Több mint fél évszázad telt el azóta, hogy a chilei Green Cross futballcsapat gépe nyomtalanul eltűnt az Andok hegyei között. A repülőn 34-en utaztak, a játékosok mellett az edzőnek és a szakmai stábnak is nyoma veszett – úgy tűnt, örökre. Nemrég megtalálták a roncsokat, sok járműnek (és utasainak) azonban a mai napig nem bukkantak a nyomára.

 
A chilei Green Cross focicsapat lezuhant gépének maradványai - Fotó: Leonardo Albornoz, MTI/EPA

Hegymászók találtak rá a roncsra, amely 1961. április 3-án zuhant le. Hogy hol pontosan, nem árulják el, annyi azonban biztos, hogy nagyon nem ott, ahol eredetileg gondolták. A légitársaság egy másik pilótája ugyanis akkoriban váltig állította, hogy látta a gépet Linares városánál, ami teljesen tévútra vitte a kutatást.

Akiket még keresnek

Sok esetben azonban nincs ilyen szerencséjük a kutatóknak, a lezuhanó repülőgépeket ugyanis nem olyan könnyű megtalálni – még a modern kor technikai eszközeivel sem.

Hát még a II. világháború idején… 1945. december 5-én délután 6 óra 20 perckor a Fort Lauderdale-i katonai bázis légiirányító központja a következő üzenetet fogta: „Minden gép zárjon össze… kényszerleszállást kell végrehajtanunk a tengeren, esetleg a szárazföldön… amikor az első gépben kevesebb mint 10 gallon üzemanyag marad, mindannyian landolni fogunk.” Az utasítást az öt TBM Avenger típusú torpedóbombázóval felszálló 19-es repülőraj parancsnoka, Charles C. Taylor adta ki. Máig nem tudni, sikerült-e egyáltalán leszállniuk bárhol, az öt óriási bombázó ugyanis nyomtalanul eltűnt, soha többé senki sem látta őket. A valamivel később a mentésükre induló Martin Mariner típusú hidroplán is hasonlóképp járt: azóta sem tudni, hová tűnt.

A tragédiának 27 áldozata volt.

Az eset azonban egy legenda születéséhez is vezetett: bármennyire is hihetnénk, hogy a Bermuda-háromszöget évszázadok óta a rejtélyes eltűnések mítosza lengi körbe, valójában ez az eset volt az, ami a területre irányította a furcsaságok iránt vonzódók figyelmét. Természetesen azonnal napvilágot láttak az összeesküvés-elméletek, amelyek egészen Kolumbusz Kristófig vezették vissza a misztikus történet fonalát. Pedig Amerika felfedezője épp csak a Bermuda- háromszög csücskébe merészkedett be, igaz, naplójának egy pontján ismeretlen repülő tárgyakról ír – és innentől nem volt megállás. Több mint 60 különböző jármű – az atomtengeralattjárótól az ötárbocos szkúnerig – eltűnését listázzák.

De nem csak az Atlanti-óceánnak van Bermuda-háromszöge, a Csendes-óceánon, Japántól nem messze helyezkedik el a beszédes nevű Ördög-tenger, ahol állítólag már a 13. században Kubilaj mongol kán Japán elleni inváziója is azért fulladt kudarcba, mert ezen hullámsír fölött haladt el a flotta. Egyébként a japán hatóságok a mai napig veszélyesnek tartják az útvonalat, amit a mágneses erőtértől az elsüllyedt Atlantisz vonzásáig sokféleképp magyaráznak.

Eltűnni viszont nem csak a tenger fölött lehet: talán a mai napig az I. világháború legnagyobb rejtélye, hogy mi történt a norfolki zászlóaljjal. 1915. augusztus 12-én a Suvla-öbölnél, egy dombos területen néz szembe egymással a brit és a török hadtest. A norfolki hadtest háromnegyed 5 magasságában egy domb felé veszi az irányt, ahol a török lövészárkok helyezkednek el. Ekkor a beszámolók szerint egy különös színű felhő jelent meg a domb felett, amely úgy tűnt, hogy követte a hadtestet, majd beborította azt. 4-5 percig semmit sem lehetett látni a felhő miatt, amely aztán egyik pillanatról a másikra eltűnt. Vele együtt pedig mintegy 300 katonának is nyoma veszett. Az esetet a török és a brit fél is jól látta, magyarázatot azóta sem találtak az esetre.

Azért van, ami megkerül

Egy szeplő elleni krém tégelye vezette el végül a kutatókat Amelia Earhart rejtélyének megfejtéséhez.

A harmincas években világkörüli útra indult pilótanő igazi úttörője volt a repülésnek több rekordot állított fel úgy sebesség és gyorsaság, mint magasság és távolság tekintetében, és ő volt az első nő, aki átrepülte az Atlanti-óceánt. 1937-ben Föld körüli utat tervezett, június elsején indult el navigátorával Fred Noonannal Miamiból. Július 2-án jelentkeztek utoljára a Csendes-óceán felől, a Howland-szigetet, amelyen le kellett volna szállniuk, sosem érték el. Több mint hetven évig újra meg újra megpróbáltak a nyomukra bukkanni, ám az első vélt siker csak 2012-ben jött el, amikor a Kiribati köztársasághoz tartozó Nikumaroro- szigeten a kutatók egy szeplők elleni krém tégelyét találták meg. Earhart gyakorta kenegette az arcát ilyen szerrel. Tavaly előkerült egy darab a repülő roncsából is, így immár szinte teljesen biztos, hogy sikerült megtalálni a pontot, ahol Amelia Earhart ragyogó karrierje derékba tört.

Nincsenek válaszok

De ha már 2014-ben járunk, mindenképpen meg kell emlékezni a maláj utasszállító tragédiájáról is. A Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó MH370-es járata tavaly március 8-án, fedélzetén 227 utassal és 12 fős személyzettel indult útnak. Egy adott ponton eltért a tervezett repülési irányától, és az Indiai-óceán felé vette útját, ahol azonban végleg eltűnt. A polgári repülés eddigi legnagyobb rejtélyére továbbra sincs magyarázat, pedig lassan egy éve folyik a kutatás. A chilei focisták és Amelia Earhart esete is azt bizonyítja, néha évtizedek kellenek ahhoz, hogy egy ilyen titokra fény derüljön.

Címkék: katasztrófa

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!