Nem okozott sokkot csütörtökön az idei Emmy-jelöltek kihirdetése: a legjobbnak tartott televíziós produkciók többsége évadok óta sikerrel futó sorozat, mint a Trónok harca, a Mad Men – Reklámőrültek, az Agymenők, az Egy modern család, a Csajok, a Totál szívás és a brit Downton Abbey, amelyet egyedüli külföldi sorozatként megint több kategóriában jelöltek.

A bejelentésre adott legmeglepőbb reakció a Trónok harcából Emilia Clarke-é volt, aki dothrakiul (a sorozatban használt kitalált nyelven) köszönte meg a megtiszteltetést. A világ legnépszerűbb fantasysorozatának kivételes színészi gárdájából rajta és Peter Dinklage-en kívül még sokan érdemelnének elismerést, de a rajongótábor nem lehet elégedetlen a 16 jelöléssel.

Egyetlen idei produkció tudott csak a veterán sorozatokkal versenyre keni a legfontosabb kategóriákban: a Kevin Spacey és Robin Wright főszereplésével készülő politikai dráma, a House of Cards, melyet a Hetedik és a Harcosok klubja rendezője, David Fincher jegyez. A ’90- es évekbeli brit sorozat alapján készült amerikai feldolgozás azért is különleges, mert gyártója, a Netflix nem hagyományos tévécsatorna, hanem egyfajta online videotéka. Miközben a nagy csatornák évek óta és hétről hétre hatalmas franchise- okkal (mint a különféle Helyszínelők és Esküdt ellenségek) sorozzák a nézőket, a kisebb gyártók felismerték, hogy a sorozatrajongók szeretik ömlesztve nézni kedvenceiket, és „húzóra” elfogyasztanak akár egy egész évadot is, ezért érdemes csomagban, a neten kínálni ezeket. Az üzleti modell egyre népszerűbb, már nálunk is látni ebbe az irányba mutató megoldásokat, például a bemutatónál hamarabb megnézhetjük várva várt sorozatainkat, ha előfizetünk valamely nagy kábelszolgáltató online videotárára.

A szorgosan vásárló kereskedelmi és kábelcsatornáknak hála, az amerikai premierekkel szinte egy időben (legfeljebb egy-egy évaddal lemaradva) nézhetjük a sikersorozatokat. Talán mert ha sokkal tovább várnának, a kereskedelmileg fontos korosztály rég letöltené ezeket. Nem vagyunk lemaradva a legnépszerűbb valóságshow típusú műsorokat tekintve sem: az Emmy-jelöltek közt is vezetnek a tehetségkutatók, az American Idoltól a The Voice-ig, valamint a sztártáncoltatós-főzőcskéztetős műsorok, melyeknek magyar változatait mi is megkapjuk, ugyan jóval haloványabban csillogó nevekkel.

Eddig is az év egyik legjobban várt bemutatója volt a már 15 Emmy-díjra is jelölt Túl a csillogáson című tévéfilm, melyet mi augusztus 22-től a mozikban láthatunk. A meleg zongoravirtuóz, Liberace életéről Michael Douglas és Matt Damon főszereplésével – és szexjeleneteivel – készült filmet már a cannes-i filmfesztiválon óriási felhajtás övezte. Az Arany Pálmára is jelölt rendező, Steven Soderbergh ekkor jelentette be, hogy felhagy a filmezéssel – ezt a produkciót már az HBO-nak készítette, ezért nem indulhat a filmes, csak a „tévés Oscarok” nagy versenyében. Douglas könnyek között köszönte meg a stábnak, hogy megvárták, mire felgyógyult torokrákjából, Damon pedig figyelmeztette a közönséget, hogy sokkoló látvány lesz a hátsó fele – persze ezt látatlanban se hinné el senki a pár éve még a világ legszexisebb férfijának választott színésznek.

Címkék: kritika, távkapcsoló

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!