Közel és távol. - Marc Riboud: Keleti utazás, kiállítás a Mai Manó Házban, a tárlat május 18-ig tekinthető meg.

 
A Haibár-hágóhoz vezető út, Afganisztán, 1955. Marc Riboud

Egy óriás teknősbéka áll az út szélén, belepte a távolba tűnő dzsip pora. Az Úton Törökország felé című fotográfián érződik a táj végtelen kietlensége, szinte fullasztó szárazsága. Az afganisztáni fotók közül egy hátulról látszó, fehér burkát viselő alak képe a legkiemelkedőbb: a hatalmas ruha minden redője, hajtása kivehető a tökéletes fényviszonyok által.

Fiúk elbűvöltsége lett megörökítve egy pakisztáni fegyvergyárban, ahogy bámulják a pisztolyokat. A gyerek katonák világában ez már nem is meglepő. Kínában elgyötört arcokat kapott le, míg japán gyári dolgozókat a fellendülés idejéből – ahogy az egyik fotó alatti megjegyzésből kiderül, 1958-ban minden hetedik japánnak volt már fényképezőgépe. Közel- és Távol-kelet: Törökország, India, Afganisztán, Pakisztán, Irán, Nepál, Japán, Kína.

Ezek az országok és kultúráik izgatták a most 90 éves francia Marc Riboud-t, a mérnökből lett fotográfust, aki az 1947-ben alapított legendás Magnum fotóügynökség tagja, később elnöke lett, s összebarátkozott a két világhírű fotográfussal, Robert Capával és Henri Cartier-Bressonnal. Fekete-fehér fotóiból, kor- és portrédokumentumaiból, melyeket 1955 és 1958 között készített átutazva a fönti tájakon, most hatvan darab látható a Mai Manó Ház tárlatán.

Az analóg képek tökéletesen adják vissza a kifejező arcokat, az intim pillanatokat, különleges hangulatot, miközben megismerhetjük az egzotikusnak tekintett kultúrákat. Riboud olyan „véletleneket” is megörökített, amelyekről alig hihető, hogy nem beállítottak. Az egyik kedvencem például az indiai Dzsajpúrban készített fotográfia: az utcán két, szigorú tekintetű, csadorban sétáló hölgy látható, a kompozíció aranymetszésében pedig egy páva díszeleg.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!