Bár az Oscar-díj automatikusan a filmszakma csúcsára katapultálja a nyerteseket, csupán rövid időre előlegezi meg a sikert. Nem ülhetnek sokáig babérjaikon a múlt heti nyertesek sem, mivel karrierjük következő lépése legalább olyan fontos lesz, mint az a szerep, amelyért a legnagyobb filmes elismerést megkapták.

Adrian Brody szájon csókolta Halle Berryt, miután megtudta, hogy övé az Oscar. Az átok mindkettőjüket utolérte

- – Kép 1/4

Amennyiben rosszul választanak, nagyobbat zuhanhatnak a csúcsról, mint ahol korábban álltak – erre hívta fel sorstársai figyelmét Helen Mirren és Jeremy Irons is a BBC riporterének válaszolva. Az aranyszobor átkaként emlegeti az amerikai sajtó ezt a jelenséget, mivel nincsenek kevesen, akiknek karrierje jóformán a köszönőbeszéddel véget is ért.

Kim Basingerről, Geena Davisről vagy Kevin Costnerről ezt szinte biztosan kijelenthetjük, hiszen az elmúlt 10-15 évben már nem is próbálkoztak egykor ígéretes pályafutásuk feltámasztásával. De talán akad remény Adrien Brody számára, aki most még az egyik legnagyobb Oscar-vesztesnek számít. Mondhatni, az volt az utolsó nagyjelenete, mikor örömében szájon csókolta a kővé dermedt Halle Berryt, miután megkapta a legjobb színésznek járó Oscart A zongorista című filmdráma főszerepéért. Azóta csak apróbb szerepekben és független filmekben tűnt fel, avagy tűnt el. Roberto Benigni, az olasz, aki elvarázsolta Hollywoodot és Brodyhoz hasonlóan óriási jelenetet rendezett az Oscar-gálán (kiabált, hadonászott, és mindenkinek szerelmet vallott), úgy tűnik, szintén elvesztette hatalmas magabiztosságát. Az élet szép című dráma után rögtön az Asterix és Obelix című vígjátékban tűnt fel, majd három évig nem is forgatott. Hiába próbált ezután visszatérni, Pinokkió című családi filmjével annyira felhergelte az egykor lábai előtt heverő filmszakmát, hogy első külföldiként jelölték Arany Málnára. A csúfos pellengérezés hatására talán fel is adta ambícióit, hiszen 2005 óta nem állt a kamera egyik oldalára sem.

Szintén eltűnt a hollywoodi radar képernyőjéről az első színes bőrű Oscar-díjas színésznő, Halle Berry. A közönség azt ugyan még nem vette zokon, hogy James Bond-lányként folytatta pályafutását, ám a Macskanőt már nem bocsátotta meg neki. Egyedülálló mélyrepülését a legrosszabb színésznőnek járó Arany Málnával díjazták, és akárcsak az Oscart, Berry ezt is becsülettel átvette. De míg a színésznő 2008 óta kissé hosszúra nyúlt szülési szabadságát tölti, Cuba Gooding Jr.-nak nincs mentsége arra, hogy lassan 15 éve következetesen kerüli a valamirevaló szerepeket. A Jerry Maguire epizódszínészeként kapott Oscart és az ezzel járó ismertséget, megbecsülést olyan zs-kategóriás horrorfilmekre és agyzsibbasztó vígjátékokra tudta elfecsérelni, mint a Kutyabajnok vagy Az ördög kriptája.

Hasonlóan csalódást okozott Hilary Swank, aki két Oscart is nyert, A fiúk nem sírnak és a Millió dolláros bébi című filmek főszerepéért. Ám Hollywood legígéretesebb tehetsége ahelyett, hogy Meryl Streep nyomdokaiba lépett volna, és több évtizedes kemény munkával védte volna pozícióját a csúcson, limonádé vígjátékokra és horrorra váltott. Legutóbb a Szilveszter éjjel című romantikus komédiában bukott nagyot, ezen pedig az se szépít, hogy vele zuhant Robert De Niro és Michelle Pfeiffer is. Nem töri magát a jó szerepekért Jamie Foxx sem, aki 2004-ben a Ray című életrajzi filmért megkapta a legjobb főszereplőnek járó Oscart, és ugyanabban az évben a legjobb mellékszereplőnek is jelölték a Collateral – A halál záloga című filmért. Ugyan a Fertelmes főnökök című vígjátékban pompásan szórakoztató alakítást nyújtott, ez mégsem az a kategória, amelyet egy Oscar-nyertestől elvárnánk. Míg ő legalább a köztudatban maradt, számos olyan Oscar-díjas színész is akad, akiknek szinte már a nevére sem emlékszünk, pedig Linda Hunt, Mercedes Ruehl, vagy Mira Sorvino nem is olyan régen állt a Los Angeles-i Kodak színház pódiumán.

Létezik egy másik Oscar-átok is: a legjobb színésznők nem sokkal a gála után kereshetnek válóperes ügyvédet. Így járt a közelmúltban Reese Witherspoon, Hilary Swank, Kate Winslet, Gwyneth Paltrow, Halle Berry és Sandra Bullock is.

A Torontói Egyetem kutatást is készítet a témában, 1936-ig visszamenőleg megvizsgálták az Oscar-nyertes és a díjra jelölt színésznők családi állapotát. Felmérésükből kiderült, 60 százaléknál is magasabb volt az elváltak aránya azok között, akiket legalább egyszer a legjobb színésznőnek jelöltek. A nyerteseknek pedig másfélszeresével nőtt az esélyük arra, hogy hamarosan egyedülállóként folytassák életüket. A legkritikusabb időszak az első év, majd a válások száma az Oscar után eltelt idővel arányosan csökken. Mindemellett a legjobb színészek kapcsolataira a szobor semmilyen kimutatható hatást nem gyakorolt.

Bár a férjüknél lényegesen jobban kereső, a családi tűzhelyet a karrierre cserélő nők mellett gyakran szerepkonfliktusba kerül a házastárs, a kutatók mégsem a sértett férfi büszkeséget tették felelőssé a rengeteg válásért. Sok esetben a nő volt az, aki talán már az Oscar előtt sem volt elégedett kapcsolatával, és miután elegendő önbizalmat és biztos anyagi hátteret szerzett, már könnyebben bontotta fel házasságát. Az átok a háromszoros díjazott, és 34 éve boldog házas Meryl Streepet talán már nem fenyegeti, de őróla tudjuk, hogy nem csak a vásznon, hanem az életben is igazi Vaslady.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!