A héten ismét egy átgondolatlan, részleteiben kidolgozatlan és homályos ötlet borzolta a kedélyeket az oktatásban. Leginkább a szülők kapták fel a fejüket, amikor csütörtökön a Magyar Nemzet arról írt: a birtokába került szakképzési koncepció szerint kompetenciateszt alapján dőlhet el a jövőben, ki hol, milyen típusú intézményben folytathatja tanulmányait az általános iskola után; a megfelelő középiskola-típusba való bejutást pedig a pályaorientációs tanácsadással egybekötött képesség- és tudásmérés eredményéhez kötnék, amelyet a hetedik osztályban végeznének el.
Azóta a Nemzetgazdasági Minisztérium úgy nyilatkozott: egyelőre nincs döntés a középiskolai beiskolázást megalapozó kompetenciateszt bevezetéséről, de ha lesz ilyen, eredménye nem lesz kötelező érvényű, csak egyfajta ajánlást jelent majd.
Hogy megvilágítsuk, miről is szól ez az egész, megkérdeztük Nahalka István oktatási szakértőt, aki lapunknak azt mondta, hogy „bár a kompetenciateszt akár megbízhatóbb eredményt is adhat, mint az osztályzatok vagy a középiskolák felvételi tesztjei, ha a korai szelekció problémájára nem talál megoldást a kormányzat, azzal tovább ronthat a helyzeten”.
Egyelőre zavaros, hogyan használnák ezeket az eredményeket a felvételi folyamán, az viszont már látszik, hogy a pályaválasztásról szóló döntés ennek következtében egy évvel korábbra tolódna. Holott a gyerekek érdeke az lenne, hogy minél később dönthessék el, mivel is szeretnének majd foglalkozni.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!