A gazdasági világválság lecsengésével a nagyvállalatok, mintha mi sem történt volna, kirobbanó energiával kezdték el ostromolni legújabb termékeikkel a piacot. Számos ágazatban eddig sosem látott versenyfutás indult be a pozíciókért.

 
Ezt a formát nem tartotta elég ellenállhatatlannak a Fiat-vezér és küldte vissza Guliát a tervezőasztalra

A világ autógyártó óriásvállalatai például megfeledkezve arról, hogy a válság hatására 34 százalékkal kevesebb járművet adtak el az elmúlt években, valamint több tízmilliárdos segélyre szorultak, őrült tempóban indították be az új fejlesztéseket. Higgadtságra pedig igencsak szükség lenne.

Kellemetlen helyzetbe került például a General Motors német leányvállalata, az Opel. Az új Corsa ugyanis már most, piacra dobása előtt 100 kilóval többet nyom a kelleténél. Ez nem csak hiúsági kérdés, hiszen nagyobb fogyasztása és lustasága miatt hátrányba került nagy vetélytársaival, a VV Polóval és a Ford Fiestával szemben. A németek az egy mázsa felesleg miatt a koreaiakra neheztelnek, a Corsa műszaki alapjai ugyanis – takarékossági okokból – onnan érkeztek. A haragtartás most megengedhetetlen luxus. Az egyetlen megoldás egy szigorú, 9 hónapos diéta. Ennek következtében csak 2013 elejére lesz kész a Corsa legújabb modellje. Ég az opelesek lába alatt a talaj, mivel kisautók fejlesztésében sosem voltak túl erősek. Egy-egyéves lemaradás ebben a versenyben milliárdos veszteségekkel fenyeget.

Toporog az olasz óriás, a Fiat is. Vezérigazgatója, Sergio Marchionne a héten jelentette be: 2012 helyett 2013-ban mutatják be az Alfa Romeo Giuliát, mivel a Fiat csoport vezetősége nem volt megelégedve az autó dizájnjával. A legfontosabb természetesen az lenne, hogy minél előbb robbanjon be a piacra az új modell, ám a Giuliának épp a szépségével kell mindenekelőtt hódítania, hiszen műszaki paraméterekkel nehéz lesz legyűrni legfőbb riválisát, a 3-as BMW-t. Ráadásul az autóval több legyet is tervez csapni a Fiat: célja, hogy a csúcsmodell a népszerű Alfa 159-es utódja lehessen, valamint az Amerikában híres Chrysler 200-ast és a Dodge Avengert is felváltsa. A tengerentúli piac mindenekfelett. Ott csak egyszer lehet hibázni.

Nem csak az autóiparban folyik ádáz küzdelem. A mobiltelefon-gyártó cégeknek is állandóan résen kell lenniük. A finn óriásvállalat, a Nokia a fejlesztésekben jócskán alulmaradt az Apple-lel szemben: négy év alatt, az Apple első iphone-jának megjelenése óta, 20 százalékkal esett vissza a Nokia részesedése az okostelefonok piacán. Ez többek közt azért is kínos, mert a Nokia évente hárommilliárd eurót költ fejlesztésre. Ez az összeg kétszerese annak, mint amennyit az Apple fordít hasonló célokra. 2009 óta folyamatosan újít a Nokia, de így sem ér ellenfele nyomába. A cég idén úgy döntött, a fejlődés érdekében nem kisebb gladiátorral szövetkezik, mint az amerikai Microsofttal. A kaliforniaiak szállítják ezentúl az operá­ciós rendszert a mobilokhoz. Ez a lépés azonban hatezer dolgozó elbocsátásával jár. A fejlesztési részleg csaknem negyven százalékától válik meg a finn óriásvállalat. A Microsoft ugyanis köszöni, nem kér a Nokia fejlesztőinek szakmai tudásából. Egyelőre nem tudni, a leépítések érintik-e a cég magyar leányvállalatát.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!