Keresztapa IV.
- Akár egy maffiafilmben: befolyásos családok és oligarchák között kezdődött harc a kormány háza táján.
- Egyre több jel utal arra, hogy Orbán megelégelte egykori kollégiumi szobatársa, Simicska Lajos hatalmasra nőtt befolyását.
- A tét: a pénz és a hatalom, valamint e kettő elegye. Mi meg csak nézünk, mint a moziban.

  <h1>A Vasárnpi Hírek július 13-i számának címlapja</h1>-
  <h1>Keresztapa IV. - Illusztráció</h1>-

A Vasárnpi Hírek július 13-i számának címlapja

- – Kép 1/2

A politikatudományi szakmunkák itt már mit sem érnek, a máskor oly magabiztos szakértők is csak a ködöt szurkálják; aki érteni akarja, mi folyik a kormányban, nézze meg a legendás Keresztapa-trilógiát.

Sorjáznak a cikkek a sajtóban hetek óta, hogy akkor most kitört-e a háború Orbán Viktor és Simicska Lajos között, vagy ez csak a készülődés a nagy összecsapásra, esetleg a két régi harcos- és szobatárs súlyos milliárdokkal kipárnázott szövetsége örök és megbonthatatlan? Akárhogy is, az áprilisi újabb kétharmad óta bekövetkezett események, köztük a kormányalakítás nehézségei, egyesek süllyesztőbe küldése, mások hirtelen emelkedése, az ép ésszel alig magyarázható döntések és jogszabálytervezetek előkerülése arra utal: a (fülke) forradalom elkezdte felfalni gyermekeit. Ezt már a legbelsőbb körökből is elismerték, csak valamivel finomabban mondják, úgy, ahogy Kövér László, az ős-fideszes házelnök fogalmazott a Magyar Hírlapban: „a Fidesz–KDNP pártszövetség ellenfél nélkül maradt, ismét kétharmados többsége van a parlamentben, így a különböző, egymással rivalizáló gazdasági és egyéb egzisztenciális érdekek a Fideszen keresztül próbálnak meg érvényesülni”. Ha ezt beismerésnek tekintjük, összefoglalhatjuk ekként is: fideszes oligarchák háborúja zajlik. Pedig két éve Orbán még a magyar kis- és közepes vállalkozások sikerpéldájaként beszélt a Simicska Lajos tulajdonában lévő és az elmúlt években több százmilliárdos megbízásokat elnyert Közgépről. De az idők, úgy látszik, változnak.

A Vasárnapi Hírek munkatársai az elmúlt hetekben háttérbeszélgetéseket folytattak olyanokkal, akik kisebb vagy nagyobb rálátással bírnak a Fidesz belső világára, Simicska Lajos és az új oligarchák küzdelmeire. Nevét persze senki nem szerette volna leírva látni, de mindegyikük utalt rá: sok pénz, jelentős hatalom a tét, s ilyenkor nincs helye kegyelemnek. Egyben pedig mindenki biztos: semmi nem történhet Orbán akarata ellenére. Alább a háttérbeszélgetéseink egybevágó részleteiből igyekszünk felvázolni a magyar politika aktuális csatatereit.

Lajos már tavaly megmondta. Nem is értettük, miért nem akarja az újabb kétharmadot – így mesélt egyik informátorunk arról, hogy Simicska Lajos már egy éve készül arra: ha Orbán újra kétharmadot kap a választáson, ő is felkerül a céltáblára. Nem véletlenül mondta Simicskáról Orbán még a nyolcvanas évek végén egy azóta is újra és újra előkerülő videofelvételen, hogy közülük mindig ő volt a legokosabb. „A Lajos” ismeri Orbánt, tudja róla, hogy ha hatalomról van szó, nem osztozik. Márpedig az idei választásokra már csak egy ember maradt a magyar színtéren, akinek Orbánéhoz mérhető, tőle ráadásul jelentős részben független a hatalmi befolyása: ez pedig Simicska Lajos. Kettőjük bonyolult személyes viszonyát Orbán köreiben sem nagyon értik. Hírlik, Simicska megtehette, hogy mások előtt kiabált Orbánnal, s előfordult, hogy hetekig nem hívta vissza a miniszterelnököt. Foglyai ők egymásnak, Simicska mindent tud Orbán személyes vagyoni viszonyairól és a Fidesz pénzügyeiről, Orbán mindent tud Simicska gazdasági hátteréről. De Orbán tudja azt is: Simicska sohasem fogja elárulni őt. Ezért ha nem is könnyű, mégiscsak ideális ellenfél.

