Ezekben a napokban zajlik a magyar kerékpáros körverseny, azaz a Tour de Hongrie, amely idén több szempontból is szintet lépett. Éppen ezért nehezen érthető, miért pont most, amikor a viadalra a korábbiaknál nagyobb nemzetközi figyelem szegeződik, nem érinti az útvonal Budapestet.

 

A meglehetősen hányattatott sorsú versenyt (amelyet 1925-ben rendeztek meg először, ennek ellenére a mostani még mindig csak a 39. kiírás) 2015-ben élesztették újra sokadszorra, a mezőny pedig akkor még szívesen látott vendég volt a fővárosban. Sőt a kormány kiállását jól jelezte, hogy a befutó szimbolikus módon a Várkert Bazárnál volt. A szervezők idén is Budapestre álmodták az augusztus 19-i zárószakaszt, ám még júniusban kiderült, nem kaptak területhasználati engedélyt a fővárostól. Az elutasítás indoka az volt, hogy a 20-i állami ünnepségek miatt már amúgy is nagy forgalmi korlátozásra kell számítani ezekben a napokban, e mellé pedig nem fértek volna bele újabb lezárások. Érdekes egybeesés, hogy éppen a „kikosarazás” előtti napokban fakadt ki Tarlós István főpolgármester, amiért szerinte a júniusi Red Bull Air Race a kelleténél jobban megkeserítette a fővárosiak életét a zajjal és a rengeteg közterület-lezárással. Tarlós akkor azt ígérte, amíg ő vezeti a várost, nem lesz még egyszer ekkora káosz. Könnyen lehet, hogy a Tour de Hongrie budapesti befutója ennek a „rossz pillanatnak” lett az áldozata.

Mindez azért nagy kár, mert a mostani viadalról, amelyre a korábbinál erősebb csapatok és illusztris vendégek (például a nemrég visszavonult Alberto Contador) érkeztek, az Európa-szerte több tízmillió háztartásban fogható Eurosport2 csatorna is sugároz napi egyórás összefoglalót. Sőt, a Tour de France-t is szervező ASO-val kötött megállapodás értelmében a verseny egyes pillanatai hat kontinens mintegy 200 országába is eljutnak, azaz az esemény kiváló alkalmat ad az országimázs-építésre. Ezt a lehetőséget egyébként Sárfalvi Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának utánpótlás-nevelésért és sportkapcsolatokért felelős helyettes államtitkára is kiemelte a versenyt felvezető sajtótájékoztatón, így végképp rejtély, miért nem sikerült minden követ megmozgatni, hogy Budapest az útvonalba, és vele világszerte a képernyőkre kerülhessen.

A külföldi tévénézők így helyette a vasárnapi utolsó szakaszra beugró Kazincbarcika nevét ízlelgethetik. De nem akarjuk megbántani az ottaniakat, hiszen rendes tőlük, hogy az utolsó utáni pillanatban vállalták a rendezést, csak hát… A Tour de Hongrie az elnevezésében a francia „nagy testvérre” hajaz, és az a viadal sem véletlenül zárul hagyományosan a párizsi befutóval. Azt, hogy a dolog finoman szólva is kínos, mi sem jelzi jobban, mint hogy Budapest hiányát még a versenyt élőben közvetítő M4 Sport csatorna – a kritikáktól amúgy ódzkodó – kommentátorai is szóvá tették.

Talán majd jövőre.

Címkék: sport

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!