Kevésbé vagyunk már „rosszul öltözöttek”, bár hazánkban még mindig csak szűk kör foglalkozik hivatásként a divattal. Az úgynevezett street fashion blogok az utca emberének öltözékével, stílusával foglakoznak. Szeptember elején a Kiscelli Múzeumban tartott előadást a műfaj egyik svájci atyja, a francia nyelvű Yvan Rodic, aki a FaceHunter nevet viselő street fashion blogot jegyzi.

Street fashion önkéntesek Budapestről

- – Kép 1/8

– Nálunk a street fashion blogok nem olyan népszerűek, mint a világ többi részén, ahol ezeken a fórumokon megjelenő fotóknak ízlésformáló ereje van. Olyannyira, hogy a műfaj nagyágyúinak egyike, Yvan Rodic a világ minden részéről kap meghívást „fashion week”-ekre, különböző nemzetközi divatprojektekben vesz részt, legutóbb például az Armani szemüveg brandjéhez készített reklámfilmet. Hazánkban kevesen vállalják öltözködési stílusukat, kevés az egyedi megjelenésű ember, sokan nem engedik, hogy lefotózzák őket, a magyar kommentvilág durvasága miatt – magyarázza Simonovics Ildikó művészettörténész.

A www.streetfashionbudapest.hu olyan oldal, amelyre bárki feltöltheti saját fotóját, ha szerinte az öltözéke, stílusa divatot teremtő, egyedi. –  A fotók lenyomatot hagynak a kor ízléséről és divatjáról. Archívum jön létre belőlük, ami muzeológusként is fontos nekem, mellesleg a doktori disszertá­ciómhoz is jól jönnek majd – ecseteli a lehetőség előnyeit a művészettörténész. Az eddigi kb. kétezer feltöltött kép legtöbbje 17-25 éves divatkövető lányoktól érkezett, de akad egy-két kiemelkedő, trendteremtő öltözék is, és van egy 55 éves stylist hölgy is, aki rendszeresen küld képeket.

Míg külföldön a divatot már a tudomány részeként kezelik, nálunk sokan úri hóbortnak tartják. Ugyanakkor globalizált világunkban nem sok a különbség egy New York-i, londoni, milánói vagy éppen budapesti átlagos fiatal öltözékében. Azonban a külföl­diek merészebbek, az egyediséget jobban szem előtt tartják. Nálunk lassabban változik a divat, például hajdan a „pata cipőt” is sokkal tovább hordtuk, míg a világ egyéb részein. – Egy stílusvadász nem nagyon tudna nálunk megélni, mert a birka szellem túl erős – véli a szakember. – Az ízlés nagyrészt velünk születik, de a vizuális neveléssel, művészeti oktatással javítható. Ebben még fejlődhetnénk. A magyar divattervezők kollekciói ugyan egyedibbek, de ruháikat sajnos csak kevesen tudják itthon megfizetni.

Miss KK egy nemzetközi graffitis lánycsapat, a PUFF egyik magyar tagja. Életnagyságú babamontázsaihoz – amelyeket forgalmas helyeken ragaszt a falra – gyakran olyan ismerős arcokat használ, mint Marilyn Monroe, Paris Hilton, Amy Winehouse, Karl Lagerfeld, Naomi Campbell, Demi Moore, vagy Mihalik Enikő. Több ezer divatfotóján Photoshoppal variálja a ruhákat, cipőket, kiegészítőket. Augusztusban például az Ötkertben, szeptemberben a Street Fashion Budapest konferencián, a Kiscelli Múzeumban volt látható kiállítás a munkáiból.

 

Szeptember a divat hónapja

Alig ért véget a múlt héten a New York-i Fashion Week, következett a londoni, most pedig Milánóra kell figyelni. Az olasz divatfővárosban Karl Lagerfeld nőies, fekete-fehér kollekciót mutatott be, melyet néhol szőrme vagy rafinált kivágások tettek érdekessé. A MaxMara a bézst és türkizkéket variálta, híres kabátját könyékig érő ujjal és szalagos mandzsettával díszítette. Londonban Victoria Beckham új ruháit a sportosság jegyében „tervezte”. De a Temze partján volt, aki a virágos ruhákat temette, és a geometriai mintákat éltette, mások épp fordítva, legfeljebb abban egyeztek meg, hogyha egyszínű, akkor a ruha jövőre sárga lesz. New Yorkban viszont meg voltak győződve arról, hogy a nyomtatott, nonfiguratív, a hippikorszak batikolt ruháira emlékeztetők a menők. De a visszafogottabbak választhatnak csipkéset és pasztellszínűt is.

A szabómester

Scott Schuman a divatszakmában dolgozott, míg 2005-ben fel nem adta értékesítői állását. Attól kezdve gyakran járta New York utcáit fényképezőgéppel a kezében, és amin megakadt a szeme, lefotózta, majd néhány mondat kíséretében közölte a blogján. Mint később elmondta, kétirányú kommunikációt akart létesíteni a divat és a mindennapi élet között, azáltal, hogy úgy néz egyszerű emberekre, mint a tervezők, amiből a szakma és a divat szerelmesei is ihletet meríthetnek. A „The Sartorialist”-tal (az angol szabászat, szabómester szóból képzett kifejezés) új stílust teremtett a blogok világában, világszerte több ezren követik a példáját. A fotós azóta a legnevesebb divatmagazinokban jelenthette meg a munkáit, és számos nagy márka kampányához készített fényképeket. 2009-ben a legjobban sikerült felvételéből albumot jelentetett meg, ami több mint 100 ezer példányban kelt el világszerte. A blogon az öltönyös üzletemberektől kezdve trendi lányokon át a furcsábbnál furcsább alakokig mindenkiről láthatunk képeket New York, London vagy Párizs utcáiról.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!