Finnországban az eurózónából, Csehországban az EU-ból való kilépést szorgalmazó javaslatot tárgyal a parlament, júniusban Nagy-Britannia uniós tagságáról tartanak népszavazást, Hollandiában már elutasították Ukrajna társulási szerződését, nálunk pedig, ha az Alkotmánybíróság nem semmisíti meg a Kúria döntését, ősszel népszavazás lesz arról, befogadjon-e Magyarország migránsokat az európai uniós előírásoknak megfelelően. De tudja-e a polgárok többsége, miről dönt és döntésének milyen következményei lehetnek?

 
 
 

A demokrácia szülőföldjének tartott ókori Athénban az emberek az Agorán szavazhattak a városállamot érintő ügyekről, így a külpolitikáról is. Ez azonban csak látszólag tűnhet idillinek, mivel a különböző társadalmi csoportok minden külügyről a saját érdekeiknek megfelelően vélekedtek. A peloponnészoszi háború során például a kereskedők és kézművesek hiába szerették volna lezárni a görög városállamok közötti konfliktust, hogy a gazdaság talpra állhasson. Mivel a számbeli fölényben lévő alsóbb néprétegeknek a háború folytatása állt érdekében, így egy sor olyan döntést hoztak meg, amely hosszú távon Athén hanyatlásához vezetett.

Nem véletlenül alakult ki a modern államokban az a meglehetősen elitista felfogás, miszerint a külpolitikát emberek egy kiváltságos csoportjának kell irányítania.

A 17. század végén, a hagyományos nemzetállamok létrejöttével párhuzamosan alakult ki ez a rendszer, és egészen a 20. századig jól is működött. De az I. világháború rámutatott arra, hogy a titkos diplomáciai alkuknak pusztító hatása lehet. Woodrow Wilson amerikai elnök híres 14 pontjának egyik legfontosabb üzenete a népek önrendelkezése volt, vagyis az, hogy az emberek maguk dönthessék el, melyik államhoz akarnak tartozni – vagyis áttételesen ők alakíthassák a külpolitikát, ám Wilson kezdeményezése kudarcba fulladt.


Nem csak a becsület bánja

Jelenleg a demokratikusan működő országokban a meghatározott időközönként tartott parlamenti választások során mondhatnak a szavazók véleményt egy kormány teljesítményéről, így a külpolitikájáról is. Azonban ahogy a modern állam kezd átalakulni, úgy változik meg az átlagember és a külpolitika viszonya is: az államok és szuverenitásuk határai elmosódnak, a külés belügyek is összefolynak. Különösképp igaz ez az Európai Unióra: a csatlakozáskor a tagállamok vállalták, hogy szuverenitásuk egy részét a nemzetek feletti szintre delegálják. Erről minden tagjelölt államban népszavazást tartottak, azonban az már az országok alkotmányán múlik, a szerződésmódosításokról vagy bármilyen más EU-val kapcsolatos kérdésről kell vagy lehet-e népszavazást tartani.

Magyarországon relatíve egyszerű a helyzet, mivel az Alaptörvény világosan kimondja, nemzetközi kötelezettségről nem lehet népszavazást kiírni. Vagyis a britekkel ellentétben nálunk nem lehetne referendumot tartani az EU-ból való kilépésről. Ahogy elvileg arról sem, a magyar kormány végrehajtsa-e azt az európai szakminiszterek által, az unió demokratikus eljárási rendjével tökéletes összhangban meghozott döntéseket, melyek a menekültek tagállamok közötti újraelosztására vonatkoznak.

De ahogy az Ukrajnával kötött társulási szerződésről tartott holland népszavazás esetében, úgy a Magyarországra kiszabott menekültkvóták ügyében is igen kétséges, képes-e egy átlagos választópolgár  racionális, a nemzeti érzelmektől és populizmustól mentes döntést hozni bonyolult uniós szakpolitikai kérdésekben. A holland népszavazásból mindenesetre érdemes okulni. Az egész úgy indult, hogy egy politikailag egyáltalán nem korrekt blogger és egy, a nők maszturbációjáról és a férfinem válságáról elmélkedő filozófus mozgalmat indítottak az ukrán társulási szerződés ellen, amihez aztán a szélsőjobbos Szabadságpárt és fiókszervezetei mellett rengetegen csatlakoztak. Például egy állatok jólétéért küzdő párt is, amely azért kifogásolta a kelet-európai ország integrációját, mert az ottani állatvédelmi sztenderdek nem felelnek meg a nyugati normáknak. A kezdetben komolytalan kezdeményezés vége az lett, hogy az összes választó kicsivel több mint 30 százaléka megjelent a referendumon, és 60 százalékuk nemet mondott. Ezzel annak ellenére, hogy jogilag semmire nem kötelezi a kormányt a szavazás eredménye, borzasztó kellemetlen helyzetbe hozták őket, hiszen a Mark Rutte vezette kabinet mégsem hagyhatja figyelmen kívül 2,5 millió ember véleményét.