Ha máshonnan nem, a Keresztapából tudható, hogy ha az egyik család feje megbukik, kell, aki pótolja. A bennfentesek elmondják: Orbán már körülbelül két-három éve elkezdte kiépíteni maga körül az oligarchák új csapatát, akkurátusan ügyelve arra, hogy csak tőle függő emberek foglalhassanak pozíciót Simicskától. A viszony romlásának első jelei azok voltak – állították többen –, amikor Orbán szűk körben elkezdte bírálni Nyerges Zsoltot, mondván,„túl mohóvá” vált. De azt a Fideszben mindenki tudja, hogy Nyerges nem több, mint Simicska végrehajtója. Aki Nyergest mond, az Simicskát ért. Aztán következett, hogy a miniszterelnökség környékéről már nem Simicska és a Közgép, hanem inkább Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és cégei érdekében mentek a telefonok állami cégekhez és piaci szereplőkhöz. Simicskánál állítólag az verte ki igazán a biztosítékot, mikor Mészáros tízmilliárdos megbízást kapott a budapesti szennyvízhálózat megújítására– Simicskát ugyanis addig Tarlós István főpolgármester nem nagyon engedte fővárosi nagyberuházások környékére. Bezzeg Mészárost!

Komoly figyelmeztetés volt az is, amikor kiderült, hogy Orbán barátja és Videoton-páholybéli szotyizótársa, Garancsi István súlyos milliárdokat keres az energetikai szektorban, pedig ott szinte semmi nem történhetett addig Simicska jóváhagyása nélkül. A rezsicsökkentésnek például a Garancsihoz köthető MET Magyarország Energiakereskedő Zrt. lett az igazi nyertese: havonta(!) kerestek két-három milliárdot az állami gázüzletben.

A Simicska által befolyásolt és működtetett jobboldali médiabirodalom hegemóniáját is Orbánhoz köthető ember igyekszik megtörni: Habony Árpád. Állítólag egy komoly külföldi befektető azért hátrált ki a TV2 megvásárlásából, mert kiderült, pénzügyekről Habonnyal kellene egyezkednie. A TV2 új tulajdonosai mögött a piaci hírek szerint Habony áll, aki diszponál a többmilliárdos állami megrendelésekkel kitömött Századvég-csoport, s ezáltal már a Napi Gazdaság című napilap felett is. Habony kapcsán beszélgetőpartnereink szóba hozták a vele szoros politikai-üzleti kapcsolatban lévő Rogán Antal nevét is. Többek szerint Rogán valami miatt kegyvesztett lett Orbánnál, voltak, akik tudni vélték, hogy ha valakit be kell áldoznia Orbánnak ezekben a belső csatákban, az minden bizonnyal ő lesz.

De Rogán nem is nagyon hiányzik, ha van helyette erős ember, kettő is. A legerősebb Lázár János, akinek a közigazgatásból kell kitakarítani a Simicskához köthető embereket, nem is véletlen a helyettes államtitkári körben végrehajtott tisztogatás. Lázár csak Orbánhoz lojális, rossz viszonya Simicskával régebbi keletű, s persze részben üzleti gyökerű. Fideszes körökben Lázárhoz kötik például a Duna Aszfalt nevű céget, amely meglepően sok beruházást nyert a Lázár által befolyásolt Hódmezővásárhely környékén, de leginkább arról nevezetes, hogy meg tudott nyerni egy olyan közbeszerzést – az M43-as beruházást – is, amelyen a Közgép is elindult.

A másik erős ember Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter lett, aki ezen a héten azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy leállította az összes állami vállalat összes külső szerződésének kifizetését, megtiltotta újak kötését és belengette az állami vállalatok élén történő fejcseréket is. És mivel az állami vállalatok többségének vezérkara Simicska embere, az üzenet világos és egyértelmű. Az, hogy Rogán helyett Seszták lett a fejlesztési miniszter, szintén Simicskáról szól. Seszták vezetői képességei ugyan az őt ismerők szerint kevéssé acélosak, de ezt kiküszöbölik azzal, hogy az eddig a tárcájához tartozó legnagyobb falatot, az uniós pénzek felügyeletét a „mindenért felelős miniszternek”, Lázárnak adták. Sesztáknak azonban vannak előnyei is: nem szívlelik egymást Simicskával, vagyonos ember, így nem szorul anyagi támogatásra, gondolkodás nélkül hajtja végre a miniszterelnöki és a miniszterelnök környéki utasításokat, ráadásul KDNP-s, így a Fidesz-frakcióból sem lehet rá nyomást gyakorolni. Ha meg belebukik, hát az se nagy baj, úgyse ismeri őt a közvélemény. Ideális katona egy háborúban.

