Úgy tűnik, hogy a Forma–1 egyik legizgalmasabb évadja elé nézünk, hiszen amire még nem volt példa, hat világbajnok (képeinken) is autóba száll ebben az esztendőben. Ott lesz az indulók között a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, a kétszeres világbajnok Sebastian Vettel, a szintén kétszeres világbajnok Fernando Alonso, és nem hiányzik majd Jenson Button és Lewis Hamilton sem.
Hatodikként ehhez a társasághoz csatlakozott a visszatérő Kimi Räikkönen. És ha nem lesz akkora különbség az autók teljesítménye között, mint az elmúlt évben, akkor igen látványos csatákra van kilátás.
A szezon hétvégén, Melbourne-ben kezdődik, s az idén minden eddiginél több, 20 Grand Prix lesz.
Most sokan azon gondolkoznak, vajon a Red Bull megőrzi-e verhetetlenségét, vagy felzárkóznak-e a régiek, a Ferrari és a Mercedes, nem is beszélve a McLarenről. Sőt, az idei tesztek alapján meglepetést okozhat a Force India és a Lotus is. A hírek szerint a Mercedes idén jobb lesz, mint az elmúlt években, és sokat várnak a veterán Michael Schumachertől is.
Persze nem szabad elfeledkezni csapattársáról, Nico Rosbergről sem, aki legutóbb is a nagy előd előtt végzett az összetett pontversenyben.
Lesznek hiányzók is. Az egyik legtapasztaltabb pilóta, a brazil Rubens Barrichello nem kapott szerződést erre az esztendőre, s az amerikai Indicar-sorozatba igazolt. Hiányozni fog a Toro Rosso két korábbi pilótája, Alguersuari és Buemi.
Adrian Sutil sincs a király kategóriában, vele kapcsolatban el kell mondani, hogy „ne bántalmazd a főnöködet, mert nem biztos, hogy a bíróság neked ad igazat”. Az történt ugyanis a német versenyzővel, hogy futam után egy szórakozóhelyen összeszólalkozott egyik csapatvezetőjével, és törött pezsgőspohárral megvágta a nyakát, így nem véletlen, hogy nem lesz a Forma–1-ben pilóta.
Amire 1970 óta nem volt példa: egyetlenegy olasz versenyző sem lesz ott az idei rajtnál. Pár nappal ezelőtt még úgy tűnt, hogy Jarno Trulli megmarad, ám az orosz Vitalij Petrovnak sikerült olyan támogatókat szereznie, akik 12 millió euróért „befizették” Trulli helyére a Caterhamnél. És nincs olyan csapat, még a legnagyobbakat is ide értve, aki ne örülne a pluszpénznek.
Az idei évad egyik érdekessége a diffúzor betiltása: a kipufogógázok aerodinamikai használatát változtatta meg, ezzel segítve az autókat. Ezt a Red Bull tudta a legjobban kihasználni. A hírek szerint a csapatok már megkezdték a trükközést az új szabály kijátszására. Továbbra is maradt a DRS és a KERS, vagyis a nyitható hátsószárny és a plusz- lóerő megszerzése. A gumiszállító Pirelli, újfajta keverékekkel jelentkezik az idei versenysorozaton: szinte hihetetlen, de összesen 45 ezer abroncsot fognak felhasználni a résztvevők a húsz futamon és az edzéseken.
Ami az edzéseket illeti, ugyanazok maradtak a szabályok, mint legutóbb. Az időmérő első etapjában heten búcsúznak, ugyanígy a másodikban is, és a mindent eldöntő harmadik kvalifikációs edzésre tízen maradnak. Tulajdonképpen itt dől el, hogy ki szerzi meg a legjobb rajtpozíciót.
Nem változott az a szabály sem, hogy egy évad alatt összesen 8 motort, 5 sebességváltót használhat el valaki. Amennyiben ezt túllépi egy csapat, akkor az adott versenyzőt az időmérő edzésen elért pozíciójától függően tíz, illetőleg öt hellyel hátrább sorolják. Ami pedig a gumihasználatot illeti, minden egyes pilótának kétfajta abroncsot kell használnia, ettől csak akkor lehet eltérni, amennyiben eső áztatja a pályát, és esőgumit kell feltenniük.
A pontozás is változatlan: a győztes továbbra is 25 ponttal, míg a második helyezett 18 ponttal gazdagodik. A harmadik 15-öt, a negyedik 12-t, ezt követően mindenki kettővel-kettővel kevesebbet, a tizedik pedig egy pontot kap.