Mert bár a nemet mondók jó részének semmi gondja nem volt az EU-val magával, csak Ukrajnát nem akarta szívesen látni a közelebbi partnerek között, mégis az EU-ellenesség lett a referendum végső üzenete. A választók abba sem gondoltak bele igazán, hogy lehetetlen helyzetbe hozzák ezzel nemzetközi partnerei előtt a holland kormányt. Abba pedig pláne nem, az EU-ról milyen képet ad a világban, ha végül nem lép életbe a kelet-ukrajnai háború közvetlen okának tekinthető egyezmény.


Menjek vagy maradjak?

Ezeknél a szakpolitikai kérdéseknél is komolyabb hatása lehet annak, ha az EU-ból vagy az eurózónából való kilépést szavaztatják meg az állampolgárokkal. Mert lehet, hogy a nacionalista kártyát kijátszva egy politikusnak vagy pártnak sikerül bebetonoznia magát a hatalomba, ugyanakkor ennek az árát a következő generációk fizethetik meg.

A britek június 23-án tartandó népszavazásának kimeneteléről egyelőre csak találgatni lehet, mivel a közvélemény-kutatások 50-50 százalékra taksálják az igenek és a nemek arányát. De az világosan látszik, hogy David Cameron 2015-ös kampányígérete, miszerint újraválasztása után tárgyalni fog az uniós tagság átalakításáról, neki népszerűséget és győzelmet hozott, de az ország számára nem sok jóval kecsegtet. Remekül rá lehet erősíteni a nemzeti érzelmekre és az egykori birodalmi dicsőség emlékére, de az EU-n kívüli élet nem lehet reális választás Nagy-Britannia számára. Vagyis abban az esetben nem, ha valamennyire is elejét akarják venni a gazdaság hanyatlásának és a világon belüli befolyásuk csökkenésének.

Bár Finnországban épp ellentétes irányból – a választók szintjéről – indult a kezdeményezés az eurózónából való kilépésről, a valutaövezethez való tartozásról a világ vezető közgazdászai sem tudnak szaldót vonni. Sokan amellett érvelnek, hogy az ország csak úgy tudna kilábalni a 2007 óta tartó gazdasági válságból, ha leértékelné a valutáját, ahogy azt az 1990-es évek elején is tették. Az is a közös valutaövezet ellen szól, hogy feltehetően mindig lesz egy bajban lévő ország, amely magával rántja a többit. Azonban az aszimmetrikus sokkok ellen védelmet jelentene, ha gyökeresen átalakítanák az eurózóna szabályait, létrehozva a régóta emlegetett gazdasági elit klubot, ahol válság esetén központi transzferekkel segítenék a bajba jutott államokat. Mivel a szilárd költségvetési elveket valló Finnországot biztosan bevennék ebbe az átalakított unióba, lehet, hogy megérné kivárnia, mivel az eurónak békeidőben számos előnye van. A tavaly benyújtott petíció után most a parlamenti képviselőkön a sor, hogy döntsenek – nagy kérdés, sikerül-e olyan eredményre jutniuk, ami a jövőben is bölcsnek bizonyul.


Kvótamatematika

Bölcsességre idehaza is nagy szükség van, ám ilyesmire botorság lenne számítanunk, ha beindul a kormány kvótaellenes népszavazási kampánya. Bár a magyar kormánynak éppen hogy nem okozna álmatlan éjszakákat, ha az emberek elutasítanák a menekültek betelepítését, azzal egyelőre ők sem számoltak, hogy a referendum 6 milliárdos közvetlen költségein túl mit jelentene a magyar költségvetésnek az elutasítás. Az Európai Bizottság ugyanis egy olyan tervezeten dolgozik, ami megreformálná a menekültügyi eljárásokat szabályozó Dublin-rendszert. Az egyik újdonság az lenne, hogy azok az országok, amelyek nem hajlandóak Görögországból és Olaszországból átvenni a GDP és lakosságszám alapján nekik rájuk jutó menekülteket, fejenként 250 ezer euróval (78 millió forint) járuljanak hozzá az illető társadalmi beilleszkedéséhez.

