Megrázóan szép film az Ébredés, melyben egy elbűvölő kiskamasz meséli el az utolsó felhőtlen nyár történetét. Az iskolakezdés a gyermekkor végét, a londoni kertvárosi kis közösségben történt tragikus események pedig az ártatlanság elvesztését hozzák számára. A nagynevű brit színészek – Tim Roth, Cillian Murphy, Rory Kinnear – makulátlan alakítása mellett az üdítően természetes, huncutul bájos Eloise Lau rence lénye teszi szerethetővé a Daniel Clay Broken című bestselleréből készült alkotást.

 

Mindannyian kék szemmel jövünk a világra – az angolban a kék szem az ártatlanság szinonimája is. Ezt pillantjuk meg először, ahogy egy kisbaba nagy szemekkel rácsodálkozik az édesapjára. Bár ugrunk az időben, sokszor visszatérünk ehhez a képhez, és a Skunk becenevű kiskamasz (Eloise Laurence) születésének történetéhez is, melyet sokszor elmeséltet apjával, ahogy a gyerekek általában kérik, ha szeretnék felidézni azt a csodálatos állapotot, amikor még minden tökéletes volt a világukban.

A három, szomszédos kertvárosi házban lakó családnak megvan a maga tragédiája. Az értelmi fogyatékos fiatalembert (Robert Emms) nevelő halk szavú, megtört idős szülők mellett lakik az agresszív és egyszerű özvegyember (Rory Kinnear) három arcpirítóan alpári és erőszakos lányával, akik terrorizálják a környékbeli gyerekeket. Ehhez képest Skunk szinte idilli otthonban él, pedig anyja rég elhagyta a családot, az elfoglalt ügyvéd apa (Tim Roth) mellett egy lengyel nörsz neveli őt és a bátyját. Néha csatlakozik hozzájuk a nörsz fiúja, a fiatal, szenvedélyes tanár (Cillian Murphy) is. A veszteség ezt a csonka családot talán csak még jobban összekovácsolta, és kivételesen szeretetteljes a kapcsolatuk. Skunkot nem lehet is nem szeretni, annyira nyitott, együttérző lány. Egy nap azonban erőszakos szomszédjuk a szeme láttára veri össze Skunk barátját, az értelmi fogyatékos srácot, és ekkor meghasad az idill.

Az érzékeny kiskamasz derűs, érintetlen világképét lassacskán beárnyékolja a hazugság, az aljasság, a hamis vádaskodás, a fenyegetés és a félelem, mely már a kortársak szintjén is egyre nagyobb mértékben jelenik meg. Skunk azonban megrögzötten keresi a jót, mindenben és mindenkiben. Nem hajlandó belátni, hogy az élet csupán nehézségek és bajok sorozata, hiszen csak ez mentheti meg attól, hogy felőröljék a csalódások és a szörnyűségek.

Mély és őszinte emberség árad az intelligens, finoman megrajzolt történetből. A nehéz pillanatok között a vidámságot, meghittséget sugárzó jelenetek szépen ellensúlyozzák a film sötét szólamait. Megmosolyogjuk az első szerelem esetlenségét, békét találunk az apa és lánya közti harmóniában, nevetünk a kamaszcsínyeken.

Nem csak a forgatókönyv és a színészek játéka atomerős, az egész alkotás nagyon magas művészi értéket képvisel: légiesen könnyed felvételeket látunk, lenyűgöző a film színvilága és mágikusan szép a filmzene – épp annyira brutális és gyönyörű, mint maga a kamaszkor.

(Forgalmazza a Cirko Film)

Címkék: filmkritika, filmvilág

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!