Volt idő, amikor kiürültek miatta az utcák: százezrek követték a televízióban a gyorsaságimotoros-világbajnokság futamát, Talmácsi Gáborral a rajtnál. Aztán egy váratlan fordulat hatására csapat nélkül maradt, és végül februárban kiderült, hogy az idén nem versenyez.

 
Talma saját ringen oktat

Nincs ott a vb-n, kevesebbet lehet hallani róla. Pedig a nemrégiben még oly népszerű Talma sikereire motoros versenypályát terveztek építeni, a Balatonringet. Se Talma, se új pálya! Az okokat kutatva kerestük meg a 2007-es világbajnokot.

– Látjuk még vb-futamon?

– Remélem, 2012-ben tervezem, hogy visszatérek, de az sincs kizárva, hogy még ebben az idényben is lehetőséghez jutok. Az idei évet a felkészülésnek szentelem. Úgy érzem, jó, hogy van módom a pihenésre is. Ez persze keserédes érzés, mert a legszívesebben már most száguldanék a világbajnoki futamokon.

– Sokan úgy tartják, a menedzserével való szakítás okozta azt, hogy nem lehet ott az idei sorozaton. Mi az igazság, és miért szakítottak?

– A legjobb házasságban is akadnak problémák. Mi éveken keresztül a legharmonikusabban dolgoztunk együtt, de elérkezettnek láttam az időt, hogy váltsak és saját lábra álljak. Nehéz döntés volt, de a saját utamat szeretném már járni.

– És bejött?

– Életem egyetlen percét sem bántam meg, semmit sem csinálnék másként, ha visszaforgatnánk az időt.

– Ha ő megmaradt volna, akkor lenne csapata?

– Nem valószínű. A szakítást követően írtam alá a szerződést a Jack & Jones by Antonio Banderas teammel, de amikor a csapat az utolsó pillanatban kiszállt a száguldó cirkuszból, nagyon nehéz helyzetbe kerültem. Addigra már minden jó hely elkelt, ahol pedig lett volna még esetleg lehetőség, ott vagy komoly összegeket kértek, vagy nem éreztem, hogy összeállt volna egy olyan csomag, amivel versenyképes lehettem volna.

– A 125-ös kategória királyának számított, sőt 2007-ben a világ legjobb motorosaként megkapta az „Arany sisakot” is, ami a „motoros Oscar-díjnak” számít. Sokan úgy tartják, hogy kár volt kategóriát váltani.

– Szerintem nem. Mert minden motoros a legalsó osztályban kezdi, és innen megy fölfelé. 2009-ben „belekóstoltam” a 250 köbcentibe, ahol csak 3 futamon indultam, majd még abban az évben váltottam a MotoGP-re, tavaly pedig a Moto2 kategóriában versenyeztem.

– Sokan nem tartják csapatembernek, utalva a 2005-ös katari versenyre, amikor a KTM pilótájaként az utolsó métereken előzte meg csapattársát, Kalliót, aki emiatt nem lett világbajnok, miként a csapat sem. Netán ezért dőlt dugába az idei szezonja?

– Úgy gondolom, hogy egy 6 évvel ezelőtt történt dologról már felesleges beszélni, az már a múlt. Hogy hibáztam-e akkor vagy sem, azt mindenkinek a saját megítélésére bízom. Ez az eset 2005-ben volt és rá két évre világbajnok lettem. Én versenyző vagyok.

– Tavaly bemutatkozhatott a Moto2-ben, ahol végül is a hatodik helyen végzett, ez igen tiszteletre méltó helytállást jelentett.

– Büszke vagyok rá, és elmondhatom, hogy ez a géposztály lett a kedvencem. Több mint 40-en kiváló versenyző indult ebben a kategóriában és a legvégén mindössze 5-en végeztek előttem. Tavaly is és idén is ebben a kategóriában láthatók a legnagyobb versenyek.

– Megpróbálkozott a királykategóriával is, és mondhatni, nem tartozott még a trónörökösjelöltek közé sem. Gyakorlatilag az elemi iskolából került az egyetemre.

– Abban bíztam, hogy előbb-utóbb megtanulom ezt a géposztályt is, de a rendelkezésemre álló technikával nem sok esélyem volt megvillantani akár csak egyszer is a tudásomat a legnagyobbak között.

– Most mivel foglalkozik?

– Bizonyára sokan tudják, hogy van egy motorosversenyző-iskolám a Tal­má­csi-ringen, ahol ügyes gyerekeknek tanítom a motorozás csínját-bínját. Bízom benne, hogy valaki ezek közül a srácok közül majd a nyomdokomba lép. Addig is naponta edzem, főleg erőnléti munkát végzek, és hetente több alkalommal felülök a Honda CBR600-as edzőmotoromra, hogy formába tartsam magam.

Talmácsi Gábor

– 1981. máj. 28.

Rajtszámai: 28, 8, 79, 14, 1, 28, 41, 2
- összesen 162 vb-futamon állt rajthoz

125 cc versenyek száma: 130
250 cc versenyek száma: 3
GP-kategóriás versenyek száma: 12
Moto2-es versenyek száma: 17

9 vb-futamgyőzelme van, 26 dobogós helyezése, 11 első rajtkockája, 9 leggyorsabb köre. Eddig 1128 pontot gyűjtött a világbajnoki versenyeken.

Címkék: korrupció, korrupció

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!