A Kék Pont Alapítvány, folytatva a három évvel ezelőtt elindult öngondozó projektjét, idén is meghirdeti a Száraz November – egy hónap alkohol nélkül kampányát. Az ELTE PPK-val közösen végzett kutatás eredményeire alapozva ezúttal a nők alkoholfogyasztása áll a kampány középpontjában.

 

Csak egy pohárkával. Muszáj valahogy lelazulni az egész napos stresszből. Egy koktél a csajokkal meló után vagy egy pohár bor a vacsorához. Csak egy. Esetleg kettő. Az még nem számít. A kutatás szerint a 20 és 50 év közötti nők több mint 60 százaléka számolt be arról, hogy „nem számít szinten” hetente többször fogyaszt alkoholt, illetve, hogy maguk is meglepődtek, amikor a kutatás kapcsán utánaszámoltak az elfogyasztott valós mennyiségnek. Az alkoholizmust az addiktológusok rendszerességben és alkoholegységekben mérik – a Brit Egészségügyi Minisztérium nemrégiben kiadott állásfoglalása szerint heti 14 egység már kockázatos ivásnak számít, ami napi egyetlen pohár borral, másfél pohár sörrel vagy egy felessel könnyedén elérhető. Magyarországon különösen komoly problémát jelent az alkoholfogyasztás – egy, a 444-en megjelent összefoglaló szerint, szembemenve az EU-s trendekkel, egyre korábban nyúlunk a pohárhoz: a nők körében Európában a harmadikak vagyunk (34 százalék), a fiúk esetében pedig vezetjük (41 százalék) a 15 éves korra legalább kétszer lerészegedők rangsorát. „A nem ivás a terhesek privilégiuma lett” – meséli egy a kampányhoz csatlakozó lány, akinek, ha egy buliban nem iszik alkoholt, azonnal felteszik a kérdést: csak nem babát vársz?

A Száraz November-kezdeményezés azért szeretné idén kiemelten a nőket megszólítani, mert a férfiak alkoholfogyasztása régóta része a társadalmi párbeszédnek, ugyanakkor a nők alkoholizálása sokszor még mindig tabu. Pedig a felmérések szerint, amiatt, hogy a női szervezetre kémiailag másképpen hat az alkohol – lassabb a lebontási folyamat, hamarabb kezdi ki az egyes szerveket –, függőség is könnyebben alakul ki, mint a férfiaknál. Mások a motiváló erők is: a férfiak gyakrabban társasági ivók, a nők viszont, ha túlhajszolt vagy lelkileg terhelt az életük, hamarabb nyúlnak magányosan is a pohárhoz.

Fontos, hogy a kampány nem az alkoholbetegeket célozza, hanem azokat a kocaivókat, akiknél hetente legalább egyszer vagy inkább többször lecsúszik egyegy pohárkával, és szeretnének ránézni, hogy az alkoholhoz fűződő viszonyuk tényleg a „nem számít” kategória-e, vagy esetleg kezd belecsúszni a kockázati zónába.

A Kék Pont Alapítvány azt ígéri, hogy akinek sikerül egy hónapon át teljesen mellőzni az életéből a piát, az a vágyak megregulázása által testileg és lelkileg is megújul, pallérozódik az önismerete, nem utolsósorban pedig szó szerint tisztábban látja majd, ténylegesen mennyire számít az a napi egy két pohárka.

FOTÓ: FRANCK GUIZIOU, AFP

 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!