MEGKÉRDEZTÜK…Col Legnót, Az egyetlen hajléktalan című opera szerzőjét. Az otthontalan emberek verseit is felhasználó művet május 29-én mutatják be a Csepeli Színházban.

 
Col Legno

– Honnan származik ennek a nem mindennapi párosításnak – opera a hajléktalanságról – alapötlete?

– Két szál ért egybe. Egyrészt gyerekkorom óta zavart, hogy vannak emberek, akik nélkülöznek. Ami nekem normális, hogy eszem, nyaralok, nekik nem adatik meg. Másrészt autodidakta zeneszerzőként – a korábbi műveim után – operát szerettem volna komponálni. Az elhatározást a Fedél Nélkül utcalap szervezte hajléktalan-humorfesztivál adta: miért ne lehetne ez az opera szociális megközelítésű, a hajléktalan szerzők műveiből?

– Miként fűzte össze az alkotásaikat?

– A mag Csábi István már elhunyt, Örkény-díjas otthontalan író ironikus-humoros novellája volt a hajléktalanságról. Ehhez találtam ki a folytatást és a Fedél Nélkül óriási adatbázisában ehhez válogattam a verseket. A szerelmi szálhoz viszont nem találtam semmit, ezért a saját életemben megélt szerelmet hoztam be az operába.

– Mi a történet alakulása?

– Az első felvonás vígoperai jellegű: egy hajléktalan eljut egy vidéki városba, ahol a polgármester befogadja, a kedvéért kiépül a szociális ellátórendszer. Egymásba szeretnek a szociális munkás nővel, a város polgárai is megkedvelik. A második felvonás drámaibb, jobban közelít a valósághoz: Magyarország összes hajléktalanja oda áramlik, ami persze konfliktusok egész sorát vonja magával.

– Miért pont Csepelen lesz a premier?

– Rengeteg helytől kaptam visszautasítást, hogy ez kényes téma meg politikai. Pedig semmi köze a politikához, sokkal inkább a társadalmi összefogáshoz. Lengyel Géza szerzőtárs, költő – a Jedlik Gimnázium nyugdíjas tanára – révén látogattam el a Csepeli Színházba, ami rögtön ideálisnak tűnt méreteivel, akusztikájával, nem mellékes: itt zenekari árok is van!

– Társadalmi összefogást említ, ebben segíthet a darab?

– Egy opera önmagában semmi. Itt eszköz, hogy bemutassunk egy témát, ami borzalmas: az utcákon élő embereket. De ez csak egy lépcsőfok. Persze az ellátórendszert javítani kell, a döntéshozóknak is be kell látniuk: a hajléktalan emberek nem bűnözők. Elsősorban azonban a társadalom tagjainak kellene másképp, nagyobb empátiával viszonyulnia az otthontalanokhoz.

A Duna Szimfonikus Zenekart Somos Csaba vezényli;
címszerepben: Alagi János (tenor), szociális munkás: Csereklyei Andrea (szoprán), polgármester: Mikecz Kornél (bariton).
A GönczySecEar Chorus alakítja a hajléktalanokat.
Az előadás bevétele a Diótörés és a Menhely Alapítványon keresztül jut el az otthontalan emberekhez.

Címkék: opera, hajléktalan

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!