Udvaros Dorottyát új szerepben láthatjuk a Nyáron, este fél tizenegykor premierjén a Trafóban március 24-én. A Nemzeti Színház tagjaként pedig azt mondja, Alföldi Róbert igazgatásának harmadik évében a közös munka fontos stádiumához érkeztek.

 
Ha jól játszom el egy szerepet, azt hiszik az emberek, hogy az nyilván én magam vagyok (fotó: Gordon Eszter)

– Milyen az a nő, akit a trafóbeli darabban játszik?

– Egy olyan asszonyt játszom, akinek a férje és a barátnője mindinkább egymásba szeretnek. Közben pedig a nő azon morfondírozik, hogy mi lehet azzal az emberrel, aki a rendőrség elől bujkál, mert megölte a menyasszonyát és annak a szeretőjét. És ez a két történet egymásba úszik a produkcióban.

– Mostanában elég sok túlfűtötten erotikus szerepet alakít.

– Én mindig ilyeneket játszom. Gondoljunk csak a Lulu halálosan veszélyes és vonzó címszereplőjére. A Kár, hogy kurvában például szerepem szerint megerőszakolt a saját testvérem, terhes lettem, majd megöltek.

– Szereti, hogy ilyen szerepeket osztanak önre?

– Szeretem, nem szeretem – biztos megvan az oka, hogy valamiért megtalálnak ezek a figurák.

– Az életben is ilyen?

– Nem. A színész, és az ő élete, az két külön dolog. Egyébként ez a nő, akit most játszom, nem annyira szélsőségesen szenvedélyes, vérbő, mint például az Orfeusz alászáll című darabban a Lady.

– Miért kap rendszeresen ilyen szerepeket?

– Ez valahogy már a pályám elején eldőlt, amikor 27 évesen rám osztották az Amerikai Elektrát.

– Próbált ebből a szerepkörből kitörni? Szíve vágya volt például, hogy eljátsszon egy igen csúnya, aszexuális nőt?

– Annak idején a Katona József Szín­ház­ban volt egy előadás, amiben megint rám osztották a kikapós szépasszony szerepét és kértem, hogy hadd játsszam el inkább a darab másik nőalakját, egy csúnyácska sánta nőt. De végül is, a rendezői koncepció miatt ez nem így lett.

– Alföldi Róbert rendezésében, a Nemzeti Színházban, a János vitéz boszorkányából is erotikus nőt csinált, aki szerelmes Jancsiba. Ezt ön akarta?

– Ez közmegegyezés volt. Én egyet akartam, azt, hogy hadd énekeljek kicsit. A darabban eredetileg a gonosz mostohának nincsen dala. Külön­ben pedig annak okát kerestük, hogy miért utálja olyan nagyon Iluskát a gonosz mostoha? Aztán arra jöttünk rá, hogy talán szerelmes János vitézbe. És néznie kell, hogy ő viszont Iluskát szereti.

– A Kvartett című előadásban viszont már Alföldivel élvezik a csaknem szado-mazoizmusba átcsapó, erotikus kegyetlenséget.

– Nem mi élvezzük, hanem Heiner Müller, aki ezt megírta.

– Ebben a produkcióban az erotika fineszességgel is párosul.

– Ez a közismert, Veszedelmes viszonyok-történet, amit Müller átírt. Ő igazi német, precíz, okos aggyal boncolgatja, hogy mit lehet megtenni, mit nem, hol vannak a határok. És meddig foghatjuk rá a szenvedélyünkre, hogy kárt okozunk másnak?

– Jelezte, hogy ne mossuk össze a színészt meg a szerepét. De amikor ezt megteszi önnel a bulvársajtó, mit érez? Éppen az Orfeusz alászáll előadásának kapcsán írták, hogy beleszeretett fiatalabb partnerébe, akivel nem a valóságban, hanem a darab szerint jöttek össze. Ilyenkor tépi a haját?

– A bulvárhírek, pletykák terjesztői nem gondolnak arra, hogy ilyenkor nem csak rólam van szó, hanem a másik fél szüleiről, szerelméről is… És ez nagyon kártékony, nem csak azért, mert engem összekevernek a szerepemmel, hanem mert nekik nincs módjuk a védekezésre. Ez visszatérő motívum. Ha jól játszom el egy szerepet, azt hiszik az emberek, hogy az nyilván én magam vagyok.

– Arról a hisztériáról, ami a Nemzeti körül folyik mi a véleménye?

– Mire egy társulat összeérik, megszületik a közös gondolkodás, az 4-7 vagy akár több év eredménye. Harmadik éve igazgat Alföldi Róbert, fontos stádiu­mához érkeztünk a munkának, amit az is mutat, hogy a Nemzetinek 3 produkcióját beválasztották a Pécsi Országos Színházi Találkozóra. Ez nekünk most a legjobb visszajelzés.

– Igaz, hogy jövőre ön lesz Dorka az Ózban?

– Igen. Jaj, ennek annyira örültem, és annyira kacagtam.

– Rohamtempóban kezd visszafiatalodni. Natasa, akit a Három nővérben játszik, 28 éves. Dorka lehet tán 7-8 éves?

– Nem, azért ő legyen már egy kamaszlány. Pelsőczy Réka rendezi az Ózt, igen érdekes koncepciója van róla. Annak is örülök, hogy a Három nővér rendezője, Andrei Serban visszajön, egy Shakespeare-darabot fog rendezni, és azt mondja, hogy én is benne leszek.

 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!