Az amerikai szuperprodukciók második részének „ízfokozó” magyar címeire (Drágán add az életed, Még drágább az életed) hajaz a Kutyaszorítóbban. A színművészeti főiskolásokból alakult 011-csoport Radnai Márk rendezővel a Zsámbéki Rakétabázisra és a magyar viszonyokra adaptálta Quentin Tarantino Kutya­szorítóban című filmjét.

Azonban éppen a cselekmény fősodra a leggyengébb láncszem az előadásban, a zsámbéki raktárépületben találkozó alkalmi bűnözők nem elég félelmetesek és szövegük nagy része elsikkad, amihez nagymértékben hozzájárul a hangár rettenetes akusztikája.

A bandatagok társaik szemében nagykutyák, valójában kisstílű lúzerek, akik az akciót (Andy Vajna filmtámogatási összegének elrablását) ugyan sikeresen végrehajtják, de véletlenül elsütik sorozatlövő gépfegyvereiket. Ráadásul egy besúgó is akad közöttük.

A visszaemlékezésekből megtudjuk, mi vitte rá a budapesti srácokat, hogy beálljanak a bandába: az egyik a Becstelen brigantik katonasága, a másik barátnőjének kiállhatatlan anyja, a harmadik apja, a magyar Don Corleone elől menekült. A negyedik a fiatalkorúak börtönéből érkezett.

Király Dániel börtönmonológja az előadás egyik csúcspontja, mintha Monory Mész András Bebukottak című dokumentumfilmje elevenedne meg. Ugyanaz a beállítás, ugyanaz a beszédstílus, ugyanaz a tragikusan röhejes (vagy röhejesen tragikus) kóter-helyzetjelentés. Király Dániel másik jelenete is lenyűgöző, amikor a Pulp fictiont idéző bárban megmutatja Rusznák Andrásnak, hogyan kell bűnözni. Ötperces imprója nagyjából felvonultatja az egész western- és akciófilmtörténetet, de igazi különlegessége, hogy nemcsak a szereplők, hanem a fegyverek „szemszögét” is eljátssza.

A szereplők mindegyike sajátos figura: Rusznák András értetlen városi fiút alakít némi értelmiségi teszetoszasággal, Kovács Ádám és Klem Viktor hozzák a keménykötésű bűnözőt, de míg az első az igazság feltétlen híve, a második kötözni való elmebeteg. Kovács Gergely későn futott, alibije nehezen igazolható, ezért a gyanú személyére terelődik, mégis Rada Bálint behízelgő szépfiúja a leggyanúsabb. A besúgó kilétére azonban sohasem derül fény. Miután a bizalmatlan bandatagok halomra lőtték egymást, megjelenik a színen Tóth Péter, a produkció asszisztense, és felnyalábolja a pénzt.

Végső konklúzió? Tóth Péter döbbenetesen hasonlít Andy Vajnára.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!