A pilóták közül jelenleg a legeredményesebb Michael Schumacher, aki 91 futamgyőzelemmel rendelkezik, 68 alkalommal szerezte meg az első rajtkockát, és vasárnap Melbourne-ben 288 futammal a háta mögött vág neki karrierje tizenkilencedik évadjának.
1950-ben rendezték az első viadalt, és a Ferrari az egyetlen olyan gárda, amely kezdettől fogva ott van a résztvevők között. Egyébként az idei sorozaton a csapatok Mercedes, Ferrari, Renault és Crosworth motorokat használnak. Érdekesség, hogy hosszú kihagyás után a Williams visszatért a Renault-motorhoz, és már bizonyította, hogy ez jó döntés volt, mert mind a jerezi és mind a barcelonai teszten jól szerepelt.
Kérdés, vajon Vettel folytatja-e azt a sorozatát, amelyet tavaly elért, vagyis, hogy Melbourne-től kezdve több versenyen át legyőzhetetlennek bizonyult. A napokban arról is lehetett hallani: Bernie Ecclestone a Forma–1 fura ura kijelentette, ahhoz, hogy Schumacher a régi fényében tündököljön, át kellene igazolnia a Red Bullhoz, mert szerinte Vettellel nagyon jól kijönnének egymással. Majd pár nappal később Lewis Hamiltonnal is foglalkozott. Róla azt mondta, hogy szerinte az angol pilótának is csapatot kellene váltani, mert a McLaren az utóbbi években nem tud olyan autót adni alá, amellyel valós tehetségét kibontakoztathatná.
Az elmúlt években sokan temették volna a Forma–1-et, mondván, hogy nem komoly iránta az érdeklődés. Ennek ellenkezőjéről a következőt lehet elmondani: új versenypályaként idén Amerika is bejelentkezett és ott is rendeznek futamot.
De sorban áll a Forma–1-ért Egyiptom, Argentína, Irán, Kazahsztán, Libanon, Katar, Ausztria, Bulgária, Csehország, Franciaország, Görögország, Lengyelország, Portugália, Románia és Oroszország is.
A Forma–1 2012-es mezõnye
RED BULL (Renault) 1 Sebastian Vettel (német) 2 Mark Webber (ausztrál)
McLAREN (Mercedes) 3 Jenson Button (brit) 4 Lewis Hamilton (brit)
FERRARI (Ferrari) 5 Fernando Alonso (spanyol) 6 Felipe Massa (brazil)
MERCEDES (Mercedes) 7 Michael Schumacher (német) 8 Nico Rosberg (német)
LOTUS (Renault) 9 Kimi Räikkönen (finn) 10 Romain Grosjean (francia)
FORCE INDIA (Mercedes) 11 Paul di Resta (brit) 12 Nico Hülkenberg (német)
SAUBER (Ferrari) 14 Kobajasi Kamui (japán) 15 Sergio Pérez (mexikói)
TORO ROSSO (Ferrari) 16 Daniel Ricciardo (ausztrál) 17 Jean-Eric Vergne (francia)
WILLIAMS (Renault) 18 Pastor Maldonado (venezuelai) 19 Bruno Senna (brazil)
CATERHAM (Renault) 20 Heikki Kovalainen (finn) 21 Vitalij Petrov (orosz)
HISPANIA (Cosworth) 22 Pedro de la Rosa (spanyol) 23 Narain Karthikeyan (indiai)
MARUSSIA (Cosworth) 24 Timo Glock (német) 25 Charles Pic (francia)
Forma–1 versenynaptár 2012
1. március 18. Ausztrál Nagydíj Melbourne
2. március 25. Maláj Nagydíj Szepang
3. április 15. Kínai Nagydíj Sanghaj
4. április 22. Bahreini Nagydíj Szahír
5. május 13. Spanyol Nagydíj Barcelona
6. május 27. Monacói Nagydíj Monte-Carlo
7. június 10. Kanadai Nagydíj Montreal
8. június 24. Európa Nagydíj Valencia
9. július 8. Brit Nagydíj Silverstone
10. július 22. Német Nagydíj Hockenheim
11. július 29. Magyar Nagydíj Mogyoród
12. szeptember 2. Belga Nagydíj Francorchamps
13. szeptember 9. Olasz Nagydíj Monza
14. szeptember 23. Szingapúri Nagydíj Szingapúr
15. október 7. Japán Nagydíj Suzuka
16. október 14. Koreai Nagydíj Yeongam
17. október 28. Indiai Nagydíj Új-Delhi
18. november 4. Abu Dhabi Nagydíj Abu Dhabi
19. november 18. Amerikai Nagydíj Austin
20. november 25. Brazil Nagydíj São Paulo
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!