Velencei-tó, Balaton, tengerek, óceánok. Egy magyar hajós életútjának helyszínei. Berecz Zsomborról van szó, aki évek óta számos nemzetközi vitorlásversenyen sikerrel képviseli az országot. Ott volt a pekingi és a londoni olimpián, még a laser hajóosztályban, majd hajót váltott, és az egyik legrégebbi olimpiai számban, finn dingiben már a 2014-es világbajnokságon megszerezte a riói kvótát.

 
Berecz Zsombor az egyik legrégebbi olimpiai számban, finn dingiben már a 2014-es világbajnokságon megszerezte a riói kvótát

– Régi vitorlás családból származik, „kötelességből” választotta ezt a sportágat?

– Nálunk hagyomány a vitorlázás, de nem ért semmiféle kényszer. A Velenceitavon a legkisebb hajóval kezdtem, majd egy tóval „odébb”, a Balatonon folytattam, és sorra nyertem a hazai versenyeket. Kalózkodtam is (ez egy hajóosztály – a szerk.), azután magányos hajós lettem, először a laserrel, majd ezt kihíztam, és áttértem a finn dingire.

– Mit ért azon, hogy kihízta a lasert?

– Bizonyos testsúly és jó erő kell ahhoz, hogy a hajót irányítsa az ember. A lasernél 70–81 kg közötti az ideális testsúly, ezt nehezen tudtam tartani, és sokszor az eredményeimmel sem voltam elégedett. A finn dingi „nehéz súlyú” osztály, a 95–100 kilós vitorlázók számítanak ideálisnak. Most 96 kg vagyok, amit erősítéssel értem el.

– Sokan azt mondták, ha feláll a hajóban, nem is kellene árboc.

– Valóban, a magasságom 196 cm, ezzel jól kiülöm a hajót.

– Ez lesz a harmadik olimpiája. Az előző kettőről milyen emlékei vannak?

– 2008-ban engem is meglepett, hogy kvótát szereztem. Peking hatalmas élmény volt, minden percét élveztem. Londonra nagyon készültem, de csalódottan fejeztem be, mert a 21. lettem, korábbi eredményeim alapján ennél sokkal jobbra számítottam.

– Tengeren vagy tavon szeret jobban vitorlázni?

– A tavi versenyzés jobban fekszik, mint a hullámzó tenger. A tengeri vitorlázásnál az áramlásoknak is nagy szerepe van.

– A Balatonon is bármelyik pillanatban feltámadhatnak a hullámok.

– Ezek viszont kiszámíthatók. A Balatonnál inkább a váratlan szélfordulók okozhatnak problémát. Rióban hat pályánk lesz, három az öbölben, három pedig a nyílt óceánon.

– Egy vitorlásverseny látványa az embert a spanyol armadára emlékezteti.

– A Világkupán, világ- vagy Európa-bajnokságon 90-100 hajó is rajthoz áll, de az olimpián más lesz a helyzet. Minden ország csak egy versenyzőt indíthat, és nálunk 24 hajó vehet részt. Nagy küzdelem várható, az ellenfelek között olimpiai és világbajnoki érmesek vannak. Az aranyra négyen-öten is esélyesek, köztük az angol versenyző, aki három éve egyetlen versenyen sem kapott ki. De nagy előnnyel indul a korábbi brazil világbajnok, mert a pályák, a vízáramlás, a széljárás ismerete rengeteget számít.

– Az év nagyobb részében egy nemzetközi csapattal Barcelonában készül a versenyekre. Járt már Rióban?

– Igen, de még augusztus előtt kimegyünk, hosszabb időt töltünk ott edzőtáborban. A cél az olimpiai pontszerző hely elérése.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!