A fekete autónak hírhedt szerepe volt a magyar történelemben az ’50-es években. A sötétben osonva szedte áldozatait, nyomában sírás, sikoltozás, majd néma csönd. Most is ott lapul a háttérben Fliegauf Bence filmjében a Csak a szélben. A film az Ezüstmedvét nyerte el a berlini filmfesztiválon, mellé megkapta a Béke-díjat és az Amnesty International emberjogi csoportjának díját is.
Utóbbiból lehet következtetni a téma aktualitására, súlyára. Fliegauf Bence külföldön forgatta Méh címűt filmjét, amikor egy szociográfiát olvasott a roma sorozatgyilkosságokról. Lemondta további kinti megbízásait, hazajött, hogy a témáról fikciós filmet készítsen. Mindez két évbe telt. Közben megszüntették a filmalapítványt, vele a támogatást persze.
Fliegauf filmje egy napba sűríti szereplői, a roma család életét. Az anya közmunkás, de a nagyapát is gondozva délután az iskolát takarítja, hogy megélhessenek. Közben eltűri a gondnok molesztálásait, miként a lánya az állandó célozgatásokat a származására, meg a lopásokra. Ő igyekszik rendesen járni az iskolába, amit viszont kisfia kerül, inkább a haverjaival tölti idejét. Szokásos mindennapjaikba beletartozik a megalázás és a fenyegetettség. Mindezek szinte észrevétlen apró rezdülések. Mintha valóban „csak a szél” mozgatná a dolgokat. Aztán…
A film munkacíme, Szállnak a varjak volt, ahhoz képest a végső visszafogott. Szavakban nem fogja magát vissza az alkotó: „cigánynak lenni ma Magyarországon önmagában is maga a borzongás”. Fliegauf maga írja filmjeit, ez esetben a minta a rasszizmus természetéből adódott. A helyi rendőr nem érti a gyilkosok „üzenetét”: ha az uzsorásokat ölnék, az elfogadható lenne, de elbaltázták, mert dolgos cigányokat lőttek le, amivel semmire sem mennek. „Azt fogják hinni, hogy rasszista gyilkosság.” A film üzenetét értették Berlinben, a kormányzati kommunikáció ott kiosztott méltatlan „magyarázata” nélkül is.
Nem véletlen, hogy az egyik legjobb világforgalmazó (Match Factory) lecsapott rá. Itthon is érthették, csütörtökön, a sajtóvetítésen, a Corvin mozi zsúfolt nagytermében taps fogadta. Április 5-től látható a mozikban, a Budapest Film forgalmazásában.
(j-ó)
Más nézôpontból
A Katona József Színházban új sorozat indul: a teátrum egy-egy előadását, illetve az abból választott témát vagy jelenetet járják körül Eszéki Erzsébet kulturális újságíró/szervező koncepciója szerint: nem közönségtalálkozóként, hanem élvezetes, gondolatébresztőként. Az első „Kettős pont” estet március 29-én, 19 órától a Cigányokról című darab kapcsán tartják. A téma a kiszolgáltatottság, a kirekesztettség és a sorstalanság. Házigazda: Lévai Balázs, felolvas Fullajtár Andrea és Lengyel Ferenc. A vendégek pedig: Grecsó Krisztián, író, Máté Gábor, a Cigányok című előadás rendezője, Rostás Ottó rendőr zászlós és Rózsa Béla, a Snétberger Zenei Tehetség Központ 16 éves gitáros tanulója.
(K. V.)
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!