Sofőrök mesélnek lapunk rendszeres szerzőjének, Gerlóczy Márton írónak.

 
"Nem taxizott korábban, mert nem tudott azonosulni sem a kinőtt öltönyös, autótáskás, sem az agyontetovált és kopasz arculatal" - Fotó: Ferenczy Dávid

Út: Szent István Park–Városliget.
Várakozási idő: 3 perc. Menetidő:
8 perc. Sofőr neve: Péter. Életkora:
kb. 65 év.

Péter azt mondja, nagyon sok ismert ember használja az Ubert. Politikusok is. Nem érti a politikát, de nincs mit várni a politikától, amikor olyan emberek döntenek, mint a fejlesztési államtitkár úr, aki azzal büszkélkedik, hogy neki még okostelefonja sincs és számítógépet sem használ. Péter soha nem taxizott. Korábban töltőállomást üzemeltetett. 2013-ban kivonták a dohánytermékeket a kutakról. Péter nem tudta teljesíteni a multi feltételeit, megromlott a viszonya a multijával, nem kapta vissza a kaucióit, bíróságra mentek, azóta is ott vannak. Amíg a válás tartott, Péter nem tudott mihez kezdeni és ez jött, az Uber. Akkor csinálta az ember, amikor időt tudott szakítani rá, nem voltak kötöttségek. Megszerette az utasokat, akiktől eleinte tartott kicsit, megszerette a fiatalokat, aztán, ahogy terjedt az Uber, megszerette a középkorúakat, az öregeket is, és végül a tinédzsereket is. A szülők felismerték, hogy az Uber a megoldás, Péter több alkalommal szállított haza kiskorúakat. A szülők azzal a feltétellel engedték el őket, hogy Uberrel utaznak, így a telefonjukon nyomon követhetik, hogy hol járnak, kivel utaznak. Péter szerint nem a fiatalok, nem a kiskorúak, és nem is a középkorúak élvezték a legjobban az Ubert, hanem a nagyszülők, akiknek nem kellett hóban, fagyban, szélben várakozni az utcasarkon, akkor mentek le a ház elé, amikor az autó megérkezett, és nagyon tetszett nekik, hogy nem kell fizetni.

Péter véleménye: a hiénákat nem tudják kiszűrni. Péter terve: nincs még, majd kialakul. Péter szerint a City Taxi tulajdonosa állítólag: Habony.

Legérdekesebb élmények a Városligetben: azbesztportól elpusztult kacsa, ruhát mosó csinos hippilány.


Út: Városliget–Dagály fürdő. Várakozási
idő: 7 perc. Menetidő: 10 perc. Sofőr
neve: András. Életkora: kb. 57 év.

András egyelőre elmegy szabadságra. András sem érti a politikát, nem érti, miért döntött így a kormány, az Uber fizette az adót, tökételesen működött. Taxizott régebben, nagyon régebben, a ’90-es években, de nem tetszett neki sem a közeg, sem az utasok, most viszont tetszik neki a közeg, tetszenek neki az utasok is, és ez a legkellemesebb tapasztalata. András nem félti magát, sok mindenkit félt, de magát, azt nem. Szinte minden létező járműre van jogosítványa, markológépre is, rengeteg fa van még a világon, markológép-vezetőkre mindig szükség lesz. Öt évet élt és dolgozott Írországban, Dublinban. Nagy Volvókat vezetett építkezéseken. Havonta járt haza, csábította az asszonyt, de az asszonynak nem volt mindenre jogosítványa, és Andrással ellentétben féltette magát valamelyest. A házasság tönkrement, de András nem. Nem probléma, semmi sem probléma, mondja, aki keres, az talál munkát, aki akar dolgozni, az dolgozni fog. Szerette az Ubert, mert kényelmes volt, szerette csinálni, de nem probléma, majd lesz valahogy. Az ír nők egyébként nem nyerték el András tetszését, vörös, szeplős, markológépre emlékeztető külsejüket leginkább a bűnhöz tudja hasonlítani, ráadásul se abortusz, se fogamzásgátlás, szóval, ha az ember nem félti magát eléggé, még véletlenül felcsinál egy ír nőt, aztán esküvő, kis markológépfejű gyerekek, és elkezdheti félteni magát.

András véleménye: ír, angol, szoci, fideszes egykutya. András terve: meglátja még mi lesz, lehet, hogy külföld lesz. András szerint a City Taxi tulajdonosa állítólag: Rogán.

Legérdekesebb élmények Angyalföldön: por, árnyék, Maci-Laci Ábécé.


Út: Dagály fürdő–Budai Vár. Várakozási
idő: 8 perc. Menetidő: 16 perc.
Sofőr neve: Dávid. Életkora: kb. 32 év.

