Európa gázszükséglete olyan nagyra nő 2025-re, hogy a Nabucco-vezeték és az orosz Déli Áramlat-csőrendszer megépítésére is szükség lesz – derült ki az e heti bécsi energiakonferencián.

– 2011-ben megszondázzuk a nagy gázcégeket, hogy kiderüljön, van-e elegendő igény a földgáz iránt – jelentette ki a január 25. és 27. között megrendezett bécsi európai gázkonferencián Werner Auli, az osztrák energiamulti, az OMV gázipari részlegének vezetője. A tanácskozáson, amelyen Európa összes tekintélyes energiacége részt vett, a kontinens gázellátása szerepelt napirenden, méghozzá a két nagy gázszállító projekt, a Déli Áramlat és a Nabucco kimondott-kimondatlan versenyével.
A Nabucco az Európai Unió válasza az orosz gáztól való függés csökkentésére. A 2006 óta formálódó projektet, amely Törökországot, Bulgáriát, Romániát és Ausztriát köti egy vezetékrendszerbe, s viszi a gázt Baumgartenből tovább Nyugat-Európába, az osztrák OMV irányítja. Ezért is figyelemre méltó Auli felvetése, hogy a gázigény mértékétől függ, egyáltalán nekilátnak-e a 10 milliárd dolláros költségű beruházásnak. Eddig inkább az volt a kérdés, hogy a növekvő igények kielégítését szolgáló, évi 31,5 milliárd köbméter kapacitású vezetékben lesz-e elég gáz. A Kaszpi-tenger, a Közel-Kelet és Észak-Afrika országai a lehetséges beszállítók. Most úgy tűnik, hogy Azerbajdzsán már 2016-tól fog gázt szállítani a Nabuccón, legalábbis erről írt alá szerződést a konferenciát megelőző napokban az EU-bizottság elnöke, Manuel Barroso és Günther Öttinger energiaügyi biztos. Türkme­nisztánból a konferencián elhangzott elemzés szerint 2020 után indulhat a gáz, és Irak is már 2020-ban rajtol. Elio Ruggeri szakértő szerint a most múlóban lévő recesszió némileg lelassítja az európai gázfogyasztást, de 2025-ben már akkora lesz az igény, hogy az összes tervezett vezetékre szükség lesz. A Nabucco támogatójának szegődött Joschka Fischer volt német külügyminiszter szerint a klímaváltozás és az új gazdasági hatalmak, mindenekelőtt Kína felvirágzása növeli a gázkeresletet. Szerinte az egyetlen stratégiai beruházást a Nabucco jelenti, hiszen ez valóban új gázforrásokat teremt, míg az Ukrajna kikerülését szolgáló orosz Déli-Áramlat-vezeték nem nyújt több gázt a meglévőnél.
– Brüsszelnek támogatnia kellene a Fekete-tengeren keresztül haladó South Streamet is – hangoztatta vele szemben Valerij Jazev, az Orosz Gáztársaság elnöke, parlamenti alelnök –, hiszen az új útvonal biztonságosabbá teszi az orosz gáz eljuttatását Európába.
Christia Dolezal, a Nabucco-projekt bécsi központjának szóvivője elmondta, hogy az 5 résztvevő országban összesen 70 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozás most tart a környezetvédelmi kérdések tisztázásánál, ezután a finanszírozás részletei következnek. Az építkezés a tervek szerint 2012-ben indul, s 2015-16-ban már működik a vezeték. Putyin orosz miniszterelnök a bécsi tanácskozást megelőzően nyilatkozott a Teheran Timesnak, ahol változatlanul bizonytalannak mondta a Nabucco gázellátását, de nem zárta ki, hogy megépül a rendszer, ha elegendő pénz gyűlik össze a kivitelezéshez.
A bécsi konferencián a szakértők egyre gyakrabban emlegették a Déli Folyosó kifejezést. Ez egységes vezetékrendszert jelentene, a Nabuccót kiegészítené a Fekete-tenger alatt húzódó, Grúziától Romániáig futó Fehér Áramlat, s az ITGI néven rövidített, még szintén tervezési szakaszban lévő török–görög–olasz gázvezeték.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!