Filmek híján elmaradt az idei, 44. Filmszemle, ugyanis az elmúlt két évben nem készült el egyetlen bemutatható alkotás sem. „A magyar filmgyártás két éve áll, kiváló kollégáink munka nélkül maradtak, és egyre reménytelenebb élethelyzetekbe kerültek” – olvasható Tarr Béla rendező nyílt levelében. Eközben viszont több filmkészítő úgy látja, hogy gyermekbetegségei ellenére is lehet érdemben együttműködni a nemzeti filmgyártást felügyelő Filmalappal.

 
Részlet a Liza, a rókatündér című filmből

A filmes támogatások elosztásáért korábban felelős Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) tavalyi megszűnéséig ötmilliárd forintos banki tartozást és másfél milliárd behajthatatlan kinnlevőséget halmozott fel. A „helyére” hozta létre a kormányzat 2011 májusában a Magyar Nemzeti Filmalapot (MNF), központi filmelosztó és támogató állami szervezetként, számláján 13 milliárd forinttal. A filmesek 2006–2010 között az MMKA felé 1,57 milliárd forint tartozást „gyártottak” úgy, hogy a közalapítvány több mint 220 alkalommal nyújtott visszatérítendő támogatást, amiből összesen tízet fizettek vissza. A banki hiteleket a filmesek vették fel a produkciók előfinanszírozására, az MMKA pedig vállalta a kölcsön törlesztését, ami gyakran elmaradt. Erről a 2011-ben a nemzeti filmipar megújításáért felelős kormánybiztosnak kinevezett Andrew G. Vajna a Screendaily című brit lap január 28-i számában azt nyilatkozta: „Sajnos, amit Tarr és haverjai leromboltak, azt az én felelősségem újjáépíteni – és igazán jól csináljuk.”

A Magyar Nemzeti Filmalap forgatókönyv-fejlesztési, gyártáselőkészítési és filmgyártási pályázatokat hirdetett meg. Az összes pályamű egy független, 10- 15 fős előolvasói csapathoz kerül, amelynek tagjai rendezők, forgatókönyvírók, dramaturgok. Ők szerző és cím nélkül kapják meg a beérkezett írásokat, és szakvéleményt írnak róluk, amit a pályázó meg is kap. Az előolvasók nem döntenek a forgatókönyvek támogatásáról. Ez az Andrew G. Vajna, Havas Ágnes, Miskolczi Péter producerek, Divinyi Réka forgatókönyvíró és Kovács András Bálint egyetemi tanár alkotta ötfős döntőbizottság feladata. A forgatókönyv-fejlesztési támogatásban részesültek egy szintén ötfős, úgynevezett fejlesztési csoporthoz kerülnek, amelynek tagjai forgatókönyvírók és dramaturgok. A fejlesztési csoport elemzi a forgatókönyvet, javaslatokat tesz a fejlesztés irányára, tehát szolgáltatást nyújtanak, amelyet a pályázó tetszése szerint igénybe vehet, de nem kötelező a tanácsok megfogadása. A fejlesztési csoport tagjai közül egy szakember konzulensként dolgozik az adott forgatókönyvíróval, ők találkozhatnak gyakrabban is, a pályázó igényeitől függően. Egyetlen elvárás van: hogy fejlődjön a szkript.

Az elmúlt két évben eddig beérkezett több mint kétszáz pályázatból hetvennek ítéltek támogatást, eddig összesen hat film készült el, de bemutatója még egyiknek sem volt. 2013 folyamán számíthatunk A nagy füzet (Szász János), a Liza, a rókatündér (Ujj-Mészáros Károly), az Isteni műszak (Bodzsár Márk), a Viharsarok (Császi Ádám) és két dokumentumfilm (Szerelem patak; Overdose) premierjére. Tehát moziforgalmazásra szánt, egész estés dokumentumfilm is pályázhat a Filmalapnál.

A szakmában nagy felháborodást keltett az utolsó vágás felülbírálatának joga és az alternatív vágás (amikor ők is megcsinálják és letesztelik a maguk verzióját) csak abban az esetben alkalmazható, ha a Filmalap többlettámogatásban (150 millió forint felett) részesít egy filmet, ekkor ugyanis társproducerré válik az intézmény.

Pusztai Ferenc producer az előző, MMKA-s rendszerben és a mostaniban is aktívan részt vesz, akkor is, most is utasították el támogatási kérelmét, ahogyan állami támogatást is kapott mindkét szervezettől. Eddigi tapasztalatai szerint a Filmalap rendszere jobban működik: eredményesebb a finanszírozás és a napi munka. „Hogy a magyar kultúrát melyik szolgálja jobban, azt nem lehet még tudni, majd ha láttunk 8-10 kész alkotást, a közönség reakcióit, a nemzetközi véleményeket, majd akkor lehet korrekt módon megítélni” – mondta lapunknak Pusztai.