Bár a bennfentes források szerint ez csak riogatás, azt biztosra lehet venni, hogy még egy népszavazási eredménnyel a tarsolyában sem lesz könnyű Orbán Viktornak nemet mondania Brüsszelben, ha ekkora árat kell érte fizetnie.

36 százaléka 
a cseheknek elégedetlen az EU-val, míg 25 százalékuk van pozitív véleménnyel az európai integrációról, ami hatalmas csökkenés a csatlakozáskor mért 77 százalékkal. A cseh parlament jelenleg a legkisebb ellenzéki párt, az Úsvit javaslatát tárgyalja arról, hogy a britek példáját követve írjanak-e ki ők is népszavazást az EU-tagságról.

 

A Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet hétfőn hozott nyilvánosságra 248 oldalt abból a szabadkereskedelmi
egyezményből, amelyről az EU és az USA három éve tárgyal. A dokumentumok szerint az EU hajlandó
lenne jelentősen engedni az élelmiszer-biztonsági és környezetvédelmi előírásaiból, csak hogy létrejöjjön
a megállapodás. Az Európai Bizottság illetékeseinek reakcióiból úgy tűnik, nem sok dolog változott Wilson
kora óta, hiszen a politikusok igyekeztek bagatellizálni az egyébként igen kínos részleteket. A Greenpeace a
Brandenburgi kapunál felállított egy olvasótermet is, de a német hatóságok szerdán bezáratták. 

 

Még nagyobb veszélybe került a Törökország és az Európai
Unió közötti egyezmény, miután Ahmet Davutoglu török
miniszterelnök bejelentette, lemond a posztjáról a
kormányzó Jog és Haladás Párt (AKP) május
22-i kongresszusán. Régóta lehetett tudni,
hogy Recep Tayyip Erdogan államfő nem elégedett
vele, mivel az egyetemi tanárból lett
miniszterelnök nem volt hajlandó asszisztálni
az elnöki hatalom fékek és ellensúlyok
nélküli megerősítéséhez.
Davutoglu lemondása különösen rosszkor jött
az EU számára, mivel az Európai Bizottság a héten nyújtotta
be tervezetét a török állampolgárokat sújtó vízumkényszer
felfüggesztéséről. Bár hangsúlyozták, Törökország jelentős
haladást ért el a jogállamiság és más, az EU által megkövetelt
feltételek teljesítésében, ezt nem sokat vették komolyan,
hiszen évek óta nyilvánvaló: Erdogan autokratikus
rendszert épít ki. Így az EU-t nem alaptalanul vádolják azzal,
hogy bármit hajlandó feláldozni azért cserébe, hogy a migránsokat
Törökországban tarthassa.
Davutoglu népszerű volt az európai politikusok körében,
mert szerényen viselkedett és hajlott a kompromisszumra.
Angela Merkel német kancellár különösen sok energiát fektetett
abba, hogy jó kapcsolatokat építsen ki a kormányfővel.
Ha a várakozásoknak megfelelően Erdogan valamelyik bábja,
Binal Yildirim közlekedési miniszter vagy az energiaügyi tárca
élén álló Berat Albayrak (aki egyúttal Erdogan veje is) kerül
hatalomba, akkor egyáltalán nem biztos, hogy olyan gördülékenyen
fognak menni a tárgyalások, mint azt Davutogluval
megszokták.
Továbbá az is elképzelhető, hogy a jogállamiság teljes leépítését
célzó lépés miatt az Európai Parlament, illetve egyes
európai kormányok is megmakacsolják magukat, és nemet
mondanak a vízummentességre. Ami viszont az EU számára
járhat beláthatatlan következményekkel válaszlépésként:
minden eddiginél súlyosabb menekültáradattal.

 

Golyóálló táskát tart Geert Wilders testőre, miközben a nacionalista és EU-ellenes
Szabadságpárt elnöke szavaz az ukrán társulási szerződésről

Címkék: Európai Unió

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!