Egészen e hétig úgy látták a bennfentesek, hogy Orbán valamiféle alkut kínál majd Simicskának. Ennek lényege, hogy Simicska lead pozícióiból az új oligarcháknak, cserébe megtarthatja a talán legnagyobb falatot, a Paks 2 beruházást. Ennek jele, hogy a csak Simicska „kesztyűbábjaként” emlegetett Németh Lászlóné volt fejlesztési miniszter felügyelheti kormánybiztosként a sok vitát kavart paksi beruházást. Ha tényleg ez volt az alku, Orbán nagyvonalú akart lenni egykori szobatársával: Paks 2-n a hozzáértők szerint a Közgép 500 és 1000 milliárd(!) forint körüli összeget tud megkeresni a következő években. Informátoraink csak valószínűsíteni tudták, hogy Simicska ebbe az alkuba nem ment bele: mi másért került elő a héten Orbánék fegyvertárából az atombomba?

Kiszivárgott egy kormányzati előterjesztés, amely szerint hét évre visszamenőleg 15 százalékos adót vetnének ki a közbeszerzést elnyert építőipari cégekre. A hivatalos indoklás szerint az Európai Unió mintegy 90 milliárdos bírsággal akarja sújtani a magyar államot azért, mert ezek a közbeszerzések az uniós szabályokkal ellentétesek voltak. És bár a cégeknek elvben kevés közük van az állam hibájához, ezt a pénzt tőlük akarják behajtani. Ha az ötlet megvalósulna, az nyilvánvalóan padlóra küldené a teljes magyar építőipart, benne a Simicska-birodalom ékkövét, a Közgépet is. Simicskáék már a reklámadónak sem örültek, de az abból a médiacégeikre eső teher még viszonylag könnyedén kigazdálkodható, ám egy ilyen sarc már komolyan megrendítené gazdasági pozícióikat. Szokatlan, de ha így nézzük, nem meglepő, hogy a Simicskától nem független Magyar Nemzet története talán leginkább kormánykritikus írását publikálta e tárgyban pénteken. Hogy megint csak üzengetnek- e, avagy a szándékok komolyak, az még nem világos. Mindenesetre Lázár János úgy pontosított, hogy a magyar vállalkozásokat még csak-csak meg lehet óvni ettől az új adótól, de a külföldieket nem áll szándékukban.

Lehet, ez is csak üzenet, a címzettje pedig Brüsszel: ha megbírságoltok, a ti cégeiteken verjük le. (A legfrissebb hírek szerint nem is adónak, hanem bírságnak hívnák a pénzbehajtást.) Nyilvánvalóan ért ebből Simicska is, hiszen a Közgép a sok százmilliárdos beruházásainak túlnyomó többségét külföldi útépítő cégekkel konzorciumban végzi. Ha őket elűzik a magyar piacról, a Közgép akkor is nagy bajba kerül, hiszen az érdemi munkát éppen ezek a külföldiek végzik, a Közgép leginkább csak a fővállalkozói extraprofitot teszi zsebre. De Lázár szavainak lehet olyan üzenete is, hogy Simicska jobban teszi, ha a német, osztrák és francia partnerek helyett magyar társakat keres, itt van például a fentebb már említett Duna Aszfalt.

Hétvégére is maradt hír a nagy oligarchaküzdelemről: a kormány az uniós földalapú támogatások átalakítását tervezi. Ilyen forrásból eddig szintén jutott a Simicska-nyerges céghálónak, méghozzá úgy egymilliárd forintnyi. A hírek szerint 2015-től ebből is kevesebbet kapnának Simicskáék.

A Népszabadság mindenesetre azt írta a héten, hogy Simicska vitorlázás közben töri a fejét az ellenlépéseken. És hogy van neki ehhez kreativitása, azt a bennfentesek szerint jól jelzik a Rogán Antal magától növő házáról, Lázár János vadászatairól és luxusútjáról, vagy éppen a Seszták Miklós által eltüntetett cégekről megszaporodott hírek. És még az is lehet, hogy amit látunk, az még nem a harc maga, hanem csak afféle bemelegítés. Francis Ford Coppola pedig lassan a kamerája után nyúl…

SIMICSKA LAJOS – NYERGES ZSOLT
A Simicska- (és Nyerges) birodalom ékköve, a Közgép tavaly közel 500 milliárd forintnyi közbeszerzést nyert és 4,1 milliárd forintnyi osztalékkal gazdagította tulajdonosait. 