Az elmúlt két évben Pusztai cége, a KMH Film négy forgatókönyvre kapott összesen kb. 9,6 millió forintot. A Farm Bt. című szkriptjüket elutasították. A támogatottak közül az egyik alkotás már forog (Utóélet), Gigor Attila filmje koprodukcióban készül majd, Nagypál Orsi első filmjének forgatókönyv-fejlesztése éppen most zárult le, Pálfi Györgyé pedig még fejlesztés alatt áll. A producer tavaly is és az MMKA idejében is készített állami támogatás nélkül filmeket, igaz, a mostani gazdasági helyzetben nehezebb magántámogatókat találni. Arra a felvetésre, hogy az elmúlt két évben miért csak négy nagyjátékfilm készült el, Pusztai azt mondta: a film eleve időigényes műfaj, két-három évbe is beletelhet a megvalósulása. „Van olyan nagy nevű rendező, aki már 2006-ban támogatást kapott forgatókönyvére, de csak 2010-re készült el a filmje. Az Utóélet című mozinkat 2014 első felében tudjuk bemutatni, pedig már tavaly januárban támogatták a forgatókönyvet, nem is lazsálunk, egyszerűen ennyi idő szükséges.” Cserhalmi Sára Drága besúgott barátaim című nagy sikerű filmjére Pusztaiék nem kaptak a Filmalaptól támogatást, így az I’M film, egy autómárka és egy italos cég támogatásával, valamint a német koproducer segítségével készült el, illetve két produkciós ház is tett bele pénzt, a stáb nagy része pedig alacsony javadalmazásával járult hozzá.

Ujj-Mészáros Károly elsőfilmes rendező volt egyike azoknak, akit a Filmalap támogatásban részesített, összesen 205 millió forintot kapott a Liza, a rókatündér című filmjére. „Hegedűs Bálinttal együtt írtuk a forgatókönyvet, jártunk több forgatókönyv-fejlesztési kurzuson külföldön, így elmondható, hogy volt némi tapasztalatom a forgatókönyv-fejlesztéssel kapcsolatosan, mielőtt a Filmalaphoz mentünk. Azok közé tartozom, akiknek pozitív élmény volt a Filmalappal együtt dolgozni, de persze ismerek olyanokat, akik nem osztják ezt a véleményt. Esetünkben egy ötórás beszélgetés alatt mondták el a forgatókönyv-fejlesztő csapat tagjai a véleményüket, javaslataikat, szerintük min kellene változtatni. Ennek alapján a forgatókönyvbe bekerült egy-két erős, újragondolt jelenet és néhány dramaturgiai változtatás. Az elhangzottak nem kötelező érvényű módosítások, vagy utasítások voltak.”

A Liza, a rókatündér előreláthatólag novemberben kerül a moziba, összköltségvetése 405 millió forint volt, több magyar és egy svéd koproducer szállt be a munkába.

A vázolt pozitív tapasztalatok ellenére a magyar filmes szakma jó része mégis elutasító a Filmalap rendszerével, egy centralizált, egyablakos, politikai és nem szakmai csoportosulásnak tartják, ezért számos neves alkotó nem is pályázik. Tarr Béla, a Magyar Filmművész Szövetség elnöke nem tartja legitimnek azt a Filmalapot, amelyet nem a szakma választott. Báron György filmesztéta, a FIPRESCI (Nemzetközi Filmkritikus Szövetség) hazai képviselője a jelenlegi filmes rendszert a támogatás minimuma és a beleszólás maximumaként jellemezte és „unortodox állatnak” nevezte az Élet és Irodalomban múlt héten megjelent írásában. „Az MNF több közpénzt kap, mint az évi 20-25 filmet produkáló MMKA, ám ebből fennállása óta egyetlen magyar játékfilmet sem sikerült a mozibemutatóig eljuttatnia” – sorolja érveit Báron, hozzátéve, a nyilvános adatok, támogatási összegek alapján, számítása szerint hiányzik hatmilliárd forint, amivel nem tudni, mit csinált a Filmalap. A szakember azt írja: a szervezet többségében apró összegeket csepegtet, amivel folyamatosan magához köti az alkotókat, s a gyártás, valamint a kreatív alkotótevékenység fölött totális kontrollt gyakorol, ezzel megszüntetve a filmes fellendülés motorját, a produceri felelősséget.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!