Ül egy srác egy szobában, szeme a monitoron, keze a konzolon (egéren, billentyűn – kinek mi tetszik), fején fejhallgató. És négy másik srác is ül, valahol a világban, négy másik szobában, kezük a konzolon, fejükön fejhallgató. Az avatatlan szemlélő számára csak számítógépező fiatalok, de a világ egy jelentős része már tudja, hogy ők valójában gladiátorok, hős harcosok, sztárok. Sőt: sportolók.
Egy olyan sportág képviselői, amelyről sokan még tudomást sem hajlandók venni, miközben Európában, Amerikában és főleg Ázsiában milliók űzik.

 
 

 

„Amikor a mai negyvenesek először vették kezükbe az első okostelefonjaikat, főleg a híreket, információkat keresték a neten. A harmincasok Facebook-oztak. A mai gyerekek az első perctől kezdve játszanak. Mindig és mindenhol.” Hodozsán Dani, alias Hodini egyike a hazai esport képviselőinek. Nemrég csatlakozott a tavaly létrehozott Egymillióan a magyar esportért nevű Facebook csoporthoz, és állítják, hogy a számítógépes játékoknak igenis lehet sportértékük.

„Az esport egyszerre agymunka és testmozgás. Egy profi játékos fantasztikus reflexekkel rendelkezik, de ugyanúgy képesnek kell lennie a stratégiai gondolkodásra.”

„A sakk vagy a bridge sport? Persze hogy az. És a darts vagy a petanque? Az is. Akkor miért vitatnánk az esport létjogosultságát?” - teszi fel a kérdést Németh Beatrix, aki gamifikációval (komoly üzleti és más tartalmak könnyebb befogadását segítő új tudományág) foglalkozik. Ő az egyik vezetőségi tagja az esportmillának. Ahogy mondja, ő amolyan nagynéni a hazai esportban, bárki fordulhat hozzá, segít. „Még nem vagyunk egymillióan, de vagyunk több mint nyolcezren. Elsősorban oktatásra, versenyek szervezésére és az ezekben való közreműködésre kérnek bennünket. Az esport valódi sport: van történelme, vannak saját rendezvényei, ikonjai. Már a hazai történelme is 15 éves.”

A profi esport őshazája Korea, hiszen itt, de ugyanúgy Kínában, Japánban vagy az Egyesült Államokban nagy hagyományuk van a számítógépes játékoknak, kluboknak. Egyre több fiatal tölti itt szinte minden szabadidejét. Százezrekről, milliókról van szó. „Ne úgy képzeld el, hogy ott ül egy kicsit minden nap a gyerek, aztán hazamegy, hanem bemegy a klubba, leül a gép elé, és mondjuk 36 óra múlva áll fel. Egy ideig a függőség okát keresték, de aztán a koreai állam kapcsolt a leghamarabb. A szakemberek, aztán a politikusok is belátták, hogy nem tehetnek ellene semmit, tehát támogatni kezdték az esportot és az esportolókat.  Rengeteg pénzt tettek, tesznek bele, versenyeket, sőt versenyzőket is szponzorálnak” - meséli Beatrix.

Idehaza még a számítógép függőség a slágertéma, ha a szülők nem tudják kirobbantani a gyereket a gép elől, képesek orvoshoz fordulni. „Túlmisztifikálják ezt a függőség-dolgot – mondja Dani. - Rengeteg játékost ismerek, de ilyesmivel csak egyszer találkoztam itthon. Amikor kijött egy World of Warcraft kiegészítő, akkor egy magyar srác, Európában harmadikként érte el a kiegészítő legmagasabb szintjét. Négy napig éjjel-nappal játszott. Nem evett, nem ivott és ezért kiszáradt. Kórházba kellett vinni. Persze azóta ő is visszavett. De ez extrém eset, ilyesmi nemigen fordul elő.”

„A játékfejlesztők kegyetlenek. Úgy alakítják ki a játékot, hogy folyamatosan flowban tartson. A mentési pontokat úgy helyezik el, hogy esélyed se legyen csak egy kicsit játszani. Állandó a pörgés, nagyon kellemes érzés. Csupa adrenalin. És akkor sem tudod abbahagyni a játékot, amikor online játszol a barátaiddal. Amikor anyu azt mondja, hogy csak egy órát játszhatsz, abba nem biztos, hogy belefér egy rendes játék. Anyu nem érti, miért nem állsz fel, és azonnal jön, hogy te függő vagy meg ilyesmi. Pedig csak arról van szó, hogy a gyerekben épül a csapatszellem, és nem hagyja ott a játékostársait” - bizonygatja Beatrix.

A legtöbb professzionális esport versenyen való részvétel alsó korhatára 16 év, viszont a tehetséges, feltörekvő játékosokra már ennél fiatalabb korukban lecsapnak a multigamingek (olyan „vállalatok”, amelyek több játékban is rendelkeznek profi csapattal), és úgynevezett gamer házakban (amolyan edzőközpontok) képzik őket. A képzés itt nem azt jelenti, hogy leültetik őket egy gép elé és éjjel-nappal játszani kell: egy egész napos program fizikai edzésből, stratégiai megbeszélésekből, mérkőzéselemzésekből, csapatépítésből és persze sok-sok gyakorlásból áll.

