Megpróbálták Simicska cégét einstandolni,
- Rogán 25 milliárddal hizlalhatja barátai médiáját,
- Az EU zúzhatja le az Orbán-ellenes orgánumok finanszírozását.

 
A főváros kipucolja a köztéri reklámpiacot – dőlnek Simicska oszlopai - Fotó: Kováts Dániel, MTI

„Azt mondták a Metro svéd tulajdonosának, hogy vagy odaadja mintegy 200 millióért a lapot egy Fidesz közeli vállalkozónak, vagy nincs több állami hirdetés, és az adóhivatal nagyító alá vesz minden egyes számlát. A svédek egy óráig gondolkoztak, aztán rábólintottak az ajánlatra” – emlékszik vissza egy médiaprominens arra, miképp cserélt gazdát 2011-ben az ingyenes napilap. Hogy igaz-e a nyomásgyakorlás módszere, hogy ki volt az emlegetett vállalkozó, igazából lényegtelen. A lényeg az, hogy a svéd tulajdonos eladta, a Megapolis Media Zrt.-tpedig megvette. A magyar cég egyik részvényese Fonyó Károly volt, aki akkor a Mahir Cityposter Kft.-t is „ügyvezette”. A Mahir volt Simicska Lajos egyik őscége, Fonyó pedig a barátja, így a piac automatikusan Simicska-érdekeltségként árazta be a Metrót.

Új oligarcha vásárol

Most viszont maga Simicska, Orbán Viktor egykori szobatársa mesélt el egy hasonló történetet, aminek lényege: a Mahir Cityposter Kft.-vel azután bontott szerződést a főváros, miután egy Fidesz közeli vállalkozó meg akarta vásárolni, ám Simicska Lajos nem adta oda. Hogy ki lehetett az ominózus potenciális befektető, arról egyelőre mindenki csak találgat, ám abban szinte kivétel nélkül egyetértenek, hogy csak a kormányfő új oligarchái merik így provokálni Simicskát. Ahogy abban is, hogy a jövőben Orbán Viktor nem követi el még egyszer azt a hibát, hogy egy kézben hagyja koncentrálódni az összes médiumfajtát. A nyomtatott és az online sajtó (Magyar Idők, 888.hu) új felelőse Habony Árpád, a TV2-t (és egy új rádiót) Andy Vajna irányíthatja hamarosan, a kültéri hirdetések piacának pedig egy harmadik felelőse lehet – utóbbi tehetett ajánlatot Simicskának. Így forrásaink arról beszélnek, hogyha tippelni kellene, ők Garancsi Istvánra fogadnának.

Visszaszorított köztéri jelenlét

Ami a nyilvánosság előtt játszódó történetet illeti: a Mahir Cityposter kilenc éve 25 évre szerződést kötött a fővárossal, hogy több mint 700 hirdetőoszlopot helyez ki és üzemeltet, cserébe a cég éves nettó árbevételének 15 százalékát (de minimum 45 millió forintot) fizeti. A hivatalos indoklás szerint Simicska érdekeltsége a legjobb évben is csak 53 milliót fizetett, miközben egy piaci vállalkozás akár 125 milliót is kicsengetett volna a fővárosnak – ezért bontotta fel a kontraktust Budapest. Amibe Simicska cége nem nyugszik bele, hanem perel – ugyanis a Mahir szerint a cég kifogástalanul teljesítette a szerződésben vállaltakat, így egyoldalúan nem lehet „elzavarni”. Megjegyzendő: akadtak előjelek. A szintén a Simicska érdekeltségébe tartozó, szintén közterületi hirdetésekkel foglalkozó Publimont államireklám- bevételei 80 százalékkal csökkentek, a tavalyi év első 7 hónapjában még 2,7 milliárd forint állami pénz landolt itt, míg 2015 azonos időszakában már csak 0,57 milliárd.

Mindjárt tévé, rádió

És persze ugyanígy járt Simicska minden orgánuma: hasonló arányú veszteséget szenvedett el a Class FM és a Music FM is. Ráadásul a két adót – a Lánchíd Rádióval egyetemben – egyre-másra bírságolja a Médiatanács. A testület, ha folyamatos jogsértéseket észlel, akár el is veheti az adók frekvenciáját, és a jelek szerint a „hullámsávokra” máris volna igény: Andy Vajna ugyanis a nyáron rádiós műsorszolgáltatásra is létrehozott egy céget. Ám mielőtt átveszi az étert, offshore hátterű cége most készül hitelt felvenni, hogy megvásárolhassa a vastagon veszteséges TV2-t. A csatorna árát piaci pletykák néhány milliárd forintra becsülik. Ha azonban rákerült a pecsét a vételi szerződésre, Vajnának nem kell érdemben saját pénzét költenie a működtetésre. Épp most alakul ugyanis egy kormányrendelet, aminek értelmében a kábeltársaságok nem terjeszthetik ingyen a nagy nézettséggel futó kereskedelmi csatornákat, többek között a TV2-t. A „kertévék” után fizetendő tarifából pedig akár évi 5 milliárd forintot is kasszírozhat a Vajnaféle csatorna.

Rogán kezeli a pénzcsapot

Magyarán az év végére minden médiatípussal támadnak Orbánék – és a finanszírozással sem lesz gond. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal ugyanis a Lázár János vezette Miniszterelnökség alól átkerül az Orbán kabinetfőnökeként miniszteri rangra emelkedő Rogán Antal alá. A szervezet 25 milliárd forint állami hirdetési pénz felett diszponál – és semmiképpen sem elhanyagolható tény, hogy Rogán Vajnával és Habonnyal (illetve Matolcsy György jegybankelnökkel) alkot politikai-gazdasági érdekkört, jelen állás szerint talán ez a csoport a legerősebb az országban. Azaz – piaci jóslatok szerint – mindegyik új orgánumnak lesz elég pénze arra, hogy olvasottság-, nézettség-, hallgatottságnövelő kampányokat folytasson, hiszen nem kell a piacról élnie.

Az EU mindent felrúghat

Igaz, ez a veszély Simicska nyilvánosságérdekeltségeit sem fenyegeti, Orbán egykori szobatársa hiába bukott idén összesen mintegy 5 milliárdot az állami hirdetéseken, cégbirodalma elég erős ahhoz, hogy eltartsa médiáját. Sőt egyes tervek szerint még bővítette is volna mozgásterét a jelenleg Lázár János „vonzáskörzetébe” tartozó balos és jobbos orgánumok támogatásába – információval és reklámpénzzel – beszállni készül/készült az egykori oligarcha. Csakhogy megroppanhat pénzügyi háttere. Ugyanis az Európai Csalás Elleni Hivatal mintegy 500 milliárd forintnyi uniós forrás felhasználását vizsgálja, és több szabálytalanságot is talált. Magyarán lehet, hogy vissza kell fizetni ezt a summát, amiben Simicska zászlóscége, a Közgép több mint 160 milliárd forinttal van benne – az európai közösség a sztrádaépítéseket, vasútvonal-felújításokat tartja visszásnak. Ha az EU tényleg visszaköveteli a pénzt, és azt a kormány bevasalja a Közgépen, akkor a cég ugyan életben marad, de örül, ha magát képes lesz finanszírozni, így lehet, hogy az egykori „Fidesz közeli” Simicska mégis kénytelen lesz elfogadni az új Fidesz közeliek visszautasíthatatlan ajánlatát.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!