Lehet reklamálni. - Jobban járnak a fogyasztók egy pénteken életbe lépett, európai uniós törvénycsomag jóvoltából: több jog illeti meg a vásárlókat az internetes rendelésnél és a termékbemutatók alkalmával vett árucikkek esetén. A terület ugyan eddig is szabályozott volt, de a szigorodó feltételekre azért volt szükség, mert ezen üzletkötésekkor a vevő kiszolgáltatottabb, mint a személyes vásárláskor.

 
Online vásárlás

Például online rendeléskor, amikor a felek nincsenek jelen, az eddigi nyolc nap helyett két hét áll a vevő rendelkezésére, hogy visszaküldje a terméket. Ráadásul, ha a kereskedő nem említi, hogy 14 napig meggondolhatja magát a vásárló, akkor egy évre hosszabbodik az időszak. Kötelező elérhetővé tenni a részletes tájékoztatást az összes járulékos költségről (csomagülés, postázási díj), tehát semmilyen rejtett költség nem rakódhat a feltüntetett árra.

Üzlethelyiségen kívüli szerződéskötéskor (ilyen például a termékbemutatóval összekötött vásárlás) felmondási jognak hívják azt a procedúrát, amikor a vevő meggondolja magát a megvett szolgáltatás tekintetében. Ez esetben is 14 napon belül semmisé lehet tenni az „üzletet”. Gyakori, hogy például a több százezer forintos masszázságyak mellé automatikusan felajánlják a hitellehetőséget is, ebből sokszor volt már olyan probléma, hogy a termék visszamondásakor a hitel ugyanúgy pörgött tovább. Mostantól ezt is szigorúbban ellenőrzi a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.

Ráadásul a termékbemutatókat be kell jelenteni a helyi jegyzőnél, amely értesíti a programról a hatóságot, így probléma, reklamáció esetén könnyebben utolérhető a cég. Ha a termékbemutató bármilyen jogszabályt sért, kötelező bírság sújtja a szervező céget – 15 ezer forinttól akár milliósig – ez is az új fogyasztóvédelmi uniós irányelv része. Az új szabályozás előírja a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalmának pontos, érthető használatát is.

Címkék: fogyasztóvédelem

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!