A legtöbb irodában minden nyári napra jut legalább egy sarokban legózós, fülhallgatóval mesét néző vagy a gurulós székekkel dodzsemező gyerek. A kicsik talán élvezik, ha a felnőttek munkahelyi világát a képükre formálhatják, szülőjüknek és azok kollégáinak viszont a legegyszerűbb feladat is komoly próbatétellé válhat, ha „nincs hova tenni a gyereket”.

 
Illusztráció

Szülőnek, különösen dolgozó szülőnek lenni nyáron a legnehezebb. Ezért is arathat minden szeptemberben nagy sikert az a fotó, amelyen a „Vége a szünidőnek” felirat alatt egy anyuka a boldogságtól a magasba ugrik, míg gyerekei iskolatáskával a vállukon elszontyolódva néznek. Ha valaki próbált már meg úgy eladni egy ruhát, lepecsételni pár levelet, könyvelni, jelentést vagy éppenséggel újságcikket írni, hogy utódja ebben segíteni akart vagy „csak” kedvenc viccét mondta el végtelenre állítva, akkor tudja: bármilyen megoldás jobb lehet annál, mint magunkkal vinni a gyerekünket a munkahelyre – ha bezárt az ovi, elfogyott a pénzünk a táborra, és a nagyszülők is pihenni vágynak. Vagy mégsem?


Napközi az irodában

Egyre több cég próbál valamilyen megoldást találni arra a helyzetre, amikor munkavállalóinak  nincs hova rakni a gyereküket. Ebben a multik jeleskednek leginkább. „Minden társadalmi témára, így a kisgyermekes szülők foglalkoztatásának támogatására is igaz, hogy a multinacionális cégek »nemzetközi irányelvek« alapján hozzák meg az ilyen döntéseiket” – mondja Németh Judit, az mtd Tanácsadói Közösség ügyvezetője. Ez a társadalmi célú, a munkahelyi esélyegyenlőség és sokszínűség előmozdításáért dolgozó szervezet a jó gyakorlatokat gyűjti, díjazza és osztja meg és ezekből jócskán akad a kétezres években. „A multik globálisan felismerték azt, hogy a támogató gesztusokkal közvetlen hatást gyakorolhatnak kisgyermekes dolgozóik magatartására, elköteleződésére.”

Az egyik nemzetközi vállalatnál magánóvodával társulva napközis tábort hoztak létre, amelyekben szakképzett pedagógusok foglalkoznak a gyerekekkel, akiket reggelente az irodaház aulájában szednek össze és visznek különböző programokra. A heti turnusok kialakításánál figyelembe veszik azt, hogy senki ne maradjon ki, így ez a lehetőség csak egy-két hétig biztosít megoldást, viszont jóval jutányosabb árú, mint az egyéb táborok, mert a cég beszáll a költségekbe.

Az egyik nagy bank saját épületében alakított ki napközis tábort, ez ugyan ingyenes, de egy gyerek csak egy hetet vehet igénybe, és az ebédeltetést a szülők intézik.

Hosszú szünetekre nem megoldás, mégis nagy segítség a Hewlett-Packard Magyarországnál dolgozók számára, hogy két irodájukban gyermeksarkot alakítottak ki, ahol bár mindenki a saját csemetéjére figyel, de legalább a többieket nem zavarja, az étkezőben kialakított térben pedig sok játék köti le a kicsiket.

Több vállalatnak, például az egyik nagy telekommunikációs cégnek, illetve egy kereskedelmi tévétársaságnak is saját „ottalvós” tábora van, és akad olyan munkahely is, ahol számla ellenében hozzájárulnak a tábori és gyerekfelügyeleti költségekhez.


Megoldások térben és időben

Mindezek a megoldások még mindig csak egy-egy hetet oldanak meg a hosszú szünidőben, így – Németh Judit szerint – a legjobb megoldást a munkavégzés helyével és idejével kapcsolatos rugalmasság jelentheti. „Az esetek többségében a gyerkőc bevitele a munkahelyre a szülőtől extra figyelmet igényel, és egyáltalán nem biztos, hogy munkavégzési hatékonysága eléri az otthoni környezetben elérhető mértéket. Véleményem szerint egyre növekedni fog a rugalmasan végezhető munkakörök száma, hiszen mára a munkavállalói igények egyik legmarkánsabb vonása a térbeli és időbeli rugalmasság és a munka-magánélet egyensúlya. Tehát talán a legnagyobb HR- (humán erőforrás – a szerk.) kihívás – a munkaerő vonzása megtartása mellett és érdekében – a munkakörök újragondolása, a munkavégzési formák rugalmasságának növelése.”

Ez a szemlélet jellemzi a K&H Bank kisgyermekes dolgozókkal kapcsolatos intézkedéseit is, amelyért az elmúlt években az mtd elismerése mellett számos egyéb díjat is bezsebelt a bank, a héten már második alkalommal vehették át az Emberi Erőforrások Minisztériumának Családbarát Munkahely díját.

„A rugalmas munkavégzési formák és a családbarát szabadságolási gyakorlat alkalmazása segítséget nyújt a szülőknek a szünidő megtervezésében. Emellett 2013 júliusától egy öt munkaállomásos gyermekbarát munkahelyi szoba áll a gyermekes munkavállalók rendelkezésére, ahol a dolgozók úgy tudják végezni a munkájukat, hogy gyermekük közben mellettük játszik a játszósarokban. A jövőben további segítség lesz a székház épületében szeptemberben nyíló, a Lechner Ödön fasor vállalatait kiszolgáló óvoda is. Kifejezetten a nyári hónapokban évente 300 munkatárs gyermekének nyári táboroztatását támogatjuk anyagilag” – mondja el Végh József, a K&H HR-igazgatóság vezetője. Mindezen intézkedések nemcsak a dolgozói lojalitást és munkakedvet növelhetik, de az adott cég imidzsét is kedvezően alakítják. „A nagyobb cégek számára presztízs, vonzerő, és márkaépítő hatású, ha figyelemmel kíséri a családos emberek igényeinek alakulását, célul tűzve ki a szülők foglalkoztatásának segítését” – hangsúlyozza Németh Judit.


Tűzveszélyes gyerekek

A kis- és középvállalkozások, valamint az állami cégek esetében azonban korántsem ilyen egyértelműen pozitív a hozzáállás a kisgyermekes dolgozók szünidei problémáihoz, és leginkább anyagi ösztönzők hatására kezdenek ilyen irányba fókuszálni, ha egyáltalán nyitottak a változásra.

„A kisebb cégek vezetői szemlélet alapján, sokszor ad hoc módon hozzák meg ezzel kapcsolatos döntéseiket. Állami intézmények esetében pedig jóval ridegebbek a feltételek, ugyanakkor a munkaidő- beosztás sok esetben kedvezőbb a családosok, kisgyermeket nevelők számára – elemzi a helyzetet Németh Judit. – Az emberi tényező, a vállalat vezetőjének családi beállítódása, a nők szervezeti, esetleg vezetői aránya, a szervezet belső folyamatai nagyban meghatározzák a kérdés felvetését az adott szervezetben.”

Számos olyan cégről hallottunk, ahol már az épületbe se mehet be 14 éven aluli gyerek – az egyik legnagyobb magyar állami vállalat nem olyan régen szüntette meg ezt a gyakorlatot főképpen a családbarát munkahelyeket elismerő szervezetek kommunikációjának köszönhetően. Akad azonban még mindig olyan iroda, ahova „tűzrendvédelmi” okokra hivatkozva nem léphet be gyerek.

Címkék: Anya-és-Apa

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!