Még idén tőzsdére megy a LinkedIn – az egyik legnépszerűbb online közösségépítő oldal, mely jelenleg több mint 90 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik a világ 200 országában. A vállalkozás, melynek fő profilja a gazdasági, kereskedelmi és üzleti kapcsolatépítés, nagy taktikai harcban előzte meg a legnagyobb közösségi portált, a Facebookot.

 

Bár a híresztelések szerint a jelenleg legdinamikusabban fejlődő portál 2012 előtt nem tervez hasonló akciót, a LinkedIn számára nagy veszélyt jelentett volna, ha mégis áruba bocsátja értékpapírjait. A Facebook jelenleg a hirdetések eladására számít legfőbb bevételi forrásként, ám esetleges tőzsdei megjelenése a kisebb közösségi oldalak megfojtását eredményezheti. A közösségét 2002 óta építő LinkedIn a tavalyi év első kilenc hónapjában 161 millió dollárnyi bevételből 10,1 millió nyereséget ért el. A vállalat értékét közel 3 milliárd dollárra becsülik (a Facebook 50 milliárd dollárt ér).

A közösségi oldalak fő bevételi forrását a hirdetések jelentik. A Facebook 2010-ben 1,86 milliárd dollárt keresett a reklámokon, ami nem csoda, hiszen havonta 50 milliárd darab hirdetés jelenik meg oldalain. Az előző évhez képest ez több mint egymilliárdos emelkedést jelent, pedig az összegben nincsenek benne az olyan források, mint például a virtuális fizetőeszközök (a Facebook Credits alkalmazásaiban beváltható virtuális pénzek dolláronként 33 centet hoznak a portál konyhájára). Az egyelőre kevésbé ismert, de fejlesztői szerint nagy lehetőségeket magában rejtő Foursquare (melynek lényege, hogy felhasználói megjelölhetik vele az adott helyet, ahol éppen tartózkodnak), marketingszempontból igen erős alkalmazás, mivel olyan kiegészítő szolgáltatásokat is nyújt, mint például a „becsekkolás” utáni kedvezmények. Ilyen kezdeményezés már hazánkban is van, egy kocsma ingyensört ad azoknak, akik náluk jelentkeznek be. Az alkalmazás ugyan elérhető a Facebookon keresztül is, ám a vállalat saját alkalmazás elkészítését is tervezi.

Meglepő azonban, hogy a közösségi oldalak egyeduralkodójaként számon tartott Facebook „kattintékonysága” kevésbé hatékony, mint az ismertségében hasonló, ám felhasználói számában lényegesen alacsonyabb szinten álló Twitter. A mikro­blo­gon megosztott, mindössze 140 karakteres hosszúságú üzenetek nagyságrendekkel több kattintást generálnak, mint társaik. Arányokban kifejezve: míg a Facebookon egy-egy megosztott tartalom átlagosan mind­össze 2,87 érdeklődőt vonz, addig a Twitteren ugyanez 19 átkattintást eredményez. Bár a mikroblog szignifikánsan kevesebb követővel rendelkezik, használóinak több mint a fele (55%) oszt meg cikkekre mutató linket másokkal, így nem csoda, hogy a nagy cégek is felismerték a mik­roblog hirdetési felületeinek értéket. A reklámok térhódításával hamarosan a Twitter is képes lesz önfinanszírozóvá válni, ez azonban még messze van attól, hogy tényleges profitot is tudjon termelni.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!