Kétszáz operaházi munkatárs elbocsátásáról csiripelnek az Andrássy úti verebek, közben 1,8 milliárd forintos keretből felújítják az Erkel Színházat. A szinhaz.blog.hu táblázata szerint míg a Magyar Állami Operaház művészei, kellékesei, adminisztratív dolgozói nem kaptak fizetésemelést, addig a vezetők szakmai és gazdasági tevékenységeire 23, illetve 40 százalékkal többet fordítanak idén, mint 2011-ben.

Az előbbi tétel a tavalyi 3 millió 270 ezerről 4 millió 20 ezer forintra nőtt, az utóbbi pedig 530 ezerről 740 ezerre. Az Operaház sajtófőnöke lapunkkal közölte: a belső használatra készült táblázat a Közalkalmazotti Tanács tájékoztatását szolgálja, és az ilyen formában történő nyilvánosságra hozatala téves feltételezések alapjául szolgálhat.

Az írásos válaszban szerepel az is, hogy olyan adatok, mint hogy a vezetők szakmai és gazdasági tevékenységére 23, illetve 40 százalékkal többet fordítanak, nem olvashatók ki a táblázatból. „Egy 2011. szeptemberi és egy 2012. januári bértömeg összehasonlítását mutatják, azonos állománnyal, így nem a két adott pillanatban volt tényleges közalkalmazotti állományra költött teljes személyi kiadást tükrözik. Összes­ségében természetesen kevesebbet fordít az intézmény az adott területek személyi kifizetéseire, mert kevesebb az állami támogatás” – olvasható az e-mailben, amely nem ad választ arra a kérdésünkre, miért a vezetők körében történt a legnagyobb emelés. Viszont az e-mail szerint „a fentiekben részletezett okok miatt a táblázatból nem derül ki, hogy idén többet vagy kevesebbet fordít az intézmény az adott területek személyi kifizetéseire.

Összességében természetesen kevesebbet, mert kevesebb a támogatás. A táblázatból továbbá nem olvasható ki olyan adat, miszerint a vezetők szakmai és gazdasági tevékenységére 23, illetve 40 százalékkal többet fordít az Operaház. Erre a kérdésedre tehát érdemben nem tudunk válaszolni, mert a megállapítást nem tudjuk értelmezni” – fogalmaz a levél, amely szerint „az Operaház a legnagyobb ma­gyar kulturális intézmény, csaknem 900 közalkalmazottal, természetes, hogy változnak az adatai. Ha például egy kontroller kollégából megbízott gazdasági igazgató válik, a többletfeladattal és felelősséggel együtt a javadalmazása is nő. Megszűnt két igazgatói pozíció és az Operaház összességében kevesebb pénzt költ, mint a korábbi években, az adminisztráció pedig a legmagasabb százalékban szenvedi el a küszöbön álló leépítést.

Az intézmény főzeneigazgatója kisebb alapfizetésért dolgozik, mint elődje, vezényelnie is kell a havi fixért (elődjének nem kellett), extra dirigálása az előd gázsijának a feléért történik, továbbá hivatali autóját visszaadta, miként másik két vezetőtársa is. Így megszűntek a szolgálati gépkocsik, valamint a kapcsolódó költségtérítések. Jutalmat senki sem kapott, és átfogó bérfejlesztés tíz éve nem volt” – írják.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!