Olyan időket élünk, amikor az emberek nemigen ülnek be a moziba, de ha mégis, alaposan megnézik, mire. Szorongani, dühöngeni, piszkálódni otthon is tudnak (ha nem is akarnak), tehát marad a klasszikus hollywoodi vígjáték, a legbiztosabb út az álomba és a meneküléshez.

  <h1>Eddie Murphy</h1>-
  <h1>fotó: Matt Sayles, MTI/AP</h1>-

Eddie Murphy

- – Kép 1/2

Ehhez olyan patron kell, amelyik soha nem mondja fel a szolgálatot, márpedig ez ritka és drága kincs. Ráadásul nem is olcsó. Eddie Murphynek hívják, aki csak akkor vállal szerepet, ha jó a könyv, kedvére való a rendező és tökéletes az összhang a partnereivel. Murphyvel a Hogyan lopjunk felhőkarcolót című film bemutatója alkalmából beszélgettünk.

– Hány éves volt, amikor rájött, hogy kivételes a humora?

– Olyan családban nőttem fel, ahol humort reggeliztünk, ebédeltünk és vacsoráztunk. Apám volt a legnagyobb mókamester, de a rokonaim se mentek a szomszédba egy könnyes kacagásért.

– Igaz, hogy ennek a filmnek az ötlete az ön fejéből pattant ki?

– Igen. Szerényen szólva, az alapötlet. Az motoszkált bennem, hogy kéne valami, ami kicsit olyan, mint az Ocean-sorozat, összeszedni az összes jó komikust, a legjobb humorú kollégákat és eljátszani velük egy ilyen lopkovic komédiát, amiben lépésről lépésre szinte minden rosszul sül el. Összeírtuk a színészeket, akik szóba jöhetnek, és két évig agyaltam a forgatókönyvön, hogy az összes figurának jusson valami cupák, de nem tudtam megbirkózni az írással. Az istennek se akart összeállni a sztori. Végül arra lyukadtam ki, hogy legyen egy központi figura, aki körül ott cirkál a többi, tök átlagos fickó, ebben a toronyházban… de innen se jutottam egy tapodtat tovább. Addigra már annyi pénzt beleöltünk a forgatókönyv-fejlesztésbe, hogy bevallom őszintén, meguntam, és azt mondtam a srácoknak, csináljátok, engem már nem érdekel. Ha folytatni akarjátok, csináljátok, de engem csak egy olyan film érdekel, ahol összetrombitálhatom a legjobb humorú kollégáimat, és ez nem az. Aztán eltelt újabb két év, csöng a telefon, hogy elkészült a könyv, és Ben Stiller el akarja játszani az egyik főszerepet, amit alig akartam elhinni. De Ben erősködött, hogy tényleg, és nekem is volt benne egy jó kis szerep, úgyhogy végül összeállt a dolog, és megcsináltuk. Jópofa ötlet, hogy néhány melós, aki egy méregdrága New York-i toronyházban dolgozik, bosszút forral az épületben bujkáló milliárdos ellen, aki „elpiramisjátékozta” a nyugdíjukat. Csak az a baj, hogy ezt az élet írta – és tízezrek szenvedik manapság a gazdasági válság közepette.

– Nevetni lehet rajta, de cinizmussal nézni tilos.

– Nem is tudja, mennyire igaza van. Muszáj megszűrni az információt. Nem olvasom el elejétől végéig a lapokat, nem bámulom naphosszat a tévét és nem lógok az interneten, kiéhezve az újabb és újabb csemegékre. Vagyis nem engedek be az életembe semmi olyat, amitől cinikusan láthatnám a világot. Így tudom megőrizni a töretlen optimizmusomat, és azt a hitemet, hogy ki fogunk lábalni ebből a válságból, mert vannak még tisztességes emberek ezen a bolygón.

– Áprilisban töltötte be az ötvenet, de egy csöppet sem látszik. Minek köszönhető?

– Annak, hogy teljesen száműztem a stresszt az életemből. Az ember a stressztől öregszik, abba betegszik bele. Csodálatos életet élek, gyönyörű gyerekeim vannak, hatalmas és összetartó családom, sok hűséges barátom, semmi okom izgatni magam. Persze a stressz aljas kis játékos, nincs az az ember, akinek az életébe ne tudna belopózni, az enyém se kivétel. Olyankor puff, rávágom az ajtót, és ezért nézek ki fiatalabbnak, mint az a fél évszázad, ami mögöttem van.

