A bárányok hallgatnak minden idők egyik legkitűnőbb, legizgalmasabb thrillere. Az AXN (illetve amerikai gazdája, az NBC) kábelcsatorna nyugodtan építhetett a film húsz éve elhalványíthatatlan népszerűségére, mikor sorozatot készített Thomas Harris A vörös sárkány című könyve alapján. Az eddig vetített részek a kései kezdés dacára is kimagasló nézettséget hoztak: úgy tűnik, a magyar közönség is szívesen „fogyasztja” a kannibál pszichiáter nagy műgonddal preparált ínyencségeit.

 

Dr. Hannibal Lecter Sir Anthony Hopkins emlékezetes alakításának köszönhetően lett a filmtörténelem talán legrettegettebb gonosza. A sorozatban szerepét a hasonlóan karizmatikus skandináv színészre, a dán Mads Mikkelsenre osztották, aki tehetségét bizonyította már európai művészfilmekben (mint az Ádám almái, az Esküvő után, vagy A vadászat, melynek főszerepéért tavaly Cannes-ban a legjobb színésznek választották), valamint hollywoodi szuperprodukciókban (Casino Royale, A titánok harca) egyaránt. Lecter szerepében is lubickol, dermesztő tekintetétől futkos a gerincünkön a hideg. Mikor otthona magányában, egyedül étkezik az asztalnál (nem tudjuk, csak sejtjük, mit), oly kifinomult és oly ördögi a kisugárzása, ami hatásában méltó a nagy elődhöz. Látszik, hogy mesterszakács tanította a konyhai fogásokra, melyeket előszeretettel szolgál fel a Lau rence Fishburne által alakított Crawford nyomozónak is.

Az egész történetet áthatja ez a morbid irónia, melyre rá is játszanak – például bevágják menekülő áldozatát, miközben Lecter azt ecseteli, hogy épp „nyulat” fogyasztanak, mely „nem futott elég gyorsan”.

Bryan Fuller forgatókönyvíró jó ízléssel és a feketénél is sötétebb humorral nyúlt a bornírt témához, akárcsak a Halottnak a csók című korábbi sorozatában. David Slade, az Alkonyat – Napfogyatkozás rendezője pedig tudja, mivel lehet megfogni a fiatalabb közönséget, akiket amúgy már talán meg sem hatna a vacsoraasztalra borult négy véres holttest látványa. Videoklipszerű látványvilágot alkotott, eleven, rémálomba illő, erősen szimbolikus képekkel, melyek úgy is hátborzongatóak, hogy sosem jelenítenek meg direkt erőszakot.

Minden egyes epizódnak saját története van, de emellett továbbfűzik és árnyalják Lecter és az általa analízisbe vett Graham nyomozó (Hugh Dancy) vérfagyasztó titkokkal terhelt, egyelőre még orvos-páciens kapcsolatát. A látnoki képességgel rendelkező nyomozót épp annyira lenyűgözik a sorozatgyilkosok, mint amennyire taszítják a szinte felfoghatatlan rémtettek. Ez a belső feszültség pedig bombaként ketyeg, miközben a pszichoanalízis a tudatalattija egyre mélyebb rétegeit nyitja meg.

A lebilincselő alakítások és a szereplők precíz, izgalmas személyiségrajza miatt nincs olyan érzésünk, hogy kívülről fújjuk a történetet, és tudjuk, mi lesz vége. Vagy már a puszta kíváncsiság is ébren tartja az érdeklődésünket, hogy lássuk, milyen utat járnak be a sorozatbeli figurák az ismert befejezésig, miközben borzongva várjuk, mi lesz a következő fogás.

Hannibal, AXN, szerdánként

Címkék: kritika, távkapcsoló

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!