Sebastião Salgado: Genezis, Műcsarnok

 
FOTÓ: ÁLLSZÍJAS PINGVINEK (PYGOSCELIS ANTARCTICA) EGY JÉGHEGYEN A ZAVODOVSKI- ÉS A VISOKOI-SZIGETEK KÖZÖTT. DÉLI-SANDWICH-SZIGETEK, 2009 © SEBASTIÃO SALGADO / AMAZONAS IMAGE

Nagyon ismerősek és mégis rettentő távoliak a természeti tájak, emberek és állatok, korunk egyik legmeghatározóbb fotográfusának, Sebastião Salgadónak a képein, amelyekből most nagyszabású kiállítást láthatunk a Műcsarnokban. Távoliak, hiszen a Genezis című projektje során a Föld rengeteg pontján fordult meg Amazóniától az Antarktiszig, és olyan, a civilizációtól érintetlen tájakon járt, ahová alig-alig jut el ember fia.

Ugyanakkor mégiscsak ismerős, hiszen az általa képviselt fekete-fehér, részletgazdag, a természetet a leglenyűgözőbb oldaláról megmutató vizuális világ olyannyira népszerű, hogy visszaköszön bármelyik lakberendezési bolt szobafalakra árult poszterein is.

A most 73 éves Salgado Brazíliában született egy farmon, amelynek nagy részét akkoriban esőerdő borította. Kamaszként elhagyta otthonát, hogy közgazdaságtant tanuljon, majd a Világbank megbízásából rengetegszer fordult meg Afrikában – ekkor, a húszas éveiben kezdett el fotózni, és soha többé nem tette le a kamerát.

Mire évtizedekkel később felnőttként megörökölte egykori földjüket és újra hazatért, Brazília túl az iparosodási folyamatokon, megváltozott, alig maradt valami az egykori őserdőből. Azóta életcélja lett az újraerdősítés és a környezetvédelem (birtokának környéke, az Atlanti-parti brazil őserdő egy része ma már rezervátum), a természettel szembeni csodálat és tisztelet szinte minden képének meghatározó eleme.

A Genezis-képeken azokat a tájakat és embereket mutatja meg, amelyeket még nem fordított ki magából az iparosodás – kőkorszaki életmódot folytató törzsek, pingvinnemzetségek, ritka vadállatok, gleccserek, hegyvonulatok és a szél által hullámosra fodrozott homokdűnék szegezik a látogató tekintetét a képekre – néha azt kívánja az ember, bár lennének színesek, bár akkor végképp elkerülhetetlen lenne a giccsbe hajlás. Salgado szerint a fényképeken látható színek egyébként is „hazugságok”, mert soha nem olyanok, mint élőben, a szürke millió változata fedi fel valójában a lényeget.
 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!