Grafikánkban azokat az állami cégeket soroljuk fel, amelyek vezetőségében az információk szerint Simicska emberei ülnek. Az állami vállalatok lefejezése része tehát a nagy összecsapásnak, igaz, van, ahol Simicska áll nyerésre: a MÁV élén a napokban erősítették meg Dávid Ilona vezérigazgatót.

 

 

NÉMETH LÁSZLÓNÉ

A politikában teljességgel ismeretlen Németh Lászlóné fejlesztési miniszterré történő kinevezése az előző ciklusban egyértelműen Simicska Lajos hatalmi befolyásának jele volt. Némethné régi embere Simicskának, kapcsolatuk még a Magyar Fejlesztési Bankban kezdődött. Hogy mekkora is Simicska befolyása a legnagyobb pénzosztó tárcánál, jól mutatja, hogy idén májusig a miniszter főtanácsadója Simicska hű fegyverhordozójának, Nyerges Zsoltnak a testvére volt, aki végzettségére nézve amúgy állatorvos. A kis Nyerges Némethnével együtt távozott a kormányból, de Simicska embere ismét csak a húsos fazék környékére ejtőernyőzött: ő a Paks 2 beruházásért felelős kormánybiztos.

 

 


 

 

 

LÁZÁR - GARANCSI - MÉSZÁROS - HABONY

LÁZÁR JÁNOS
A „mindenért felelős miniszter”, miközben a közigazgatásból túrja ki Simicska szövetségeseit, új üzleteket is épít. Piaci hírek hozzá közelállónak tartják a Duna Aszfalt nevű céget. Korábban úgy volt, hogy ha egy közbeszerzési pályázatnál feltűntek Simicskáék, akkor nagy biztonsággal lehetett megtippelni a győztest. Ám az M43-as története azt mutatja, hogy mára változtak az erőviszonyok: a Duna Aszfalt nyerte meg az autópálya Makó és az országhatár közötti 23 kilométeres szakaszát, még úgy is, hogy a másik pályázó (aminek a Közgép is tagja volt) jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottságnak. A panaszt el is utasították.

GARANCSI ISTVÁN
A Mecsekvidéke Takarékszövetkezet egykori kirendeltségvezetője mára Magyarország egyik legbefolyásosabb embere: óriási pénzeket tudhat magáénak olyan remek befektetésekből, mint például a magyar állam jóváhagyásával az olcsó gázon nyerészkedő, kissé homályos hátterű offshore cég, a MET Magyarország Energiakereskedő Zrt. Emellett saját futballklubja is van (a miniszterelnök kedvence, a Videoton), ráadásul ő a Magyar Természetjárók Szövetségének elnöke is. És Orbán Viktor családi jó barátja, de volt már a miniszterelnök fiának főbérlője is.

MÉSZÁROS LŐRINC
Felcsút első embere, Orbán Viktor közeli bizalmasa igazán szép karriert tudhat magáénak: egykor gázszerelőként dolgozott, napjainkban viszont már trafik- és földbirtokos, ráadásul cége a kormányváltás óta minden évben megduplázta a bevételeit, így mostanra felkerült a leggazdagabb magyarok listájára is. És hogy mennyire áll a szerencse a sokoldalú polgármester mellett, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy immár Felcsúton túl is bőszen tevékenykedhet: az ő cége volt az egyik, amely sikeresen pályázott a 9,5 milliárdos fővárosi csatornaberuházásra.

HABONY ÁRPÁD
A miniszterelnök titokzatos főtanácsadójáról, az Orbán füle előtti utolsó emberről tudható, hogy meglehetősen nagy lábon él, de nem tudható, hogy ezt mégis miből. Sejthető, hogy a háttérből ő irányítja a Századvég-csoportot, amely az elmúlt években súlyos állami milliárdokból fejlődött birodalommá, legutóbb a Napi Gazdaság című napilapot vette meg. Tartják magukat azok a híresztelések is, hogy a TV2 új tulajdonosa valójában maga Habony, a vételárat persze nagyobbrészt állami hirdetésekből törleszti. Újdonsült médiamogulként léphetett rá Simicska lábára, és szerepe lehet az RTL Klub ellen folytatott hadjáratban is.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!