Miskolcon és Debrecen határában annyira felbuzdultak az autós szakszervezeti tüntetők, hogy az országos, péntek reggel 7-től este 7-ig meghirdetett közúti tiltakozást szombatig meghosszabbították. A kormányzat munkavállaló-ellenes intézkedéseivel szembeni félpályás forgalomlassító demonstrációt száz helyen tartottak az országban a Liga felhívására.

 
Kállai Márton felvétele

Ehhez csatlakozott a Munkástanácsok, az MSZOSZ és a közalkalmazottak érdekképviselete, a SZEF is. Miután a szóvivő közölte, hogy a kormány nem változtat álláspontján, a szakszervezetek bejelentették, hogy folytatni fogják a forgalomlassító demonstrációkat.

„Az a baj, hogy Viktor biztosan nem a dugóban ül…” – mormogta bajsza alatt a Liga Szakszervezetek kamionsofőr tagja. A városból kivezető Budaörsi úton pénteken délelőtt tizenegy órakor mindkét oldalon hatalmas a forgalmi dugó.

A BAH-csomóponttól a Dayka Gábor utcánál lévő felüljáróig fél óra alatt lehet csak eljutni. A kocsisorok tömöttek, a vakmerőbb autók a buszsávban próbálják megspórolni az egy helyben való tötyörgést.

A szakszervezeti tüntetők oldalanként négy-öt autóval vonultak fel, hogy lassítsák a forgalmat. Az eddigi tüntetéseken megszokott zászlók, óriás méretű transzparensek otthon maradtak, a kocsikon egy-egy Liga Szakszervezet-es logót ábrázoló vászon hirdeti visszafogottan, kik demonstrálnak.

Az elhaladó kocsisorból sokan dudálnak, ezzel kifejezve szimpátiájukat. Még többen vannak azok, akik nem sajnálják az időt arra, hogy még a kötelezőnél is jobban lelassítsanak a szakszervezetisek mellett, és nem éppen szalonképes szavakkal illessék a tüntetők közeli hozzátartozóit. „Érdekes megfigyelni, hogy véletlenül pont mindig a luxusautók sofőrjei kiabálnak ki. Jó érzéssel tölt el minket ez a mérhetetlen empatikus készség, ami a jómódú magyarokba szorult” – kommentálja a történteket az egyik vasutas tüntető, majd hozzáteszi, az ő céljuk nem mások bosszantása, hanem a figyelemfelkeltés. „Sokan fülüket-farkukat is behúzzák, és fogalmuk sincsen arról, mi megy ebben az országban. Pedig többségüket érintik a kormány intézkedései. Ha már minden tíz autósból egy utánanéz, hogy miért tartott egy órával tovább bejutnia a városba, mint máskor, akkor már megérte. Muszáj valahogy nyomást gyakorolni az ország­vezetésre. Ilyen arrogáns miniszterelnökünk, mint a mostani, még sosem volt. Az új Munka törvénykönyv pedig ellehetetleníti a helyzetünket.”

A vasútnál dolgozó kétgyerekes apuka keserédes mosollyal mesél: „Szüleim mindig azt mondogatták, hogy ne félj kisfiam, három év múlva jobb lesz. Aztán valahogy a visszaszámlálás minden harmadik évben újból indult. Én a két kisfiamért vagyok itt. Abban már nem bízom, hogy nekünk a feleségemmel jobb lesz, én azért tüntetek, hogy Botondnak és Leventének biztosabb legyen a jövője. Most arra buzdítom őket, tanuljanak jól, beszéljenek nyelveket, mert ha nem változik itthon semmi, akkor fájó szívvel, de én is arra fogom őket buzdítani, hogy menjenek külföldre dolgozni.”

A napfénnyel átmelengetett beszélgetésünket egy újabb, nemtetszését kifejező autós szakítja meg: „Menjetek dolgozni” – ordítja.

A kétgyermekes apuka elmosolyodik, és ennyit mond: de hát én szabadságon vagyok ma! Fizetés nélkülin.

A főváros és Vecsés határában, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérnél Pósa Zoltán, a Központi Rendőr Szakszervezet elnöke péntek délben felnézett az égre és elégedetten nyugtázta, hogy minden jónak ígérkezik: „pont ilyen szép őszi időt rendeltünk meg mára”, miközben maga is segített a szórólapok szétosztásában, a részt vevő aktivisták rántott húsos zsemlével, ásványvízzel, kávéval való ellátásában. A tüntető, zászlós résztvevők között feltűnően sok volt a nő – fiatalabb, idősebb is. Elmondták: a családjaik és mások családja érdekében is követelik a korengedményes és korkedvezményes nyugdíjra szerzett jogok tiszteletben tartását, s Európa-elle­nes­nek tartják az emberek visszahajtását egy olyan munkaerőpiacra, ahol 11 százalékos a munkanélküliség, s nemhogy egymillió új munkahelynek, de százezernek sincs nyoma. Pósa Zoltán szerint ideje, hogy a kormányzat – amely erőt fitogtat és csak erőből ért – észrevegye, nem lehet a 21. században a dolgozókat, nyugdíjasokat, családokat 19. századra hajazó törvényekkel sanyargatni. Márpedig az új Munka törvénykönyv tervezete ilyen!

A LESZ-nek, a légiforgalmiak szakszervezetének nem kellett ugye túl messzire mennie: először 25 zöld lobogós autóval kezdtek. Molnár Zoltán elnök forgalmi területen dolgozik a Budapest Airportnál. Szerinte a munkabéke megteremtése a földi és légi biztonságnak is feltétele, ezt nem lehet át- és beláthatatlan túlmunkáztatással megszervezni.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!