Dávid el akarja adni az autót, mert kivonul az Uber. Dávid az autót akkor vette, amikor bevonult az Uber. Péterrel és Andrással ellentétben érteni véli a politikát, szerinte a kormány arra készül, hogy monopolizálja a piacot, egyetlen fővárosi taxit akarnak, hogy kézben tartsák majd a piacot, és az igazi leszámolásra a taxitársaságok összecsapásakor lehet majd számítani. A személyszállításra alkalmas személyautót tehát eladja, a pénzből pedig időt vagy felszerelést vásárol. Dávid agya már úgy működik, mint egy applikáció, én nem is nagyon értem, hogy miről beszél, időt vásárol, az időt kapcsolatok építésére és intenzív tanulásra használja, illetve felszerelést vásárol, amivel kapcsolatokat épít és a tanulását szervezi és végzi. Valami olyasmit szeretne csinálni, aminek van valami kifutása, referenciát, amit fel tud mutatni és a mentén halad, mert nem kimondottan taxis alkat. Valóban nem az. A kamera valamelyik oldalán akarja kipróbálni magát, illetve vágni is szeretne. Karácsony óta uberezik, karácsonykor vásárolta az autót az Uber miatt, tehát hat hónappal később vásárol majd az autó árából időt, mert az Uber kivonul, és Dávid egyébként sem az a taxis alkat. Ekkor már értem, hogy mind Péter, mind András és mind Dávid uberes alkat és az uberesek nem aggódnak, hiába várok arra, hogy valaki aggódjon itt nekem, ezek az emberek megtanulták, hogy nem aggódni, hanem cselekedni, gondolkodni, applikálni kell. Dávidtól tudom meg azt is, hogy mi volt a kormány indoka: a diszpécserszolgálat hiánya, ami szabálytalan, az applikáció nem törvényellenes, kiegészítő szolgáltatásként elfogadják, de kötelező a diszpécserszolgálat, ezt viszont az Uber nem teljesítette. Szombaton felvonulást tart az Uber, búcsúbulit, amin Dávid is ott lesz a Hősök terén, és remélhetőleg sikerül kapcsolatokat építenie.

Dávid véleménye: sokat nem szabad autóban ülni. Dávid terve: referenciát fog felmutatni. Dávid szerint a City Taxi tulajdonosa állítólag valami rohadék.

Legérdekesebb élmények a Budai Várban: same in japenese.


Út: Clark Ádám tér–Nádor utca. Várakozási
idő: 3 perc. Menetidő: 8 perc. Sofőr
neve: Csaba. Életkora: kb. 40 év.

Csaba nyitott a beszélgetésre és szereplésre. Sajnálja, ami történt. Ő sem érti teljesen a politikát, nem érti, ha el akarták kaszálni az Ubert, miért nem lehetett márciusban, miért kellett végigcsináltatni mindenkivel a vizsgákat, az engedélyek beszerzésének procedúráját. Csaba sem panaszkodik, ő sem aggódik, azonnal a lényegre tör, mutatja a jövőt: TAXIFY. Észt fejlesztés, ugyanaz a felhasználói élmény, mint az Uber, augusztus 1-jén indul. Lesz diszpécserszolgálat, harmóniában a BKK taxitörvénnyel. Az autók sárgák lesznek, taxis tarifa, de nem szorzós. Bár még nincs élesítve, az applikációt már le lehet tölteni, a Szigetre már állni fog a rendszer. Zajlik az Uber-sofőrök átképzése, először 50 autóval. Minden megfelel a taxistörvénynek, tengelytáv, csomagtartó űrtartalom, sárga matrica. Csaba autója ugyan nem felel meg ezeknek a szabályoknak, de majd bérel egyet, nem aggódik. Ezek az uberesek nem aggódnak. Biztos abban, hogy nem tiltják majd be a Taxifyt, mert minden törvénynek megfelel. Nem csak lelkes, de optimista is ez a Csaba. Az Uberrel szerinte az volt a gond, hogy nem voltak hajlandóak figyelembe venni a törvényeket, itt a Szilícium-völgyből a szoftver, minek ide diszpécserszolgálat. A Taxify ellenben nem siránkozik, ők már az Ubernél is kevesebbet siránkoznak, megoldják, lesz egy 2 m²-es szoba, egy íróasztal, nesze nektek diszpécserszolgálat, mindent meg lehet oldani. A szolgáltatás applikációra épül, de le lehet majd inteni az autókat az utcán, kártya, készpénz, ötvözik a taxit az Uberrel. Csaba szeretett a saját autójában ülni, élvezte ezt a munkát, és sajnálattal figyeli azt a merevséget az ország és a törvénykezés részéről, amivel elutasítják a modern technológiát. Nem taxizott korábban, mert nem tudott azonosulni sem a kinőtt öltönyös, autótáskás, sem az agyontetovált és kopasz arculattal.

Csaba véleménye: a taxislobbi győzött, ugye, első körben. Csaba terve: TAXIFY. Csaba szerint a City Taxi tulajdonosa állítólag: Seszták, Tarlós felesége, illetve Rogán.

Legérdekesebb élmények a Nádor utcai taxis kocsmában: kinőtt öltönyök, autótáskák, ostáblázó taxisok.

Taxisok véleménye: ezek lopnak, csalnak hazudnak. Taxisok terve: ostáblázás. Taxisok szerint a City Taxi tulajdonosa: ne fotózzál!

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!