Depressziós pilótából nem lesz tömeggyilkos. - Orvosai szerint nem is dolgozhatott volna a tragédia napján a Germanwings másodpilótája. A rendőrök megtalálták a férfi lakásán az összetépett orvosi szakvéleményt. Egyébként a Lufthansa és a német légi közlekedési hatóság is tudta, hogy Andreas Günther Lubitz súlyos depresszióban szenved – írják német lapok.

 
Lubitz beteg lelkű ember volt, de a testét rendszeresen edzette. Itt éppen maratont fut - Forrás: Reuters/Photo-Team Müller

Az első vizsgálatok szerint a Germanwings Düsseldorfba tartó járatának másodpilótája abban a pillanatban ereszkedni kezdett a géppel, hogy kollégája elhagyta a kabint, és szándékosan nem engedte őt vissza, hogy a gépet a francia Alpoknak vezesse. A szerencsétlenségben 150-en haltak meg. Lubitz légiutas-kísérőként került a Lufthansához, és a cég kérésére kezdte meg a pilótatanfolyamot 2008-ban, a következő évtől „rendszeres és különleges” pszichiátriai kezelésben részesült, amelyről tájékoztatta a munkaadóját. Kárpáti Róbert pszichiáter szerint a depresszió nem ad magyarázatot Lubitz tettére. A depressziós ember legfeljebb önmagára jelent veszélyt, szemben a pszichopatákkal (súlyos személyiségzavarral küzdőkkel), akik a környezetük életét teszik tönkre. A depresszió az esetek több mint 90%-ában gyógyítható, a pszichopátia kevésbé. Sőt a hagyományos pszichológiai tesztekkel szinte kiszűrhetetlen.

„Abból, amit hallottam és olvastam a repülőgép katasztrófájáról, inkább azt mondanám, hogy a másodpilóta súlyos pszichopata volt, aki valamilyen ok miatt éppen akkor kattant be. Ezek az emberek veszélyesek lehetnek, ha hirtelen hatalmat éreznek a kezükben és lehetőséget kapnak a használatára. Gondoljunk csak Mark Chapmanre, John Lennon gyilkosára, aki bevallotta, hogy tettével be akarta magát írni a történelembe. Bár nem tudhatjuk, hogy itt mi is történt valójában, de többek között ez a magyarázat is logikusnak tűnhet” – mondta a Fejér Megyei Szent György Kórház főorvosa.

A körülmények szerencsétlen egybeeséséhez adódott az is, hogy a szeptember 11-i támadások után átalakították a pilótafülkéket: egy gomb lenyomásával a gép vezetője megakadályozhatja, hogy kívülről kinyissák az ajtót. Így a néhány percre távozó pilóta hiába ütötte be a kódot, majd verte és feszegette az ajtót, Lubitz nem engedte be. „Az amerikai szabályozás szerint ilyenkor nem szabad magára hagyni a pilótát, valamelyik légiutas-kísérőnek be kell mennie a kabinba. Európában eddig nem vették ilyen szigorúan a dolgokat, a társaságok maguk dönthettek a protokollról” – magyarázta Sajtos Zoltán, az Aero magazin főszerkesztője. Várhatóan az európai és a nemzeti légügyi hatóságok is hamarosan követni fogják az amerikai mintát. Számos légitársaság már el is rendelte ennek foganatosítását.

Ugyanakkor abban semmi meglepő sincs, hogy a pilóta menet közben elhagyta a vezetőfülkét.

„Ők is emberek. Naponta három-négy járatot visznek, és a légitársaságok mostanában csak fél órát hagynak egy gép érkezése és indulása között. A pilótának ilyenkor rengeteg teendője van: tankolni kell a gépet, ellenőrizni a csomagteret és az utaslistát, kiszámítani a repülőgép súlypontját. Így az a legkézenfekvőbb, hogy akkor menjenek ki a mosdóba vagy inni egy pohár vizet, mikor már elérték az utazómagasságot, és a robotpilóta vezeti a gépet” – mondta Sajtos Zoltán.

A légikatasztrófák esetén legalább 95 millió forintnak megfelelő összeget kell az áldozatok családjának fizetni, a nemzetközi szabályzás szerint. Azonban ha a hozzátartozók nem fogadják el a felajánlott jóvátételt, és a bíróság megállapítja, hogy a Lufthansa hibázott, mert egy pszichológiai problémákkal küzdő pilótát alkalmazott, akkor ennek az összegnek a sokszorosát is kifizettethetik velük, ami a csőd szélére is sodorhatja a vállalatot.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!