Ami David Beckham vagy Lionel Messi a fociban, az a koreai MC vagy Sasha "Scarlett" a Starcraftban. Előbbinek félmilliónál több követője van a Facebookon. A Manchester United és a Real Madrid pedig a Fnatic vagy az éppen feltörekvő Unicorns of Love a LoL-ban. Utóbbi csapatot erősíti egyébként a legnevesebb magyar profi, Kiss Tamás, alias Vizicsacsi, a magyar esport szcéna legnagyobb ígérete. Az egykori másodosztályú sakkozóból profi esportoló lett, aki csapatával most készül bejutni az európai League of Legends Championship Series-be, ami nagyjából a Bajnokok Ligájának megfelelő elit.

Európában a svédek, norvégok, finnek járnak élen az elektronikus sportokban. „Mi egy esport boom előtt vagyunk – mondja Beatrix. A szponzorok most kezdik észrevenni az ebben rejlő lehetőségeket.”

Ennek bizonyítéka, hogy a számítógépes játékban és erotikában utazó Docler (Gattyán György cége), a magyar nagyvállalatok közül elsőként beszállt a hazai profi esport támogatásába. Első lépésként rendeznek egy 300 ezer forint összdíjazású versenyt. A cél: megtalálni az öt legjobb versenyzőt, akikből a Docler a jövőben profi csapatot szeretne kialakítani egy erre kialakított gamer házban. Arra készülnek, hogy Magyarországot bevigyék a nemzetközi elitbe az egyik legnépszerűbb játékban, a DOTA2-ben.
 

Az elektronikus sport (esport) főleg profi játékosoknak a különböző videojátékokban, szervezett keretek közötti versenyzését jelenti. Az első esport versenyeket az Egyesült Államokban rendezték, még az 1970-es években. A versenyzők az akkor népszerű játékokban (Space Invader, Pac-Man, Donkey Kong) mérték össze tudásukat. A 90-es évektől kezdve az interneté lett a főszerep; megjelentek az online és csapatban is játszható elektronikus játékok. Vannak sport- (FIFA, NFL, NHL stb.), lövöldözős (FPS – First Person Shooter) és fantasy típusú (MOBA - Multiplayer Online Battle Arena), csapatban játszható játékok. Az eszközöket tekintve léteznek PC-s (számítógépes) és konzolos (X-Box, PS, stb.) játékok. A profi versenyek selejtezőit és elődöntőit Magyarországon még általában online bonyolítják, de külföldön már ezek a mérkőzések és a döntő is offline, vagyis egy fizikailag is létező helyszínen – sportcsarnokokban, stadionokban – hálózatba kötött számítógépekkel, jellemzően több ezer néző előtt zajlik. A legnépszerűbb, milliókat megmozgató esport játékok ma a League of Legends (LoL), a Defense of the Ancients 2 (Dota 2) a StarCraft II, a Counter Strike: Global Offensive, valamint a Battlefield 4, de több új, feltörekvő játék is van, amelyek meghatározhatják majd az esport jövőjét.

Néhány adat. A világon félmilliárdnál több, valamilyen esport játékot űző ember van. A League of Legends (LoL) játékot több mint 70 millióan játsszák világszerte. A tavalyi LoL-döntőn 20 ezren voltak Los Angelesben a Staples Centerben. Egy óra alatt kelt el az összes jegy. Világszerte 32 millióan látták. Egy időben 8 millióan nézték, többen, mint Baumgartner ugrását a világűrből. Magyar idő szerint hajnali öttől volt a döntő, itthon a Lurdy Házban több mint ezren látták élőben mozivásznon. Ha a LoL ilyen ütemben fejlődik, néhány éven belül beérheti nézettségben a Super Bowl-t. A DOTA nevű játék legutóbbi világbajnokságának össznyereménye 10 millió dollár volt, annak felét a győztes kínai csapat vitte haza.

Részlet a Vízicsacsival készült interjúból: „A G2 ellen az utolsó meccsen elég nagy hátrányból hoztátok vissza a párharcot. Mi volt a fordulópont azon az összecsapáson?
- „Magabiztosan mentünk ellenük, és az első meccset is csak azért vesztettük el, mert odaadtuk nekik Maokait és nem countereltük rendesen. Miután a többiben mi szereztük meg őt, így éreztük, hogy meglesznek azok a meccsek. Az utolsó meccsen late game kompozíciónk volt, biztosak voltunk a győzelemben még akkor is, amikor 10 killel vezettek, mivel ezekből semmilyen objektívet nem szereztek, és ha jól emlékszem a sárkányokból befolyt arany is a miénk volt.” (forrás: lol-esports.blog.hu)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!