fajátékok stb.), bár a kötelező körök megvannak a belvárosban is. Persze az árak eltérnek: ugyanaz a gyerekjáték a belvárosban akár másfélszer annyiba is kerülhet, mint egy kisebb vásárban. Jellemző, hogy az árusok egész egyszerűen nem mernek változtatni a kínálaton: ha egy bizonyos termék viszonylag jól fogy, akkor évről évre amellett döntenek, hiszen az újdonságok bevezetése mindig rizikós, márpedig karácsonykor nem lehet kockáztatni. Így viszont az embernek gyakran az az érzése támad, miközben a pultok közt sétál, hogy egy öt évvel ezelőtti vásárban van, hiszen mindenütt ugyanazokat a gyertyatartókat, karácsonyfadíszeket és füles sapkákat látja viszont. Csak kevesebbet vesz belőlük, mint akkor.

Ki se mozdulnak

Az üzletekben talán még nincs tolongás, az interneten viszont már megindult a forgalom. Nem is csoda: kényelmesen, az otthoni melegben lényegesen könnyebb eldönteni, hogy kinek mit is akarunk venni. Arról nem is beszélve, hogy míg a boltok árait csak hosszas mászkálással tudjuk felmérni, a neten percek alatt kiderül, hol a legolcsóbb a keresett ajándék. Így talán már nem is csoda, hogy lassan nálunk is komoly teret hódítanak maguknak a webáruházak, legalábbis néhány termék esetében. Bár ruhát még mindig szívesebben veszünk a boltban (nem véletlenül, hiszen virtuálisan nehéz felpróbálni, megtapogatni), elektronikai cikkeket már nyugodtabb szívvel rendelünk.

Márpedig a felmérések szerint ezek a karácsony slágertermékei: a mobiltelefonok, kis háztartási gépek, televíziók, tabletek mindig is előkelő helyet foglaltak el a karácsonyi bevásárló listákon, most pedig már ki se kell mozdulni értük, néhány gombnyomással hozzájuthatunk a kiszemelt termékhez. A kényelem pedig nagy úr: becslések szerint a teljes kiskereskedelem körülbelül 3 százalékát máris az online shopok bonyolítják, ami körülbelül 200 millió forintos forgalomnak felel meg csak ebben az évben. És várhatóan ez a szám a jövőben tovább emelkedik majd. De azért nem árt vigyázni: az internetes rendelést az utolsó pillanatra hagyni nagy hiba, hiszen a növekvő forgalom miatt nem biztos, hogy sikerült időben kiszállítani az ajándékokat, annál viszont nincs kellemetlenebb, ha semmi sincs a fa alatt…

Amivel jók lehetünk

Úgy tűnik, nem érdemes a tengerentúlra kacsintgatnunk, ha meg akarjuk tippelni, melyek lesznek az idei slágertermékek. A Black Friday (Fekete Péntek) előestéjén a Google legkeresettebb kifejezései között az első helyen a játékkonzolok végeztek, majd a tabletek következtek (ez a két helyezés a hazai vásárlási trendeknek is megfelel), a dobogó harmadik fokán pedig a Lego jelenleg egyik legnépszerűbb terméke, a Minecraft állt. A negyedik helyen viszont a sokszor minden idők legrondább csizmájának titulált ugg végzett. Pedig már azt hittük, hogy végleg sikerült leszámolni vele… A Top 10-es listába egyébként befért még a Barbie-álomház is. Egyelőre nem tudni, mi lesz a legmenőbb ajándék itthon, az viszont biztos, hogy a mindig jó helyezést elérő elektronikai termékek, fényképezőgépek és játékkonzolok idén sem szorulnak le a dobogóról. A mobiltelefonok is ebben az időszakban a legkelendőbbek, csakúgy, mint a szépségápolási termékek és a háztartási kisgépek. Az utóbbi években nagy népszerűségre tettek szert a különleges, személyes használati tárgyak (például a retro kávéfőzők vagy a dizájner konyhai eszközök), amelyeket azonban a különböző lakberendezési boltokban meglehetősen borsos áron kínálnak. Mostanra azonban a neten is egyre több hasonló terméket találni, méghozzá kifejezetten olcsóbban.

Milliárdos csomagok

870 milliárd forint – az előzetes becslések szerint ekkora decemberi forgalmat vár az Országos Kereskedelmi Szövetség. Kimondva persze soknak tűnik, a helyzet azonban nem kifejezetten ad okot optimizmusra. A kiskereskedelem ugyanis továbbra sem képes talpra állni. A statisztikákat az üzemanyag-fogyasztás erősödése tudja szépíteni, ha azonban ezt figyelmen kívül hagyjuk, a kiskereskedelem egyáltalán nem áll stabil lábakon. Akik tényleg tudnak profitálni az ünnepből, azok a hipermarketek. A GfK Hungária adatai szerint minden harmadik forintot ezekben az üzletekben költjük el. A piackutató cég mérései azt mutatják, hogy a széles termékválasztékot és kedvező árakat kínáló hipermarketekben szerezzük be a napi fogyasztási cikkek és a tartós élelmiszerek, az ajándékok (pralinék, kozmetikai termékek, ajándékcsomagok) egy részét is. Az előzetes várakozás szerint 2012-höz képest legfeljebb 1 százalékos növekedést várnak a szakértők.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!