– Említette a gyerekeit, de nem szám szerint.

– Nyolc srácom van, de egyik se lett komikus. Humora mindegyiknek van, már amennyire egy gyereknek lehet. És mind erős személyiség. Egyik-másik a színészetre kacsingat, van, amelyik a zenére, főleg a rapre, van olyan gyerekem is, akinek jó az íráskészsége, meg olyan is, aki egész tisztességesen énekel. De egyik se akar az apja nyomába lépni.

– Közeledik a karácsony. Hogy fogja tölteni az ünnepeket?

– Nálam a házban tartjuk a karácsonyt, mint minden évben, és az összes kölyök odajön. Mint minden normális családban.

– A házáról csodákat regélnek, hogy valóságos kastély, ahol még bowlingpálya is van. Ha ilyen elefántcsont toronyban él, hogy tudja megőrizni a kapcsolatát a valósággal?

– Úgy, hogy azért néha csak beülök a kocsiba és elmegyek ide-oda. Pont úgy élek, ahogy mások. Hogy szól a Beatles-nóta? Mindent tudhatsz a világról anélkül, hogy átléped a küszöböt? Látja, ez velem pont így van. Itt belül kötődöm a valósághoz, ösztönből, zsigerből érzem, a belső antennám mindent levesz, ami odakint történik. Tudom, a világ úgy jegyez, mint aki önkéntes száműzetésbe vonult, de ez hamis mítosz. Rengeteget utazom, járom a világot a családdal, csak a csili-vili összeröffenésektől tartom magam távol amennyire csak lehet. Nyeretlen koromban folyton a diszkókban lógtam, most már kicsit vén vagyok hozzá, ezért ragadt rám, hogy biztos otthon üldögélek, egyik cigit szívom a másik után és szorongok egy sötét szobában. Mit tegyek? Tényleg szeretek otthon lenni, mert olyan körülményeket teremtettem, ahol érdemes.

– Önt bizonyára sokkal szigorúbban nevelték, mint ahogy ma nevelik a gyerekeket. Tiszteli a konzervatív hagyományokat?

– Hála égnek a srácaim nem adnak okot, hogy összeborzoljam a szemöldökömet. A pofonban nem hiszek, de nem is volt szükségem rá soha. Bizonyos korlátok nélkül persze nem megy, és ha rosszalkodnak, nem ússzák meg következmények nélkül, de ha egyszer-egyszer megvonom a zsebpénzt, a kimenőt vagy a mobiltelefont, abba még egyikük se halt bele.

– Ön, aki nagyon megválogatja a fellépéseit, elvállalta a következő Oscar-gála műsorvezetését. Mitől olyan vonzó ez a lehetőség, ami ellensúlyozza a hatalmas kritikai kockázatot?

– Gyerekkorom óta kötődöm azokhoz a szép pillanatokhoz, amikor a győztes elérzékenyül és élénken él az emlékezetemben, hogy Johnny Carson milyen elegánsan, mégis humorral vezette ezt a show-t. Ha csak egy kicsit is sikerül megközelítenem azt a színvonalat, akkor már nyertem.

– Lámpaláz nélkül?

– Kizárom a gondolataimból, hogy jobbat kell odatenni, mint a tavalyiak, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy már most nem liftezik egy kicsit a gyomrom. Nem azért, mert az Oscar a díjak királya, hanem azért, mert még soha nem csináltam ilyet, és a lehető legjobban akarom megoldani. Ami pedig a kockázatot illeti, nézze, én már sültem fel milliárdok előtt csapnivaló filmmel, mi más baj érhet? Brett Ratnerrel összeszoktunk, zseniális rendező, én lennék a legjobban meglepve, ha elszúrnánk.

– Mennyire fog udvariaskodni és mennyire csipkelődni?

– Jó kisfiú leszek, ahogy illik, egy csipetnyi borssal. Pont annyira, hogy ne legyen bántó, de azért ne tagadjam meg magam.


Los Angeles, 2011. november

 

Eredeti neve Edward Regan Murphy, New Yorkban született 1961-ben, humorista, színész. Brooklynban 15 éves korában 40 dollárért önálló esteket tartott külvárosi ifjúsági házakban. Híres alakításai: Beverly Hills-i zsaru-sorozat, Amerikába jöttem, Bölcsek kövére, Két túsz között, Dr. Dolittle. Színkronszínész is: Szamár a Shrekben, sárkány a Mulanban, e mellett többalbumos zenész is.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!