Szirmai Albert – Bakonyi Károly – Gábor Andor: Mágnás Miska,
kecskeméti Katona József Színház

 
Az 1916-ban született Mágnás Miskában a társadalmi különbségek a fő konfliktusforrás

Senkinek sem árt egy kis korrumpálódás, halljuk a népszerű operett habkönnyű dalai között. – Mohácsi János aktualizált, felfrissített változatát játsszák most Kecskeméten, Rusznyák Gábor rendezésében.

Ahol tovább bizonyítják, igenis fajsúlyos színházi élménnyé válhat ez a műfaj is. Hagyományos operettként indítanak, és a dalokkal mindvégig kiszolgálják annak rajongóit, ám a társadalomkritikussá erősített, romantikától jócskán megfosztott, habosítatlan, de hamisítatlan nagyoperett most igazi korrajz. Olyan cintányéros cudar világról adnak képet, hogy belepirulunk.

Az erősen korrumpálódott és korrumpáló gazdasági elit korlátolt, pökhendi és arrogáns. A munkást lenézi, a demokrácia szitokszó a szemében. Rangkórságában úgy táncol vagy épp köpköd egységesen, ahogy a trend és a nála is gazdagabbnak vélt diktálja. Szalonrasszizmusa pedig mindenre kiterjedő: megy a szerbezés, négerezés rendesen – jobbik értelmében.

A munkásosztály sem sokkal jobb: nyers ereje brutalitást, tisztasága megvehetőséget takar. A kliséfigurákból így maró karikatúrák születnek. Pixi-Mixi grófok Nagy Viktor és Zayzon Zsolt remek párosának köszönhetően nem csupán mulattató, de kártékony amorális vattaembereket is mutat, akik gátlástalanul tiporják le az alattuk lévőt. Például Balogh Máriát, a konyhalányt (Hajdú Melinda), akit azonban nemcsak az arisztokrácia, de leendő férje, Ibolya Mihály lovász is leigáz. A nőbántalmazó „szennyes kis goromba embert” ízesen adja Szemenyei János.

A happy endre a helyi kiskirály (Kőszegi Ákos) a sok kalamajkába megfáradva mind elfogadóbb lesz. A történet végére szinte átnevelődik, már-már toleránssá szelídül. A betörhetetlenként, megalkuvást nem ismerőként hozzájuk érkező ifjú mérnök (Orth Péter) hajlíthatatlansága viszont apránként felszámolódik. Észre sem veszi, szépen beilleszkedik az ottani rendbe, asszimilálódik a posványba. Rolla grófkisasszony (Dobó Enikő) is hiába modern és változásra nyitott úrilány, ha burokban él. És az sem csupán egy jó humorforrás, hogy dagadtra etetik a kalitkába zárt madarat, hogy befogja a száját.

Az adhat csak némi reményre okot, hogy Sirkó László főkomornyikja a színen főszereplővé léphet elő, és a nagymama (Réti Erika) váltig vallja: azért nem mindenki hülye itt.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!